کرونا و زندگی نباتی 
کرونا و زندگی نباتی 

خوزستان درگیر نوعی زندگی نباتی شده زیرا آمار بالای کرونا در استان دیده و شنیده می شود اما عکس العملی در برابر آن وجود ندارد.

کاوش اخبار؛ زهرا رضاپور: یک ماه می شود که کرونا در خوزستان وضعیت قرمز ایجاد کرده است، آمارها چنان متغیر و افزایشی بوده که نمی توان به طور ثابت و برای چند وقت از یک عدد خاص صحبت کرد چرا که رکوردها یکی پس از دیگری شکسته می شود و چندان بعید نیست با این روند آمار مبتلایان روزانه در استان چهار رقمی شود.

همین روزها است که کرونا روزانه هزار نفر را درگیر خود کند اما در کمال حیرت واکنشی نسبت به این آمارها جز ارائه ی آن دیده نمی شود و این چیزی شبیه به “زندگی نباتی” است. زندگی نباتی یا همان سندرم آپالیک به حالتی گفته می‌شود که فرد هوشیاری و آگاهی خود را بر اثر آسیب شدید نیمکره های مغزی از دست می دهد اما علائم حیاتی مانند عملکردهای تنفس، قلب و دستگاه گوارش را دارد.

در این حالت ممکن است چشمان بیمار باز و بسته شوند و حرکاتی غیر ارادی در اندام ها داشته باشد یا حتی صدا از حنجره تولید شود اما فرد هیچ واکنشی به محرک ها نشان نمی دهد و علی رغم اینکه اندام ها و اعضای بدن سالم هستند چیزی نمی شنود و نمی بیند و آگاهی خود را نسبت به محیط از دست می دهد زیرا سیستم مغزی این قسمت ها و بخش های شناختی بیمار از بین رفته است. حال خوزستان درگیر نوعی زندگی نباتی شده؛ آمار بالای کرونا در استان دیده و شنیده می شود اما عکس العملی در برابر آن وجود ندارد.

دیگر حتی این توجیه که آمار بالا ناشی از افزایش بیماریابی ست هم فایده ندارد زیرا چه این دلیل را قبول کنیم چه نپذیریم تفاوتی در وضعیت ما ایجاد نمی کند چراکه مسئولان و مردم این استان نسبت به کرونا و آمارهای ترسناکش و هر آن چیزی که به این کلمه مرتبط باشد بی حس شده اند؛ نه از مسئول تصمیم، اقدام و حرکتی برای وضعیت حال حاضر کرونا دیده می شود و نه مردم دیگر احساس خطر می کنند، در واقع مردم بیخیالِ بیخیالی مسئولان شده اند و از این حالت زندگی نباتی استقبال کرده اند.

ستاد استانی مقابله با کرونا شاید تنها نامی از “مقابله با کرونا” را با خود یدک می کشد چرا که آمارهای خوزستان و روند افزایشی آن به خصوص در یک ماهه ی اخیر کوچک ترین نشانی از مدیریت مقابله با بیماری را ندارد، استان در منجلاب کرونا دست و پا می زند و مشخص نیست چه مقابله ای برای جلوگیری از شیوع این ویروس داشته و یا حتی ساده تر از این، کرونا را چگونه مدیریت کرده است؟

به طور منطقی و در حالت عادی اگر می دانستیم ظرف 10 روز اخیر تنها در شهرستان اهواز 2674 نفر آلوده به کرونا شده اند می بایست پاسخ هدفمندی به محرک های بیرونی که این جا همان شمار بالای ابتلا به کرونا است می دادیم اما این واکنش مناسب توام با دقت و احتیاط زمانی ایجاد می شود که جامعه ی ما اعم از مسئول و عموم مردم دچار زندگی نباتی نشده باشند و هوشیاری و درک خود را از محیط از دست نداده باشند. وقتی آمارهای کرونا در استان دیده و شنیده می شوند اما پاسخی به آن داده نمی شود آیا چیزی غیر از زندگی نباتی خوزستان کرونا زده را احاطه کرده است؟

اگر موضوع تنها جولان کرونا بود مشکل به مراتب آسان تر و به تبع رفع آن نیز راحت تر بود زیرا در برابر مساله می توانستیم عکس العمل مناسب با آن نشان دهیم اما زمانی که تنها به نظاره نشسته ایم و هوشیاری خود نسبت به محیط را از دست داده ایم مشخص نیست آیا دوباره به زندگی عادی برخواهیم گشت یا در نهایت دستگاه تنفس را از ما جدا می کنند.