تعداد مراکز نمونه گیری کرونا در غرب اهواز کاهش یافته است/ فوت ۲۰۳ بیمار کرونایی در حوزه ی غرب اهواز/ در بحث آب روستایی نگرانی هایی وجود دارد/ فاضلاب کوی سیاحی محلی برای انواع بیماری های پوستی و گوارشی شده است/ سامان دهی سگ های ولگرد سریعتر و با جدیت بیشتری انجام شود
تعداد مراکز نمونه گیری کرونا در غرب اهواز کاهش یافته است/ فوت ۲۰۳ بیمار کرونایی در حوزه ی غرب اهواز/ در بحث آب روستایی نگرانی هایی وجود دارد/ فاضلاب کوی سیاحی محلی برای انواع بیماری های پوستی و گوارشی شده است/ سامان دهی سگ های ولگرد سریعتر و با جدیت بیشتری انجام شود

به گزارش کاوش، مهران احمدی بلوطکی روز یکشنبه ۱۹ مردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه وضعیت شیوع بیماری کرونا در اهواز و خوزستان با بهبودی نسبی روبه رو است، اظهار کرد: وضعیت فعلی خوزستان سفید است اما همچنان ما فعالیت و خدمات رسانی خود را ادامه می دهیم و در […]

به گزارش کاوش، مهران احمدی بلوطکی روز یکشنبه ۱۹ مردادماه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه وضعیت شیوع بیماری کرونا در اهواز و خوزستان با بهبودی نسبی روبه رو است، اظهار کرد: وضعیت فعلی خوزستان سفید است اما همچنان ما فعالیت و خدمات رسانی خود را ادامه می دهیم و در همین راستا اکنون یک مرکز نمونه گیری ۱۶ ساعته ما پذیرای افراد مشکوک به کرونا برای نمونه گیری است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تنها مرکز نمونه گیری واقع در کمپلو در حوزه ی غرب اهواز فعال است و مراکز کیانشهر و فرهنگ شهر به دلیل کاهش چشمگیر حجم مراجعات به حالت تعلیق درآمده اند که در صورت نیاز در آینده مجددا فعال خواهند شد.

سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز ادامه داد: به دلیل افزایش استفاده از ماسک و حساسیت به موضوع و همچنین رعایت فاصله گذاری اجتماعی وضعیت کرونا در خوزستان نسبتا مطلوب است اما این شرایط شکننده است و در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی توسط مردم و یا ادارات و ارگان ها در ماه های آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.

احمدی بلوطکی خاطرنشان کرد: تجربه ی استان های شمالی، تهران و خراسان رضوی باید جلوی چشم مردم و مسئولین خوزستان باشد و فکر نکنیم کرونا تمام شده است.

وی در خصوص اقدامات انجام شده توسط بهداشت غرب اهواز در بحث کرونا بیان کرد: ۱۵ مرکز فعال شهری، ۷ مرکز فعال روستایی، ۲ مرکز شهری و روستایی و ۳۴ خانه ی بهداشت و ۱۵ پایگاه ما در این مدت فعال بود، یعنی حدود ۸۰ واحد بهداشتی در حوزه ی غرب اهواز در طی ماه های گذشته  ارائه خدمت کردند و سه مرکز ۱۶ ساعته نمونه گیری کرونا مشغول فعالیت بودند.

سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز افزود: از زمان شیوع کرونا تا کنون همکاران ما در بهداشت محیط بالغ بر ۲۶ هزار بازرسی از صنوف انجام دادند، وضعیت سلامتی ۶ هزار و ۷۰۰ بیمار کرونایی را در واحد پیشگیری تا اتمام دوره ی ۱۴ روزه ی درمان پیگیری کردیم، به ۷۰۰ واحد صنفی تذکر دادیم و همچنین در این مدت ۱۸۵ واحد صنفی متخلف با همکاری اماکن و مراجع قضایی پلمپ شدند.

فوت ۲۰۳ بیمار کرونایی در حوزه ی غرب اهواز

احمدی بلوطکی عنوان کرد: در حوزه ی غرب اهواز ۲۰۳ مورد فوت ناشی از کرونا داشتیم که کارشناسان بهداشت محیط ما در بحث تدفین بهداشتی آن ها نظارت داشتند، گرچه در برخی قبرستان های محله ای مانند قبرستان سیدهادی با مشکلاتی در تدفین اجساد مواجه بودیم اما سعی کردیم نظارت مستقیم و کاملی بر تدفین بهداشتی اجساد کرونایی داشته باشیم.

وی اضافه کرد: در طی چند ماه گذشته که عمده ی تمرکز ما بر بیماری کرونا بود فعالیت ما در حوزه های دیگر مانند آب، فاضلاب، آهک پاشی و لایروبی ها، مراقبت های بهداشتی مادران باردار و واکسیناسیون با مشکل روبه رو شد اما اکنون باتوجه به وضعیت فعلی فرصتی برای همکاران ما ایجاد شده و برنامه ریزی ها برای رسیدگی به این موارد بیشتر خواهد شد.

مردم باید از وضعیت کیفیت آب شرب اطلاع داشته باشند

سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز در بحث آب شهری و روستایی اظهار داشت: تمام تلاش و فعالیت ما در حوزه ی بهداشت بر مبنای تعامل حداکثری با دستگاه ها است و تا جایی که بتوانیم کار را با ارتباط گیری و ارائه ی راهکارهای مناسب دستگاه های مربوطه پیش می بریم در غیر اینصورت ناچار هستیم به عنوان یک دستگاه ناظر اطلاع رسانی انجام دهیم زیرا مردم باید از وضعیت فاضلاب و آب شرب و میزان کدورت آن اطلاعات لازم را داشته باشند.

در بحث آب روستایی نگرانی هایی وجود دارد

احمدی بلوطکی با بیان اینکه در این مدت که با چالش بیماری کرونا روبه رو بودیم بالغ بر یکهزار نمونه گیری از آب شهری و بالغ بر ۳۰۰ نمونه ی آب روستایی انجام دادیم، یادآور شد: در بحث آب روستایی به خصوص در مسیر دغاغله و تصفیه ی شکر و ام الطمیر نگرانی هایی وجود دارد که در مکاتبات خود این موضع را پیگری کرده ایم و در همین رابطه فردا جلسه ای با حضور مراکز غرب و شرق اهواز و شرکت آبفا برگزار خواهد شد.

وی افزود: انتظار اولیه ی ما در بحث آب به خصوص آب روستایی این است که آبی که به دست مردم می رسد دارای کلر باشد و در مراحل بعدی کدورت آب مطلوب باشد و در نهایت سراغ مطلوبیت میکروبی می رویم.

سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز با بیان اینکه در بحث کلر باقی مانده ی آب روستایی با مشکل روبه رو هستیم، تاکید کرد: باید کلر باقی مانده در آب بین ۲ دهم تا ۸ دهم باشد که در اهواز ما تا یک دهم را نیز می پذیریم.

احمدی بلوطکی بیان کرد: در نمونه گیری های آب روستایی که انجام دادیم کلر ۳۵ درصد آب روستایی صفر است یعنی از هر ۱۰۰ نمونه ۳۵ نمونه فاقد کلر است که به دلایل مختلفی از جمله شکستگی لوله ها یا فاصله ی زیاد تاسیسات تا نقطه ی دریافت آب است، بنابراین انتظار داریم باتوجه به ادغام شرکت های آبفای استان با یکدیگر سریعتر وضعیت این موضوع تعیین تکلیف شود و طرف ما در حوزه ی آب روستایی مشخص شود تا بتوانیم ارتباطات مستمری با آن ها داشته باشیم.

در صورت تضییع سلامت مردم موضوع را از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهیم کرد

وی خاطرنشان کرد: تعاملات ما با دستگاه های مربوطه ادامه پیدا خواهد کرد مگر اینکه سلامت مردم تضییع شود که در این صورت اگر رسیدگی های ما به نتیجه نرسید حتی از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهیم کرد.

سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز تصریح کرد: آب شهر اهواز از طریق کانال غدیر (که از رودخانه ی کرخه تامین می شود)، رودخانه ی کارون و کانال حیات از سرشاخه های رودخانه ی دز در شوشتر تامین می شود و طبق اظهارنظر شرکت آبفا ۲۰ درصد آب اهواز از کارون است.

بر تاسیسات کانال غدیر نظارت شود

احمدی بلوطکی ادامه داد: اگر در تاسیسات غدیر دچار مشکلاتی مانند شکستگی شویم آب از کارون بیشتر برداشت می شود که در این صورت درصد کدورت و مطلوبیت آب کاهش پیدا می کند بنابراین ما انتظار داریم در زیرساخت های کانال غدیر نظارت کافی وجود داشته باشد تا با مشکلی روبه رو نشود و زیر ۲۰ درصد یا حداکثر ۲۰ درصد از رودخانه ی کارون استفاده شود.

وی بیان کرد: در منطقه ی کیانشهر۲ حوضچه ی آب لایروبی شده و ۲ حوضچه ی دیگر باقی مانده که باید تعیین تکلیف شوند و در صورت لزوم لایروبی شوند همچنین در برخی نقاط آب شهری به خصوص حاشیه ی شهر دچار فرسودگی خطوط هستیم که باید اصلاح شوند.

سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز اضافه کرد: از سال های گذشته تا کنون در بحث فاضلاب در حوزه ی غرب اهواز با مشکلات بسیاری روبه رو هستیم و در مقاطع مختلف هم اعتبارات متفاوتی به این مساله تخصیص داده شده از جمله اعتباری که اخیرا از طرف مقام معظم رهبری به فاضلاب اختصاص داده شده است.

احمدی بلوطکی با اشاره به فوت کودک یکساله در منطقه ی کوی سیاحی بر اثر غرق شدن در جوی روباز خیابان اذعان داشت: انتظار داریم بحث فاضلاب در شهر اهواز به یک سر و سامانی برسد و شاهد حوادثی مانند کوی سیاحی نباشیم، ما پیش از این در این خصوص با دستگاه های مربوطه مکاتبه داشته ایم و نگرانی های خود را اعلام کرده ایم.

وی یادآور شد: در کوی سیاحی حدود ۶۰ درصد جوی روباز وجود دارد که این جوی ها در حوزه ی شهرداری ها هستند و باید به صورت مرتب لایروبی و آهک پاشی جوی های روباز را انجام دهند.

فاضلاب کوی سیاحی محلی برای انواع بیماری های پوستی و گوارشی شده است

سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: در حال حاضر تمام فاضلاب کوی سیاحی در انتهای این منطقه جمع می شود و از فاضلاب آن نقطه برای خنک کردن دام ها استفاده می شود و محلی برای انواع بیماری های پوستی، روده ای و گوارشی مانند وبا شده است. اکنون ما در پیک بیمای وبا هستیم و نباید در شرایط کرونا نگرانی از این بیماری ها نیز داشته باشیم.

نقاط حادثه خیز کوی سیاحی حصارکشی شود

احمدی بلوطکی با اشاره به اینکه فاضلاب کوی سیاحی باید سریعتر سامان دهی شود و در صورت لزوم در نقاط حادثه خیز این منطقه حصارکشی و یا موانع فلزی بتنی و تابلوهای خطر نصب شود، عنوان کرد: ما به عنوان دستگاه نظارتی موظف هستیم که نقاط آسیب و خطر را در بحث آب، فاضلاب، لایروبی و آهک پاشی به شهرداری و شرکت آب و فاضلاب اعلام کنیم که مرتبا نز این کار را انجام می دهیم.

وی افزود: ما معتقدیم اگر قرار است مساله ی فاضلاب در بازه ی زمانی میان مدت یا طولانی مدت حل شود در نقاطی که نگرانی وجود دارد مانند کوی سیاحی، عین دو و ملاشیه باید راهکارهای کوتاه مدت اندیشیده شود تا دچار تنش ها و نگرانی هایی که اخیرا مطرح می شود نشویم.

سرپرست مرکز بهداشت غرب اهواز در خصوص بحث سامان دهی سگ های ولگرد بیان کرد: طبق مصوبات ۱۶ دستگاه به عنوان متولی سامان دهی سگ های ولگرد هستند و ما انتظار داریم هر دستگاه باتوجه به رسالت خود در این حوزه ورود کند.

انجام کار در مرکز عقیم سازی سگ های ولگرد با کندی روبه رو شده است

احمدی بلوطکی ادامه داد: شهرداری به عنوان متولی اصلی این موضوع شناخته شد که آن هم سازمان مدیریت پسماند را برای این کار معرفی کرد و یک سایت نگهداری برای این سگ ها راه اندازی شد که شروع کار آن در بحث زنده گیری،عقیم سازی و پلاک گذاری سگ ها بسیار خوب بود اما بنا به برخی مسائل که بحث های مالی و عدم همکاری سایر دستگاه ها نامیده شد این فرایند با کندی روبه رو شد.

سامان دهی سگ های ولگرد سریعتر و با جدیت بیشتری انجام شود

وی افزود: ما انتظار داریم سازمان مدیریت پسماند شهرداری به عنوان متولی اصلی این کارهرچه سریعتر و با جدیت بیشتری سامان دهی سگ های ولگرد را انجام دهد، زیرا در گذشته در مناطق روستایی و حاشیه ای نگران این موضوع بودیم اما اکنون در حوزه ی شهری نیز با این معضل روبه رو هستیم.