مایع دستشویی تنها امکانات ما برای مقابله با کرونا است/ هر شیفت تنها یک بار دستکش عوض می کنیم/ کمبود پرسنل برای سوخت گیر وجود دارد/ بعضی ها برخورد بدی با پرسنل جایگاه دارند/ بنزین نمی زنم چون پول سوخت را نمی دهند و فرار می کنند
مایع دستشویی تنها امکانات ما برای مقابله با کرونا است/ هر شیفت تنها یک بار دستکش عوض می کنیم/ کمبود پرسنل برای سوخت گیر وجود دارد/ بعضی ها برخورد بدی با پرسنل جایگاه دارند/ بنزین نمی زنم چون پول سوخت را نمی دهند و فرار می کنند

تنها امکانات ما برای مقابله با ویروس کرونا مایع دستشویی است با این حال چطور می توانیم نسبت به سوخت گیری اقدام کنیم؟ وقتی این قانون را گذاشتند باید ابتدا امکانات مورد نیاز برای اجرایی شدن آن را در اختیار جایگاه ها قرار می دادند اما ما نه تنها ماسک و الکل برای ضدعفونی نداریم بلکه همین دستکش هم که استفاده کرده ام از یکی از مراجعه کنندگان گرفته ام.

با شیوع ویروس کرونا در کشور شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پی اطلاعیه وزارت بهداشت مبنی بر همکاری در جلوگیری از شیوع ویروس کرونا دستورالعملی صادر و لازم الاجرا کرد که در جریان آن ضروری شد تا فرآیند سوخت گیری و پرداخت هزینه سوخت در همه جایگاه‌های عرضه سوخت توسط کارکنان جایگاه‌ها انجام شود در غیر اینصورت دستکش یکبار مصرف برای استفاده عموم در دسترس قرار گرفته شود. همچنین این ابلاغیه جایگاه داران را مکلف کرده که روزانه تمامی نازل‌ها را ضدعفونی کنند.

به گزاش پایگاه خبری کاوش؛ جایگاه های سوخت یکی از اماکن عمومی است که روزانه جمعیت بسیاری به آن مراجعه می کنند و همین تجمع این جایگاه ها را به خصوص در این ایام که ممکن است افراد آلوده از دیگر نقاط کشور در آن وجود داشته باشند تبدیل به یکی از آلوده ترین مناطق شهر کرده است از همین رو احتمال سرایت ویروس کرونا که از راه های انتقال آن تماس دست با سطوح آلوده و سپس برخورد آن با چشم ، بینی و دهان است در این اماکن زیاد است.

وزیر بهداشت نیز در این خصوص چند روز پیش اعلام کرد که هر پمپ بنزین‌ می‌تواند هشت هزار نفر را به ویروس کرونا آلوده کند. به همین دلیل خبرنگار کاوش برای مشاهده اینکه مقررات جدید در خصوص مهار ویروس کرونا چه میزان اجرا و رعایت می شود سری به چند پمپ بنزین در مناطق امانیه، کیانپارس، پاداد و فاز 2 پادادشهر اهواز زده است.

یکی از متصدیان پمپ بنزین فلکه ساعت در پاسخ به اینکه چرا علی رغم اینکه گفته شده پرسنل جایگاه اقدام به سوخت گیری کنند این کار را انجام نمی دهند گفت: اصلی ترین دلیل آن دزدی است.

وی که نخواست نامش افشا شود، توضیح می دهد: در همین هفته برای چند خودرو کار سوخت گیری را انجام دادم اما راننده بالافاصله بعد از پر شدن باک خودرو بدون پرداخت هزینه جایگاه را ترک کرد. حقوق من یک میلیون تومان است و هر بار که این اتفاق برایم رخ دهد پایان هر شیفت بعد از حسابرسی مابه التفاوت از حقوق من کسر می شود برای همین نمی خواهم حقوق کم خود را کمتر هم کنم.

این متصدی در ادامه برگه ای را نشان داد که پلاک  چند خودرو در آن نوشته شده بود و افزود: این پلاک خودروهایی است که مرتکب دزدی شدند. علاوه بر این پیش آمده حتی کارت سوخت جایگاه را سرقت کرده اند در صورتی که در هیچ جایگاه سوخت دیگری آن کارت به کارشان نمی آید اما انگار دزدی تبدیل به نوعی مرض در جامعه ما شده است.

برخورد خوب نباشد بنزین نمی زنم

یکی از کارکنان پمپ بنزین منطقه ی کیانپارس اهواز نیز در پاسخ به این سوال با گلایه از برخورد نادرست برخی از مردم اظهار کرد: بعضی از افرادی که برای سوخت گیری مراجعه می کنند برخورد بد و گستاخانه ای با پرسنل جایگاه دارند و با تندی می گویند که وظیفه ی شما است که سوخت گیری کنید من هم با این برخورد کار سوخت گیری را انجام نمی دهم در صورتی که اگر با احترام رفتار کنند انجام می دهم.

وی با بیان اینکه در صورتی کار سوخت گیری خودروها را انجام می دهم که افزایش حقوق داشته باشیم، در رابطه با ضدعفونی کردن جایگاه و نازل ها اضافه کرد: شهرداری تا کنون این جایگاه را سه مرتبه ضدعفونی کرده است اما به شخصه در هر شیفت کاری که 12 ساعت است حداقل 10 مرتبه نازل را با الکل ضدعفونی می کنم.

مایع دستشویی تنها امکانات ما برای مقابله با ویروس کرونا است

یکی از پرسنل پمپ بنزین منطقه ی پادادشهر نیز در این رابطه عنوان کرد: با شرایط موجود که تنها امکانات ما برای مقابله با ویروس کرونا مایع دستشویی است چگونه می توان نسبت به سوخت گیری اقدام کنیم؟ وقتی این قانون را گذاشتند باید ابتدا امکانات مورد نیاز برای اجرایی شدن آن را در اختیار جایگاه ها قرار می دادند اما ما نه تنها ماسک و الکل برای ضدعفونی نداریم بلکه همین دستکش هم که استفاده کرده ام از یکی از مراجعه کنندگان گرفته ام.

وی که نخواست نامش فاش شود با اشاره به اینکه تاکنون شهرداری یکی، 2 مرتبه جایگاه را ضدعفونی کرده است، بیان کرد: باتوجه به رفت و آمد گسترده ای که به جایگاه می شود باید روزانه نسبت به ضدعفونی آن اقدام شود اما تنها 2 بار این کار صورت گرفته است.

این متصدی اذعان کرد: همانطور که سایر مردم از مبتلا شدن به کرونا هراس دارند ما هم نگران این موضوع هستیم حتی به دلیل تردد زیاد و به دنبال آن آلودگی ایجاد شده در جایگاه، بیشتر از دیگران در معرض خطر و ابتلا به این ویروس هستیم بنابراین بدون امکانات نمی توانیم اقدام به سوخت گیری برای خودروها کنیم.

آلبوغبیش از رانندگانی است که در جایگاه حضور دارد و شخصا اقدام به سوخت گیری می کند و در پاسخ به اینکه چرا این کار را به متصدی جایگاه محول نکرده است، می گوید: علی رغم اینکه گفته شده سوخت گیری توسط کارکنان جایگاه انجام شود اما متاسفانه از زیر انجام این کار شانه خالی می کنند.

وی ادامه می دهد: مرتبه ی قبلی که برای سوخت گیری مراجعه کرده بودم از متصدی خواستم این کار را انجام دهد که نپذیرفت برای همین این بار دیگر این خواسته را مطرح نکردم. گرچه این کار برعهده ی آن ها است اما اگر خودم اقدام کنم کار سریع تر انجام می شود.

مسئول شیفت پمپ بنزین منطقه فاز 2 پادادشهر  یکی از دلایل عدم سوخت گیری پرسنل برای خودروها را کمبود نیرو عنوان می کند و می افزاید: به دلیل کمبود پرسنل نمی توانیم برای همه خودروها سوخت گیری کنیم به خصوص در زمان هایی که تعداد خوروها زیاد است زیرا در صورت سوخت گیری چه کسی مبلغ را از راننده دریافت کند؟

هر شیفت تنها یک بار دستکش عوض می کنیم

وی در خصوص کمبود امکانات موجود برای پیشگیری و کنترل ویروس کرونا توضیح داد: به قدری کمبود دستکش وجود دارد که در هر شیفت تنها یک جفت در اختیار پرسنل قرار می گیرد حتی بعد از اینکه به سرویس بهداشتی هم رفتیم باید همان دستکش قبلی را استفاده کنیم، همین امروز بود که دیدم یکی از متصدیان برای اینکه بتواند از دستکش پاره شده ی خود دوباره استفاده کند آن را چسب را زده بود، که این هم از دلایل عدم سوخت گیری پرسنل است.

این مسئول ادامه داد: نبود دستکش مناسب ( لاتکس) کارکنان هم باعث شده بعضا قید استفاده از دستکش نایلونی را بزنند زیرا دستکش نایلونی برای سوخت گیری یا اسکناس در دست گرفتن که از ملزومات کار ما است مناسب نیست.

گزارش میدانی خبرنگار کاوش از تعدادی جایگاه سوخت سطح شهر خبر از عدم رعایت موارد بهداشتی گفته شده و نبود ماسک، کمبود دستکش و بعضا مواد ضدعفونی کننده می دهد و علی رغم ابلاغیه ی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی مبنی بر انجام دادن سوخت گیری توسط متصدی جایگاه سوخت، این کار به دلایلی از جمله کمبود امکانات بهداشتی و پرسنل انجام نمی پذیرد که در صورت عدم افزایش نیرو به دلیل مطابقت نداشتن تعداد کارکنان با تعداد مخازن در هر سکوی جایگاه سوخت، نمی توان این کار را عملی کرد و اگر حتی سوخت گیری توسط متصدی انجام شود منجر به ایجاد صف های بسیار طولانی و معطل ماندن مراجعه کنندگان می شود.

پیش از این هم در برخی جایگاه های سوخت تابلویی با عنوان” در این جایگاه سوخت گیری توسط پرسنل انجام می گیرد” نصب شده بود که البته به آن عمل نمی شد اما حتی ابلاغیه ی جدید هم منجر نشده تا دستورالعمل صادر شده اجرایی شود، در صورتی که باتوجه به اینکه ایران بعد از چین یکی از کشورهایی است که آمار شیوع بیماری کووید 19 ( کرونا ویروس جدید) در آن بالا است ضروری است برای مهار و مقابله با این ویروس نکات بهداشتی لازم در جایگاه های سوخت که مستعد انتقال ویروس کرونا هستند رعایت شود و حتی علاوه بر وجود کافی دستکش و موادضدعفونی کننده برای متصدیان این اقلام بهداشتی برای استفاده ی عموم  نیز در صورت سوخت گیری توسط رانندگان فراهم باشد تا از سرایت احتمالی ویروس جلوگیری شود.