۲۷۰میلیارد ریال به طرح‌های آبخیزداری خوزستان اختصاص یافت
۲۷۰میلیارد ریال به طرح‌های آبخیزداری خوزستان اختصاص یافت

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت:مرحله نخست تامین و تخصیص اعتبار از محل صندوق توسعه ملی برای طرح‌های آبخیزداری امسال این استان به مبلغ ۲۷۰میلیارد ریال عملیاتی شد.

مهراج خائیز افزود: این اعتبار برای اجرا و تکمیل طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در مناطق مختلف استان که مطالعات آن انجام شده هزینه می‌شود.
وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر روح جدیدی در کالبد آبخیزداری کشور با تخصیص ۱۶هزار میلیارد ریال از صندوق توسعه ملی دمیده شد افزود: سهم خوزستان از اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال‌های ۹۷ و ۹۸ یک هزار و ۳۱۰میلیارد ریال بوده است که در ۱۹ شهرستان خوزستان به صورت ۱۰۰درصد تخصیص وهزینه شده است.
خائیز افزود:۴۰۰میلیارد ریال نیز از محل اعتبار مازاد که ناشی ازاختلاف نرخ ارز نیمایی بوده برای طرح‌های آبخیزداری استان تخصیص یافت که بر اساس پروژه‌های تعریف شده تا پایان تیرماه امسال به بهره برداری می رسند.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با اشاره به ضرورت اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در خوزستان و جلوگیری از فرسایش خاک ، بروز سیلاب های مهیب ، تغذیه های سفره‌های آب زیرزمینی ، رونق دامداری و کشاورزی که منجر به جهش تولید می‌شود افزود:متوسط فرسایش سالانه خاک در خوزستان ۱۸تن درهکتار است ولی متوسط کشوری آن ۱۶تن درهکتار است از این رو ضرورت اجرای طرح‌های آبخیزداری در خوزستان بیشتر احساس می‌شود.
خائیز در تبیین نقش پروژه‌های آبخیزداری در مدیریت حوضه‌های آبخیز مشرف بر کانون های جمعیتی و اقتصادی به خصوص در مناطق سیل‌خیز استان گفت: پروژه آبخیزداری ، به ویژه اجرای پروژه‌های پخش سیلاب با استفاده از ظرفیت حوضه های آبخیز و موقعیت دره‌ها در مناطق کوهستانی و عمدتا” در پیرامون مراکز جمعیتی و یا اقتصادی استان اجرا می‌شوند.
وی کاهش مخاطرات سیل و رسوب حوضه های آبخیز مشرف به سکونتگاه‌های شهری و روستایی ، کمک به احیای پوشش گیاهی و شکل گیری کمربند سبز، ایجاد تفرجگاه پیرامون مراکز جمعیتی و توسعه اکوتوریسم ، آموزش و ترویج روش ها و تکنیک های آبخیزداری و آبخوانداری و کمک به بهبود اقتصاد منطقه را از اهداف و کارکردهای اصلی اجرای پروژه های آبخیزداری در خوزستان عنوان کرد.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با تاکید بر استفاده از ظرفیت سیلاب حوضه های آبخیز در راستای تامین و تزریق آب به سفره های زیرزمینی افزود:زیرساخت‌های آبخیزداری و آبخوانداری در برخی حوضه های آبخیز مشرف به شهرها و روستاها و مناطق ویژه اقتصادی و انرژی استان در برخی شهرستان ها از جمله منطقه سیل‌خیز “شهرویی”بهبهان مورد مطالعه قرار گرفته که پروژه‌های اجرا شده در سال های قبل در این منطقه که علاوه بر تحقق اهداف حفاظت آبخیز و پیشگیری از خسارات سیل ، باعث تغذیه آبخوان و سفره‌های آب زیرزمینی بهبهان شده است و اثر آن در دبی و آبدهی چاه های آب کشاورزان منطقه “شهررویی”شده است.
وی گفت: در حوضه شهررویی بهبهان تاکنون ۱۰پروژه احداث و به بهره برداری رسیده و چهار پروژه دیگر در حال احداث است و بر اساس مطالعات انجام شده روان آب در مساحتی بالغ بر پنج هزار هکتار را کنترل می‌کند.
خائیز افزود: با توجه به نوع سازند زمین شناسی و توپوگرافی منطقه “شهررویی” بهبهان ، سازه‌های احداثی از نوع بند و دایک های خاکی با سرریز سنگی ملاتی می باشد و در سال جاری علاوه بر تکمیل بند خاکی” اس ۱۲ “که متاسفانه به علت عدم تامین اعتبار در سه سال گذشته و پایان پیمان با پیمانکار قبلی که با پیشرفت ناچیز متوقف مانده بود دوباره با استفاده از منابع اعتباری جدید و انعقاد قرار داد با پیمانکار و مشاور جدید در کنار اجرای گام نخست پروژه پخش سیلاب شهررویی با حضور استاندار خوزستان در هفته گذشته وارد مرحله اجرایی شد که در سه ماه آینده به بهره برداری می رسد.

منبع: ایرنا