استفاده همگانی از ماسک تا 95 درصد از انتشار ویروس جلوگیری می کند/ دستورالعمل نحوه ی تست گیری کرونا تغییر پیدا کرد؛ از افراد بدون علامت تست گرفته نمی شود/ تغییر وضعیت اهواز از زرد به نارنجی/ کاهش بیماران بستری در استان/ نیاز به پنج هزار تخت بیمارستانی در استان/ سازمان صمت متولی تامین ماسک
استفاده همگانی از ماسک تا 95 درصد از انتشار ویروس جلوگیری می کند/ دستورالعمل نحوه ی تست گیری کرونا تغییر پیدا کرد؛ از افراد بدون علامت تست گرفته نمی شود/ تغییر وضعیت اهواز از زرد به نارنجی/ کاهش بیماران بستری در استان/ نیاز به پنج هزار تخت بیمارستانی در استان/ سازمان صمت متولی تامین ماسک

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه دستورالعمل نحوه ی تست گیری ها از طرف وزارت بهداشت تغییر پیدا کرده، گفت: از یک هفته پیش تا کنون تست را تنها برای افراد علامت دار، بالای 60 سال و دارای بیماری زمینه ایم انجام می دهیم.

به گزارش کاوش، دکتر فرهاد ابول نژادیان عصر روز شنبه 14 تیرماه در نشست خبری کمپین اطلاع رسانی استفاده از ماسک در بحران کرونا در سالن اجتماعات حوزه ریاست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: وزارت بهداشت تا 10 روز پیش اعلام می کرد هر کسی که با شخص مبتلا به کرونا تماس داشته باید تست شود و برهمین اساس پیش می رفتیم اما از یک هفته پیش تا کنون تست را تنها برای افراد علامت دار، بالای 60 سال و دارای بیماری زمینه ایم انجام می دهیم.

وی افزود: باتوجه به شرایط مالی کشور و اینکه هر تست 220 هزار تومان برای دانشگاه علوم پزشکی هزینه دارد این تصمیم گرفته شد از طرفی زمانی تست برای همه انجام می شود که بیماری پخش نشده باشد اما وقتی بیماری گسترش یابد از نظر علمی هم توجیهی ندارد که از افراد بدون علامت نیز تست گرفته شود.

استفاده ی همگانی از ماسک تا 95 درصد از انتشار ویروس جلوگیری می کند

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: در صورت استفاده ی همگانی از ماسک تا 95 درصد از انتشار ویروس کرونا جلوگیری می شود البته استفاده از ماسک به تنهایی کارگشا نیست و باید در کنار آن به سایر مسائل از جمله جلوگیری از برگزاری تجمعات، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و شستن دست ها توجه شود.

سامانه ی 4030 کمرنگ شد

ابول نژادیان در خصوص  عملکرد سامانه ی 4030 افزود: در گذشته ستاد اجرایی فرمان امام خمینی ( ره) به عنوان تامین کننده ی مالی هزینه ی این سامانه را به مخابرات پرداخت می کرد اما اکنون این موضوع کمرنگ شده است.

با درخواست تعطیلی ها موافقت نشد

وی خاطرنشان کرد: در شرایط موجود به واسطه ی مشکلات اقتصادی و معیشتی ستاد ملی کرونا با تعطیل کردن موافقت نمی کند و این موضوع در اختیار ستاد کرونای استانی نیست و مجوز تعطیل کردن نیز ندارد، گرچه درخواست تعطیلی را هم دادیم اما با آن موافقت نشد و تنها با ایجاد محدودیت در گروه های سه و چهار که شامل فعالیت های پرخطر از جمله باشگاه های ورزشی، کلاس های و آزمون های حضوری و مراکزی که احتمال تجمع در آن ها بالا است مانند آرایشگاه ها موافقت شد.

وضعیت اهواز از زرد به نارنجی تغییر پیدا کرد

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه شهرهای قرمز کرونا از 9 شهر به 12 شهر افزایش پیدا کرد، ادامه داد: هفته ی گذشته وضعیت اهواز زرد اعلام شد اما براساس آخرین بررسی ها روز گذشته به نارنجی یعنی شهری در وضعیت پرخطر تغییر پیدا کرد.

ابول نژادیان ضمن بیان اینکه وظیفه ی ما به عنوان کارگزان حوزه ی سلامت این است که به سمت آگاه کردن مردم برای استفاده از وسایل حفاظتی برویم، عنوان کرد: تا اسفند98 هیچ کارخانه ی تولید ماسک در استان نداشتیم اما در حال حاضر 13 کارگاه مجوز موقت سه ماهه برای تولید ماسک دارند.

وی اضافه کرد: در اسفندماه در مجموع 14 کارخانه ی تولید ماسک در کشور داشتیم که روزانه 700 هزار ماسک تولید می کردند برای همین به سختی نیاز کارکنان مراکز بهداشتی استان را از خارج ازخوزستان تهیه می کردیم و روزانه به سه چهار هزار ماسک n95 در بیمارستان ها نیاز داشتیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: دادستان و استانداران استان های مختلفی که ماسک در اختیار داشتند خروج ماسک را ممنوع اعلام کرده بودند و ما مجبور می شدیم از یکی از استان های شمالی پارچه ی ماسک، فیلتر و کش ماسک را جداگانه خریداری و به شهریار بفرستیم تا از آن جا آماده شوند و با پرواز به اهواز برسند کنیم، گاهی پیش می آمد پرواز تاخیر داشت و برای شیفت عصر ماسک نداشتیم اما آن شرایط را مدیریت کردیم.

تولید روزانه ی 400 هزار ماسک در خوزستان

ابول نژادیان اذعان داشت: در حال حاضر روزانه 400 هزار ماسک در خوزستان تولید می شود و در کنار این وارادات نیز داریم اما صادرات ماسک به استان های دیگر ممنوع اعلام شده است.

وی افزود: متولی تامین ماسک از طرف رییس جمهور سازمان صمت هر استان تعیین شده و این سازمان باید در این خصوص پاسخگو باشد اما باید گفت 70، 80 درصد جامعه توان خریداری ماسک را دارند اما از آن استفاده نمی کنند.

چرا در ابتدا گفته شد استفاده از ماسک برای همه لازم نیست

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار داشت: علم پزشکی ما در استان، کشور و حتی دنیا در اوایل شیوع ویروس و همچنین تجربه ی بیماری های مسری به ما یاد داده بود که تنها برای افراد بیمار استفاده از ماسک لازم است برای همین اگر در اسفنندماه گفته شد برای همه ی مردم استفاده از ماسک لازم نیست به این دلیل بود، از طرفی کمبود ماسک وجود داشت و نمی شد همه مردم از ماسک استقاده کنند و باید برای حفاظت پرسنل مراکز بهداشتی از آن ها استفاده می کردیم.

تولید روزانه چهارمیلیون ماسک در کشور

ابول نژادیان خاطرنشان کرد: طبق اعلام وزیر صمت در حال حاضر روزانه چهار میلیون ماسک در کشور تولید می شود از طرفی واردات ماسک به کشور نیز انجام نمی شود.

وی تاکید کرد: نیاز است تا ماسک در مناطق محروم توزیع شود و همه ی سازمان ها و ارگان ها و حتی خیرین باید در این رابطه همکاری کنند تا پویش من ماسک می زنم به راحتی برای مردم محقق شود و دانشگاه علوم پزشکی نیز این آمادگی را دارد تا از محل درآمدهای اختصاصی خود روزانه تعدادی ماسک را در بین مردم توزیع کند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: مردمی که توان اقتصادی دارند به بقیه ی افرادی که توان خرید ماسک را ندارند کمک کنند و ماسک هدیه دهند البته ماسک های پارچه ای در مکان های آزاد و سربسته هم ممکن است برای جلوگیری از سرایت ویروس کمک کند اما پرسنل بیمارستان ها که مستقیم با بیمار تماس دارند باید از ماسک های پزشکی و n95 استفاده کنند.

کاهش بیماران بستری در خوزستان

ابول نژادیان یادآور شد: یک هفته است روزانه تعداد بستری های مبتلا به کرونا 20 تا 30 نفر کاهش یافته که در مجموع حدود 200 نفر از آمار بیماران بستری ما کم شده است.

نیاز به پنج هزار تخت بیمارستانی در استان

وی بیان کرد: بسیاری از استان های دیگر به ازای هر هزار نفر 2 یا سه تخت بیمارستانی دارند اما در خوزستان اینگونه نیست و اگر بخواهیم حداقل دو تخت به ازای هر هزار نفر داشته باشیم یعنی به پنج هزار تخت دیگر در استان نیاز داریم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پایان در خصوص فرهنگ سازی در زمینه ی کرونا گفت: صداوسیما سازمانی بوده که از ابتدا با ما همراه بوده است و قرارگاه اطلاع رسانی را در صداوسیمای استان راه اندازی کردیم که در هفته سه چهار برنامه ی خود را به کرونا اختصاص می دهد.