چرا قرمزید؟
چرا قرمزید؟

فرمانداران رامهرمز و شوشتر (براساس آخرین آمار این 2 شهرستان از پنج شهرستان قرمز خوزستان به لحاظ ابتلا به کرونا هستند) از چرایی وضعیت قرمز کرونا در این شهرستان ها و وجود اقلام محافظتی برای الزامی شدن استفاده از ماسک می گویند.

فرماندار رامهرمز گفت: هیچ کمبودی در خصوص ماسک در رامهرمز نداریم و ماسک مورد نیاز مردم به اندازه ی کافی در داروخانه توزیع می شود.

آرش قنبری در گفت و گو با خبرنگار کاوش در خصوص وضعیت موجودی ماسک در این شهرستان باتوجه به دستورالعمل رییس جمهور بیان کرد: هیچ کمبودی در خصوص ماسک در رامهرمز نداریم و ماسک مورد نیاز مردم به اندازه ی کافی در داروخانه توزیع می شود.

اجباری شدن استفاده از ماسک منجر به کمبود آن نمی شود

وی خاطرنشان کرد: از آن جایی که چند کارخانه در استان کار تولید ماسک را برعهده گرفته اند حتی باتوجه به اجباری شدن استفاده از ماسک از 15 تیرماه نیز هیچگونه کمبودی در رابطه با ماسک نداریم و روز گذشته در جلسه ای با حضور استاندار و مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خوزستان این موضوع اعلام شد.

حجت الاسلام حسن روحانی، رییس جمهور روز گذشته ( یکشنبه هشتم تیرماه) اعلام کرد که استفاده از ماسک از 15 تیر تا آخر تیرماه در تجمعات الزامی می شود و در صورت لزوم این کار در مردادماه نیز تمدید خواهد شد.

استفاده از ماسک های خانگی کفایت می کند

فرماندار رامهرمز اضافه کرد: لزومی ندارد مردم حتما ماسک را خریداری کنند بلکه می توانند در خانه نسبت به تهیه ی ماسک اقدام کنند زیرا همین که جلوی ترشحات تنفسی گرفته شود کافی است.

چرایی وضعیت قرمز کرونا در رامهرمز

قنبری در رابطه با علت تداوم وضعیت قرمز رامهرمز به لحاظ  ابتلا به کرونا اظهار داشت: برگزاری مراسمات در رامهرمز به خصوص مراسمات ترحیم و مراوادات زیادی که با شهرهای اطراف از جمله باغملک، رامشیر و هفتکل و همچنین اهواز به دلیل اینکه خانه ی بسیاری از کارکنان ادارات در این شهرها، در رامهرمز یا بالعکس است صورت می گیرد باعث شده تا کرونا قابل کنترل نباشد.

وی با اشاره به اینکه پیگیر جلوگیری از برگزاری مراسمات هستیم، تصریح کرد: بخش عمده ای از برگزاری این مراسمات مربوط به این موضوع است که بسیاری از رامهرمزی ها در شهرهای دیگر فوت می کند و جواز دفن در همان شهرها صادر می شود اما خانواده ی متوفی جنازه را در روستاهای اطراف دفن می کنند که تا نیرو انتظامی و دستگاه های متولی از برگزاری مراسم تدفین و ترحیم خبردار شوند مراسم برگزار شده است، اما در رامهرمز صدور جواز دفن را مشروط به رعایت پروتکل های بهداشتی قرار دادیم.

فرماندار رامهرمز عنوان کرد: یک سری تمهیدات برای برخورد با خانواده هایی که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند اندیشیده شده و امروز هم جلسه ای با نیروی انتظامی داشتیم که دستور استاندار مبنی بر برگزاری مراسمات ترحیم با حضور حداکثر 10 نفر اجرایی شود و جواز دفن صادر نشود مگر اینکه خانواده ی متوفی تعهد دهند که بیشتر از 10 نفر در مراسم خاکسپاری حضور پیدا نکنند.

میزان نمونه گیری کرونا در شوشتر بالاتر از نرم کشور است

فرماندار شوشتر نیز در این خصوص به خبرنگار کاوش گفت: در حال حاضر مشکلی در رابطه با کمبود ماسک نداریم و بعد از الزامی شن استفاده از ماسک نیز کمبودی نخواهیم داشت.

حسین پنبه دانه پور اظهار کرد: باتوجه به اینکه مدارس و موسسات مختلف از جمله موسسه های خیریه از ابتدای شیوع کرونا تا کنون ماسک تولید می کنند بعد از اجباری شدن استفاده از ماسک نیز پیش بینی می کنیم کمبودی در تامین ماسک نداشته باشیم.

وی افزود: اما اگر هم کمبودی وجود داشت از شهرستان های دیگر کمک می گیریم و با هم همکاری می کنیم همان طور که در حال حاضر مرتب از شوشتر برای اهواز ماسک ارسال می شود در صورت لزوم ما هم کمک خواهیم گرفت.

فرماندار شوشتر علت وضعیت قرمز کرونا در این شهرستان را در نمونه برداری بالا دانست و افزود: ما 35 هزار تست در ترمیلیون ( میلیون نفر) انجام می دهیم در حالی که میانگین کشوری 19 هزار تست در این تعداد است یعنی شوشتر 1.5 برابر بیشتر از نرم کشوری تست کرونا انجام می دهد.

پنبه دانه پور عنوان کرد: بیشتر مبتلایان ما موارد سرپایی هستند یعنی بیمارهایی با تست مثبت کرونا که حالشان خوب است اما ناقل ویروس هستند و به محض اینکه ابتلای آن ها به کرونا تشخیص داده می شود قرنطینه خانگی آن ها شروع می شود تا باعث آلودگی بیشتر دیگران نشوند.

تعداد مبتلایان بستری شده پایدار است

وی با بیان اینکه میزان موارد بستری های وخیم یا بدحال پایدار بوده و افزایشی نداشته، ادامه داد: اکثر مبتلایان بستری شده ی ما  اصطلاحا خوش حال هستند و سه، چهار روزه مرخص می شوند بنابراین به صورت حداقل نیاز به دستگاه ونتیلاتور دارند و در وضعیت اینتوبه هستند.