با این وضعیت افزایش مبتلایان کرونا چیزی طبیعی است
با این وضعیت افزایش مبتلایان کرونا چیزی طبیعی است

اهواز از جمله شهرهای خوزستان است که روند مبتلایان کرونا در آن رو به افزایش است و اگر برای کنترل آن چاره اندیشی نشود وارد بحران خواهد شد و با توجه به مرکز استان بودن آن می تواند کل استان را نیز زمین گیر کند.

به گزارش کاوش اخبار؛ چرایی افزایش مبتلایان کرونا در اهواز را می توان با یک بازدید میدانی از خیابان نادری و مرکز شهر تشخیص داد. جایی که زندگی به حالت عادی برگشته است و با بازگشایی اصناف ازدحام جمعیت در بالاترین شکل خود است.

اولین چیزی که مشاهده می شود این است که اصناف همان اصناف قبل از کرونا هستند و در شکل ارائه خدمات دهی آنها و رعایت پروتکل های بهداشتی تغییری دیده نمی شود، بعضی از این اصناف در جواب آیا دستورالعمل های بهداشتی به شما ابلاغ شده است، گفته اند: تعهد داده ایم که یک سری مسائل مانند استفاده از ماسک، دستکش و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم. چیزی که در عمل آن را انجام نمی دادند و دلیل آن ضعف در نظارت بوده است.

دست فروش ها دوباره به خیابان برگشته اند و حتی متراکم تر از قبل در کنار هم نشسته اند و در برخی از خیابان های فرعی مانند بازار عبدالحمید جای سوزن انداختن وجود ندارد. وقتی این چنین تراکمی در یک مکان باشد مشخص است که کرونا به راحتی می تواند منتقل شود به ویژه که همه از ماسک و دست کش استفاده نمی کنند.

نکته دیگر این بود که گویا کسبه در این فکر هستند با درآمدزایی بیشتر روزهایی را که تعطیل بوده اند را جبران کنند و این رفتار از راننده های تاکسی که ازدحام بالایی در خیابان ۲۴ متری به نادری دارند و تراکم دست فروش هایی که همه چیز بساط کرده اند می توان تشخیص داد.

مردم هم گویا باور کرده اند که کرونا تمام شده و معدود افرادی در آنها بوده است که از وسایل محافظتی به طور کامل استفاده کرده باشند. برخی تنها ماسک پوشیده بودند، بعضی دست کش و عده ای هیچ کدام را استفاده نمی کردند و آزادانه در حال خرید یا قدم زدن بوده اند.

این موارد تنها در مرکز شهر قابل مشاهده است و با توجه به گستردگی شهر اهواز، حاشیه نشینی هایی که دارد و مراکز روستایی اطراف آن، خطر شیوع کرونا در کمین این شهرستان است و تنها راه کنترل آن گندزدایی و عفونی کردن مکان های پرتردد، نظارت بر اصناف و رعایت کردن مسائل بهداشتی از سوی خود مردم است. افزایش میزان آزمایش تست گیری نیز یکی دیگر از راه هایی است که می توان مبتلایان را سریع تر تشخیص داد و زنجیره انتقال را قطع کرد.

البته این خطر در کمین دیگر شهرستان های استان نیز وجود دارد و با توجه به محیط شهر روستایی استان و مناسبات خاص اجتماعی که برقرار است هر لحظه ممکن است آمار یکی از شهرستان ها افزایش چشم گیری داشته باشد. حتی خود گرمایی که در راه است و باعث می شود که مردم به فضاهای سربسته خنک رو بیاورند و ازدحام کنند و یا رعایت مسائل بهداشتی با عرق کردن و .. کمتر شود می تواند به گسترش این ویروس دامن بزند.