ملزومات استفاده همگانی از ماسک
ملزومات استفاده همگانی از ماسک

محدودیت های اعلامی یک هفته ای نمی تواند به قطع زنجیره بیماری کمک چندانی کند و محدودیت بلند مدت هم بدون حمایت اقتصادی خود یک کرونای نان راه می اندازد و در این شرایط تنها ترین گزینه که ارزان ترن و مطمئن ترین آن است اسفاده از ماسک در صورت خروج از منزل است.

حالا که محدودیت های جدید کرونایی اعلام و مشخص شده که این محدودیت ها آن چیزی نیست که بتواند کرونای وحشی را در خوزستان مهار کند تمرکز و برنامه ریزی برای همه گیر شدن استفاده از ماسک در استان می تواند به قطع زنجیره بیماری در استان کمک کند اما همین زدن ماسک نیز ملزوماتی دارد که باید دستگاه های متولی مقدمات آن را فراهم کنند.

به گزارش کاوش اخبار؛ درست است که زدن ماسک اجباری می شود اما اگر مردم همکاری نکنند اجباری بودن آن هم فایده ای ندارد و نهایت مردم تنها در نقاطی می زنند که با تهدید رو به رو شوند، پس چه بهتر در کنار استفاده از ابزارهای قانونی یک اطلاع رسانی پرحجم و کار تبلیغاتی همه جانبه صورت بگیرد به نحوی که تکرار توصیه استفاده از ماسک باعث نهادینه شدن آن در بین مردم شود و این تکرار مردم را ترغیب کند که کرونا جدی است و باید ماسک بزنند تا در امان باشند.

برای کار تبلیغاتی و اطلاع رسانی نیز لازم است که علاوه بر رسانه های دیداری و شنیداری و شبکه های مجازی؛ بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهرها و نقاطی در روستاها برای امر اطلاع رسانی مورد استفاده قرار بگیرد. بحث سلامتی مردم است و اگر چند صباحی بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهرها از تبلیغ دست بردارند  و در راه سلامت مردم مورد استفاده قرار گیرند جای دوری نخواهد رفت. نه تنها در بیلبوردهای سطح شهر بلکه باید تبلیغات محیطی استفاده از ماسک در هر نقطه از شهرها قابل رویت باشد.

نکته دیگر این است که باید ماسک به اندازه کافی در دسترس باشد و به تعداد مورد نیاز تولید شود که مردم بتوانند آن را به راحتی از بازار تهیه کنند. حتی باید مراکز توزیع ماسک به درستی در نقاط مختلف شهرها و حتی روستاها چیدمان شوند تا به آسانی قابل تهیه باشد و لازم نشود برای تهیه چند ماسک در شهر دوره بیفتند.

بحث قیمت ماسک و نظارت بر آن مورد دیگری است که نیازمند تامل است، مردم توان اقتصادی آنچنانی ندارند و اگر بخواهند روزانه چند ماسک برای خود و خانواده با قیمت های گزاف بخرند مسلما از خیرش خواهند گذشت هر چند که اجبار شده باشد. حتی لازم است برای گروه های نیازمند که توان خرید ماسک با قیمت مناسب را هم ندارند باید راه حلی داشت و ماسک رایگان بین آنها توزیع کرد.

خوزستان در حال حاضر یک سوم بستری ها و فوتی های کرونا در کشور را به خودش اختصاص داده  و همه گیری بیماری در استان چنان است که محدودیت های اعلامی یک هفته ای هم نمی تواند به قطع زنجیره بیماری کمک چندانی کند. محدودیت بلند مدت هم بدون حمایت اقتصادی خود یک کرونای نان راه می اندازد و در این شرایط تنها ترین گزینه که ارزان ترن و مطمئن ترین آن است اسفاده از ماسک در صورت خروج از منزل است.

کرونا از روز اول خطرناک تر شده و علاوه بر آنکه کودکان و جوانان را تهدید می کند مواردی از مرگ  در کشور ثبت کرده که افراد مبتلا با علائم خفیف کرونا بعد از دو یا سه روز فوت کرده اند، چاره چیست در این شرایط تنها باید بر قطع زنجیره کرونا با حفظ فاصله اجتماعی و لزوم استفاده از ماسک سرمایه گذاری کرد تا ببینیم این قصه تا کجا به درازا می کشد و سرانجام چه بلایی سرمان خواهد رفت.