خوزستان موفق ترین استان در عبور از اوج مصرف تابستان
خوزستان موفق ترین استان در عبور از اوج مصرف تابستان

به گزارش  کاوش به نقل از روابط عمومی شرکت سهامی برق منطه ای خوزستان؛ رضا اردکانیان در ارتباط ویدئو کنفرانسی با استانداران و مدیران صنعت برق هم‌زمان با شانزدهمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، در آئین جشن تحقق برنامه عبور موفق از دوره اوج مصرف برق تابستان ۱۳۹۹ که در قالب پروژه‌های “ساز و کاری” برگزار […]

به گزارش  کاوش به نقل از روابط عمومی شرکت سهامی برق منطه ای خوزستان؛ رضا اردکانیان در ارتباط ویدئو کنفرانسی با استانداران و مدیران صنعت برق هم‌زمان با شانزدهمین هفته از پویش #هرهفته_الف_ب_ایران، در آئین جشن تحقق برنامه عبور موفق از دوره اوج مصرف برق تابستان ۱۳۹۹ که در قالب پروژه‌های “ساز و کاری” برگزار شد، گفت: طبق آمار، دست‌کم در یک دهه قبل از سال ۹۷، هر سال در تابستان با افزایش اوج بار یا پیک تابستان به میزان حدود ۵ درصد مواجه بودیم؛ یعنی علاوه بر پاسخگویی به تمام نیازها در همه بخش‌ها در طول سال، سالانه حدود دو تا سه هزار مگاوات و بلکه بیشتر صرفا برای پاسخگویی به اوج بار تابستان و افزایش نسبت به سال قبل ظرفیت‌سازی کرده، نیروگاه احداث و سرمایه‌گذاری کنیم تا تابستان را بدون خاموشی پشت سر بگذاریم.
وی بیان کرد: طبیعتا در تابستان سال‌های ۹۷، ۹۸ و امسال اگر قرار بود در بر همان پاشنه بچرخد باید در هر تابستان علاوه بر سایر نیازها صرفا برای عبور موفق بدون خاموشی از پیک چندین هزار مگاوات نیروگاه بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کردیم.
وزیر نیرو بیان کرد: فارغ از تحریم، این روند، روند قابل ادامه و پایداری نبوده، نیست و نخواهد بود.
اردکانیان با بیان اینکه با جمعیت رو به رشدی مواجه هستیم، گفت: مدیریت مصرف به معنای صرفه‌جویی نیست، بلکه عمدتا ناظر بر اصلاح روش‌های مصرفی است و مدیریت تقاضا هم عرصه توسعه‌یافته‌تری نسبت به میدان و عرصه مدیریت مصرف است.
وی با بیان این که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ تجربه موفقی در تاریخ مدیریت آب و انرژی کشور ثبت شد، گفت: امروز جشن ما در ۲۵ مرداد ۹۹ از این نظر جشن مهم و باشکوهی است که ما در آستانه تثبیت یک وضع مطلوب در صنعت برق کشور هستیم و و طبق گزارش‌‌ها تابستان امسال را هم توانستیم با رشد اوج بار حدود یک درصد پشت سر بگذاریم.
وزیر نیرو با اشاره به ارائه گزارش این وزارت‌خانه در خصوص دستاوردهای صنعت برق به مقام معظم رهبری در تابستان امسال که همگی برای نخستین بار در سال ۹۸ با عنوان اولین‌های برقی محقق شده بود اظهار داشت: با اظهار لطف کریمانه معظم له و قدردانی که از همه همکاران و دست‌اندرکاران صنعت برق داشتند و تاکیدشان بر ادامه این فعالیت‌ها به درستی بر یکی از نقاط نیاز ما اشاره کردند و انگشت گذاشتند و آن هم موضوع فرسودگی شبکه‌های انتقال و توزیع است و هشدار دادند که حواستان به این بخش باشد.
اردکانیان با قدردانی از همکاری استانداران با وزارت نیرو در گذر موفق از اوج مصرف برق در تابستان ۹۹، تصریح کرد: استان های خوزستان، تهران و فارس موفق ترین برنامه های مدیریت شبکه را اعمال کرده اند.
وی تاکید کرد: از شریعتی استاندار خوزستان تشکر ویژه می کنم که تابستان بدون خاموشی برنامه ریزی شده ای را رقم زدند و موفق ترین استان در این زمینه بوده اند.
استاندار خوزستان نیز در آیین عبور موفقیت آمیز از تابستان گفت: تابستان متفاوتی را تجربه کرده ایم و در برخی از شهرهای خوزستان دماهای بالاتر از ۵۰ درجه برای چندین روز ماندگار بود و یش از ۷۰ درصد از شهرهای خوزستان در دو ماه گذشته تاکنون دمای بیش از ۴۷ درجه را متحمل شد. با این وجود با تمهیدات اندیشیده شده و راهکارهایی که به اجرا گذاشته شد بدون خاموشی برنامه ریزی شده ای از آن گذشتیم. انتظار داشتیم مصرف برق خوزستان به ۹۱۰۰ مگاوات برسد اما در پیک مصرف، خوزستان حدود ۸۵۱۸ مگاوات برق مصرف کرد و به نوعی، شرایط به خوبی مدیریت شد.
غلامرضا شریعتی اظهار داشت: شبکه برق خوزستان بخاطر قدمتی که دارد در بخش هایی دچار فرسودگی و مسن بودن است که نیازمند توجه ویژه دولت برای جوان سازی آن است.
وی با اشاره به افت ولتاژ برق در شمال خوزستان، ادامه داد: برای جبران تولید کمبود برق نیروگاه های ۲۵ مگاواتی تولید پراکنده در شمال خوزستان برنامه ریزی شد اما برای رفع اساسی این مشکل لازم است روند احداث نیروگاه سیکل ترکیبی دوکوهه اندیمشک سرعت بگیرد و برای تابستان ۱۴۰۰ وارد مدار شود.
معاون وزیر نیرو در اموربرق و انرژی نیز با بیان اینکه از سال ۱۳۹۷ برنامه‌ای را با عنوان مدیریت پیک مصرف شروع کردیم و امسال مرحله سوم آن به اتمام رسیده است، گفت: ۷۰ هزار میلیارد تومان با اعمال برنامه‌های مدیریت مصرف صرفه جویی انجام شده که این میزان صرفه‌جویی معادل سه برابر درآمد سالانه صنعت برق است.

در پایان این برنامه مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان لوح اهدایی وزارت نیرو را به استاندار خوزستان تقدیم کرد.