تعیین سقف برای افزایش اجاره بهای مسکن موجب تنش در بازار شده/ افزایش 70 درصدی اجاره بها/افزایش 300 درصدی قیمت مسکن
تعیین سقف برای افزایش اجاره بهای مسکن موجب تنش در بازار شده/ افزایش 70 درصدی اجاره بها/افزایش 300 درصدی قیمت مسکن

رییس اتحادیه ی مشاوران املاک اهواز گفت: دولت اعلام کرده اضافه اجاره بها نسبت به سال قبل در کلانشهرها نباید بیشتر از 20 درصد باشد که این موضوع تنها باعث تنش در بازار شده است.

قنبرعلی زنگنه روز چهارشنبه (11 تیرماه) در گفت و گو با خبرنگار کاوش با اشاره به اینکه قیمت گذاری برای اجاره بهای مسکن وجود ندارد و بستگی به توافق صاحب خانه و مستاجر دارد، اظهار کرد: اینکه دولت اعلام کرده اضافه اجاره بها نسبت به سال قبل در کلانشهرها نباید بیشتر از 20 درصد باشد تنها باعث تنش در بازار شده زیرا پیش از این مصوبه ممکن بود موجر و مستاجر برای اجاره بهای مسکن بر روی مبلغی به توافق برسند.

وی ادامه داد: اکنون دولت گفته بیشتر از 20 درصد افزایش قیمت نباید باشد که این موضوع باعث می شود اولین کاری که موجر کند این باشد که از مستاجر بخواهد خانه را تخلیه کند تا قرارداد جدید با مستاجر دیگری داشته باشد.

رییس اتحادیه ی مشاوران املاک اهواز با بیان اینکه این بخشنامه ی بدون مطالعه ی دولت باعث می شود ریتم بازار برهم بخورد، تصریح کرد: این سقف تعیین و اعلام شده اما با توجه به شرایط و قیمت های روز چه کسی حاضر است با این نرخ قرارداد را تمدید کند؟

افزایش 70 درصدی اجاره بهای مسکن/ دلیل این افزایش قیمت

زنگنه عنوان کرد: بین 60 تا 70 درصد و گاها بیشتر شاهد افزایش اجاره بهای مسکن هستیم و دلیل آن کاهش عرضه و افزایش تقاضا است، دولت تولید ندارد اما کماکان تقاضا برای مسکن وجود دارد و سالانه بین یک میلیون تا یک میلیون و دویست واحد نیاز کشور است اما مگر دولت چه تعداد مسکن تولید می کند و چه مقدار زمین برای ساخت مسکن واگذار می کند؟

دولت برنامه ی خاصی جز دادن شعار ندارد

وی خاطرنشان کرد: زمین برای ساخت مسکن توسط مسکن و شهرسازی باید به صورت رایگان در اختیار قرار گیرد اما دولت به این موضوع ورود نمی کند که تنها با شعار دادن مشکل حل نمی شود.

طرح مسکن ملی نیازمند بودجه ی لازم و کار جهادی است

رییس اتحادیه ی مشاوران املاک اهواز در خصوص طرح مسکن ملی افزود: طرح مسکن ملی فعلا در حد مراحل اولیه است و برنامه ای طولانی مدت محسوب می شود اما اگر دولت همت کند بودجه ی لازم را به آن اختصاص دهد و کار جهادی انجام دهد صد درصد قیمت مسکن شکسته می شود و بازار آن کنترل می شود.

افزایش 300 درصدی قیمت مسکن

زنگنه با بیان اینکه به نظر بنده دولت برنامه ی خاصی جز دادن شعار ندارد در پاسخ به اینکه چرا نمی توان برای مسکن قیمت گذاری کرد، اذعان داشت: در این رابطه چندین مولفه تاثیرگذار است از جمله اینکه وقتی قیمت مسکن 200، 300 درصد افزایش داشته نباید انتظار داشت اجاره بهای مسکن افزایش پیدا نکند.

وی با اشاره به دلیل دیگر افزایش اجاره بهای مسکن اضافه کرد: دولت می تواند قیمت مصالح ساختمانی از جمله سیمان و آهن را کنترل کند اما این کار را نمی کند همچنین پروانه ساخت مسکن را شهرداری صادر می کند که زیر نظر دولت است و می تواند عوارض صدور آن را کاهش دهد اما چندین برابر شده بنابراین قیمت تمام شده ی ساختمان افزایش پیدا می کند و به تبع اجاره بهای مسکن نیز بیشتر می شود.

خانه در اهواز متری چند آب می خورد؟

رییس اتحادیه ی مشاوران املاک اهواز با بیان اینکه قیمت مسکن هر مبلغی باشد بین یک ششم تا یک پنجم از آن قیمت رهن است، ادامه داد: در حال حاضر به طور میانگین قیمت هر متر واحد در تهران 19، 20 میلیون و در اهواز 8، 9 میلیون است است.

چه راهکاری برای کاهش قیمت مسکن وجود دارد

زنگنه در رابطه با راهکار رسیدن به ثبات قیمت مسکن اظهار داشت: تنها راهکار برای تحقق ثبات و کاهش قیمت مسکن این است که دولت به صورت جد به این موضوع ورود پیدا کند؛ به مسکن سوبسیت اختصاص دهد و به اندازه ی لازم زمین و مصالح ساختمانی با قیمت سامان یافته در اختیار دستگاه های مربوطه قرار دهد تا در پنج سال آینده بتوان این تورم و قیمت های افسارگسیخته در زمینه ی مسکن را کنترل کنیم.

وی در رابطه با وضعیت بازرسی از بنگاه های املاک اهواز افزود: بازرس های اتحادیه بنگاه های املاک سطح شهررا  کاملا رصد می کنند و تحت کنترل هستند البته ما تنها واسطه و در واقع یک کاسب هستیم و کسی که باید قیمت ها را کنترل کند دولت است که این کار را باید توسط اداره کل مسکن و شهرسازی، راه و شهرسازی و نهادهای نظارتی انجام دهد و جزو وظایف ما نیست.

عدم نظارت متولیان امر و افزایش قیمت دلار و تورم موجود منجر شده تا این روزها بازار مسکن آشفته تر از هر زمان دیگر شده و مستاجران با افزایش سرسام آور اجاره بهای مسکن بیش از سال های گذشته دغدغه ی یافتن سرپناه داشته باشند.

رییس جمهور روز یکشنبه ( هشتم تیرماه) با اشاره به افزایش اجاره بهای مسکن گفت: طبق مصوبه ی ستاد کرونا از روز دوشنبه اضافه اجاره بها نسبت به سال قبل نباید در تهران بیشتر از ۲۵ درصد، در کلان شهرها بیشتر از ۲۰ و در بقیه شهرها بیشتر از ۱۵ درصد باشد.

به گفته ی وزیر راه و شهرسازی رقم افزایش قیمت اجاره بها برای مستاجرانی که تاکنون برای تمدید قرارداد اجاره با موجر توافق نکرده و سررسید قرارداد آن‌ها از تاریخ ۹ تیرماه به بعد است همچنین قراردادهای جدید اجاره بر اساس حقوق خصوصی مستاجر و موجر تهیه می‌شود و مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا در راستای تنظیم گری بوده و برای تمدید اجاره اعمال خواهد شد.

بنابر گفته ی معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی این سقف مشمول مستاجری می‌شود که به تعهداتش عمل کرده باشد و به عنوان «مستاجر بد» در نظام قضایی شناخته نشود و اگر مستاجری در دوران قرارداد فعلی به تعهداتش عمل نکرده باشد به نحوی که باعث ضررو زیان مالک شده باشد مشمول مصوبه جدید قرار نمی گیرد و باید ملک را تخلیه کند.