نقطه سر خط!
نقطه سر خط!

برگشت محدودیت ها که سابقه نشان می دهد بیشتر همان تعطیلی ادارات است شاید یک مسکن کوتاه مدت و حداقلی باشد اما نمی تواند کرونا را در خوزستان کنترل کند.

قرمز بودن وضعیت خوزستان قبل از ممنوع شدن اعلام آمار روزانه و صبحت های روسای بیمارستان های کرونایی در خوزستان مبنی بر تکمیل ظرفیت بیمارستان ها و همچنین افزایش آمار مبتلایان و فوتی ها در کشور به همراه آمار محلی افزایش مبتلایان در استان، همه شواهدی است که نشان می دهد غلظت قرمزی کرونا در خوزستان افزایش پیدا کرده است.

به گزارش کاوش اخبار؛ ظاهرا اوضاع حتی بدتر و فراتر از این مسائل است چرا که وخیم بودن وضعیت کرونایی خوزستان و دیگر استان های قرمز در گزارش وزیر بهداشت به رئیس جمهور باعث شده تا وی دستور دهد به فوریت برنامه هایی برای کنترل بیماری در استان های قرمز آماده شود تا در صورت نیاز به ایجاد محدودیت ها در جلسه روز شنبه این ستاد بررسی و تصویب شود.

اما چرا به اینجا رسیده ایم که کنترل اوضاع بخواهد از دست خارج شود تا نیاز دوباره به برگشت محدودیت ها و ایجاد قرنطینه باشد آن هم در شرایطی که دیگر نقاط کشور کرونا تحت کنترل است و زندگی ها کما بیش به صورت عادی در جریان است. تفاوت خوزستان با سایر نقاط کشور در چیست که نتوانست خود را با این ویروس وفق دهد و برای مدت طولانی وضعیت آن قرمز شده است.

آیا همه چیز به مردم خوزستان بر می گردد و تنها عامل را باید به آنها نسبت بدهیم که پروتکل های بهداشتی را رعایت نمی کنند یا فاکتورهایی دیگری اعم از آب و هوا و آلودگی های محیطی، شرایط بد اقتصادی و وجود شغل های کاذب مانند دست فروشی ها، حاشیه نشینی و تراکم جمعیت و کیفیت بد و غیر بهداشتی محیط های زندگی نیز در این وضعیت تاثیر گذار است.

سردرگمی و بدون برنامه بودن ستاد مدیریت کرونا در خوزستان یکی دیگر از مواردی است که قابل بحث است که گویا آنها خود هم نمی دانند که در این شرایط چه اقداماتی را باید انجام دهند و نه تنها نتوانسته اند زدن ماسک در استان را الزامی کنند و پیوست های فرهنگی برای همراه کردن مردم تدوین و اجرایی کنند بلکه حتی در یک مورد ساده فرمانداران نتوانستند از برگزاری مراسم های عزاداری جلوگیری کنند.

قبلا هم نوشته ایم که آقایان بافت جمعیتی، شیوه زندگی کردن، کیفیت تاسیسات و زیرساخت ها در خوزستان با دیگر شرایط کشور متفاوت است و باید برای این شرایط برنامه های خاص استان تهیه و اجرایی شود تا کرونا به کنترل در آید. همان قبلا هم نوشتیم که از اجرای برنامه های فرهنگی و آموزشی برای مردم غافل نشوید و برنامه های حمایتی و اقتصادی را از قشرهای آسیب پذیر و کسب و کارها در نظر بگیرید.

هیچ نشد تنها با هر افزایش آماری گفتند که این پیک به این دلیل و آن دلیل است و حال مشخص شده که شیوع کرونا فراتر از آن چیزی است که آن را تنها به برگزاری مراسماتی مانند عید فطر نسبت دهیم و دلایل دیگری هم تاثیر گذار است.

مثلا یک دلیل آن آمار بالای قرنطینه خانگی و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی از سوی بخشی از این مبتلایان است که بدون نظارت می چرخند و کرونا منتشر می کنند و مشخص هم نشد نقاهتگاهایی که در استان آماده سازی شدند سوای بحث تبلیغاتی آن به چه کار آمدند.

برگشت محدودیت ها که سابقه نشان می دهد بیشتر همان تعطیلی ادارات است شاید یک مسکن کوتاه مدت و حداقلی باشد اما نمی تواند کرونا را در خوزستان کنترل کند مگر آنکه ستاد مدیریت کرونا در استان تکانی به خود بدهد و اختیارات، امکانات و بودجه  لازم را از مرکز بگیرد و مردم با همه سختی هایی که دارند مسائل بهداشتی و فاصله اجتماعی را رعایت کنند یا مجاب به رعایت کردن شوند.

غیر از این باشد یک چیز طبیعی رخ می دهد، تعداد مبتلایان افزایش پیدا می کند و سیستم درمانی استان که تا همین جا هم دچار فرسایش شده است توان و امکانات خدمات رسانی را نخواهد داشت و در نتیجه آن تعداد فوتی ها هم افزایش پیدا خواهد کرد. تا کجا و کی این وضعیت هم باشد قابل پیش بینی نیست.