کماکان ماسک نیست، مواد ضدعفونی کننده اگر باشد گران
کماکان ماسک نیست، مواد ضدعفونی کننده اگر باشد گران

در بازدید میدانی خبرنگار کاوش وضعیت اکثر داروخانه ها شبیه به هم بوده و علاوه بر اینکه با نبود ماسک حتی در فروشگاه های تجهیزات پزشکی و کمبود ژل و مواد ضدعفونی کننده رو به رو بودند، به نسبت سه هفته ی گذشته با افزایش قیمت بسیاری نیز آن ها را به مردم عرضه می کردند.

از روزی که بطور رسمی اعلام شد ویروس کرونا وارد کشور شده است مردم به داروخانه ها برای تهیه ی ماسک، مواد ضدعفونی کننده و دیگر کالاهای بهداشتی مانند دستکش هجوم بردند و همین امر باعث شد که در زمان کوتاهی موجودی این اقلام در داروخانه ها و کالاهای پزشکی تمام شود یا با کمبود شدید و به تبع آن گرانی عرضه شوند.

به گزارش پایگاه خبری کاوش؛ با افزایش تقاضا برای خرید اقلام بهداشتی مانند ماسک و مواد ضدعفونی کننده در پی شیوع ویروس کرونا در کشور طی روزهای گذشته چندین خط تولید کارخانه های تولید مواد ضدعفونی در خوزستان برای برطرف کردن نیاز استان افتتاح شد و شرکت کشت و صنعت نیشکر هم اقدام به تولید الکل کرد، لذا برای مقایسه وضعیت شهر اهواز قبل و بعد از راه اندازی خطوط تولید موادضدعفونی به لحاظ موجودی و میزان قیمت محصولات مذکور خبرنگار کاوش مجددا سری به چند داروخانه در خیابان سلمان فارسی در مرکز شهر و مناطق باهنر، شهرک دانشگاه و پادادشهر زده است که در ادامه وضعیت آن ها ذکر شده است.

به اولین داروخانه در مرکز شهر رفتیم و با پرس و جو از متصدی وضعیت موجودی و قیمت اقلام بهداشتی آن ها بدین شرح بود؛ قیمت محلول ضدعفونی کننده در 2 نوع 30 و 32 هزار تومان به فروش می رسید و ژل ضدعفونی کننده و ماسک هم نداشتند.

داروخانه ی دیگر در همین نقطه از شهر هم خبر از نبود ماسک داد و افزود: ژل ضدعفونی کننده دست با قیمت 60 هزار تومان، محلول ضدعفونی کننده با قیمت 30 و 32 هزار تومان عرضه می شود و دستکش تنها از نوع نایلونی موجود است.

در سومین داروخانه هم ماسک و دستکش موجود نبود و تنها ژل و محلول ضدعفونی کننده از همان نوع داروخانه های قبل وجود داشت که البته محلول ضدعفونی کننده با کمی تفاوت قیمت و به جای 32 هزار 35 هزار تومان به فروش می رسید.

وضعیت اکثر داروخانه ها یکسان است

داروخانه های منطقه شهرک دانشگاه هم از این قاعده مستثنی نبودند و حتی علاوه بر نبود ماسک و دستکش با کمبود شدید محلول به خصوص ژل ضدعفونی کننده مواجه بودند.

در 2 داروخانه ی منطقه ی باهنر اهواز نیز از اقلام نامبرده تنها محلول ضدعفونی کننده موجود بود و هیچگونه ماسک، ژل ضدعفونی کننده، الکل و دستکش نداشتند.

در یکی از داروخانه های منطقه پادادشهر دستکش موجود بود اما به صورت محدود و به هر نفر 2 جفت عرضه می شد و در اعتراض مراجعه کنندگان عنوان شد که به هر داروخانه 3 پک 100 تایی و در مجموع 300 جفت داده شده بنابراین باید مدیریت در فروش آن ها لحاظ شود. در همین داروخانه محلول 250 سی سی به قیمت 33.500 هزار تومان عرضه می شد و خبری از ماسک و ژل ضدعفونی کننده نبود.

داروخانه ی دیگر در همین منطقه محلول ضدعفونی کننده 500 میل را به قیمت 29 هزار تومان و الکل 110 سی سی را به قیمت 10 هزار تومان به فروش می رساند.

همچنین در بازدید به داروخانه ی بعدی در منطقه پاداشهر وضعیت تقریبا به داروخانه های قبلی شباهت داشت با این تفاوت که به جز الکل 250 سی سی با قیمت 11 هزار تومان، از اقلام مذکور هیچگونه موجودی نداشتند.

به طور کلی در بازدید میدانی خبرنگار کاوش وضعیت اکثر داروخانه ها شبیه به هم بوده و علاوه بر اینکه با نبود ماسک حتی در فروشگاه های تجهیزات پزشکی و کمبود ژل و مواد ضدعفونی کننده رو به رو بوده اند، به نسبت سه هفته ی گذشته با افزایش قیمت بسیاری نیز آن ها را به مردم عرضه می کردند.

گرچه در بیشتر داروخانه ها ژل ضدعفونی کننده وجود دارد اما در یک حجم از بسته بندی و با قیمت 60 هزار تومان عرضه می شوند و این امر نیز موجب نشده تا گرانی و کمبود ژل ضدعفونی کننده به طور کامل برطرف شود تا جایی که بسیاری از مردم بعد از اینکه بعضا به سختی محصول مورد نظر خود را یافتند مجبور به جهت قیمت بالا آن مجبور می شوند دست خالی داروخانه را ترک کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز شامگاه شنبه( سه اسفند ماه) گفته بود: محموله هایی از ماسک از تهران در حال ارسال به استان هستند و در یکی دو روز آینده وارد می شوند که توزیع آن در اختیار شرکت های پخش دارویی است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان هم 11 اسفندماه خبر از وارد شدن یک میلیون ماسک تا چند روز آینده داد و ادامه داده بود: این تعداد تنها برای یک مرحله ارسال است.

علی رغم اینکه چندین بار توسط مسئولان استانی خبر از ارسال ماسک به خوزستان در چند روز آینده شده اما همچنان نبود ماسک حس می شود و تاکنون ماسک برای استفاده ی عموم وجود ندارد.