۱۹ مبتلا به کرونا ویروس و چهار فوتی ناشی از آن در استان/ برای قرنطینه کردن استان دیر است/ آزمایش کرونا رایگان اما ارائه خدمات رایگان نیست/ از امروز روزانه ۲۰ تن موادضدعفونی کننده در استان تولید می شود/ توزیع ۱۰۰ تن الکل در داروخانه ها/ اولین محموله ماسک در راه کشور/ داروخانه ها اقدام به تهیه ی ماسک کنند و با سود ۱۵درصد عرضه کنند
۱۹ مبتلا به کرونا ویروس و چهار فوتی ناشی از آن در استان/ برای قرنطینه کردن استان دیر است/ آزمایش کرونا رایگان اما ارائه خدمات رایگان نیست/ از امروز روزانه ۲۰ تن موادضدعفونی کننده در استان تولید می شود/ توزیع ۱۰۰ تن الکل در داروخانه ها/ اولین محموله ماسک در راه کشور/ داروخانه ها اقدام به تهیه ی ماسک کنند و با سود ۱۵درصد عرضه کنند

تا این لحظه ۱۹ مبتلا به کرونا ویروس و چهار فوتی ناشی از آن در استان خوزستان داشته ایم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به اینکه امروز خط اول تولید کارخانه ضدعفونی کننده افتتاح شد، گفت: این کارخانه از امروز یکشنبه روزانه ۲۰ تن ماده ی ضدعفونی کننده تولید می کند.

به گزارش کاوش، دکتر فرهاد ابول نژادیان شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه تا فردا پیش از ظهر خط دوم کارخانه راه اندازی می شود، افزود: الکل در اکثر داروخانه ها موجود بود اما ژل و اسپری ضدعفونی کننده کماکان دچار کمبود بود اما با راه اندازی خط تولید این کارخانه این مشکل رفع خواهد شد. روز دوشنبه هفته ی جاری نیز خط سوم کارخانه وارد مدار می شود و امیدواریم در طی سه چهار روز آینده روزانه ۱۰۰ تن تولید موادضدعفونی کننده داشته باشیم.

وی ادامه داد: در روز ۳۰ بهمن ماه به دنبال اعلام فوت ۲ نفر از هم وطنان ما و ورود ویروس کرونا در کشور تقاضا برای خرید ماسک، الکل و موادضدعفونی کننده به شدت بالا رفت که این داروخانه ها را با کمبود و حتی نبود این اقلام مواجه کرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: به سرعت دانشگاه علوم پزشکی اهواز و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با هم همکاری کردند و به ۲ کارخانه ی تولید مواد ضدعفونی کننده از جمله بوژنه مجوز دادند که ظرفیت تولید روز اول آن ۲ تن، روزهای بعد پنج تن و در ۲ سه روز گذشته به هشت تن مواد ضدعفونی کننده و ژل رسید که عرضه شد.

توزیع ۱۰۰ تن الکل در داروخانه ها

دکترابول نژادیان خاطرنشان کرد: اولین تولید موادضدعفونی کننده را به بیمارستان ها و کادر درمانی که خط مقدم عرصه ی مقابله با این ویروس هستند اختصاص دادیم و از ۲ روز گذشته این محصولات در اختیار داروخانه ها قرار داده شد همچنین روز گذشته با کمک انجمن داروسازان و ۷۰۰ داروخانه موجود در استان حدود ۶۰ تن الکل بین داروخانه ها توزیع شد.

وی اضافه کرد: به حدی سرعت توزیع بالا بود که به دلیل عدم فرصت بسته بندی بعضا الکل ها را در گالون های ۲۰ لیتری به داروخانه ها توزیع کردیم و از آن ها خواستیم که اقدام به بسته بندی کنند. امروز نیز مجددا ۴۰ تن الکل بین داروخانه ها توزیع شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص دلایل کمبود ماسک اظهار کرد: هیچ کارخانه ی تولید ماسک در استان وجود ندارد و باید واردات انجام شود و از این جهت با کمبود ماسک مواجه شدیم.

۵۰ میلیون ماسک وارد کشور می شود

ابول نژادیان با بیان اینکه به صورت محدود از بازار آزاد ماسک برای پرسنل بیمارستان ها تهیه کردیم و قرار است مقدار زیادی ماسک وارد استان شود، ادامه داد: طبق گزارش اعلام شده از سوی بنیاد برکت ظرف یکی ۲ روز آینده ۵۰ میلیون ماسک وارد کشور که اولین محموله فردا وارد کشور خواهد شد.

وی بیان کرد: در مصوبه ی ستاد استانی مقابله با کرونا سازمان صمت موظف شد از طریق منطقه ی آزاد اقدام به واردات ماسک کند که در این صورت ماسک به داروخانه ها و کالاهای پزشکی توزیع می شود و بزودی این مشکل رفع خواهد شد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در رابطه با نظارت بر قیمت الکل و ژل ضدعفونی کننده گفت: قیمت این اقلام براساس مصوبه ی کمیسیون مشترک قیمت گذاری معاونت غذاودارو و سازمان صمت است اما به دلیل نبود ماسک طبق مصوبه ی ستاد مرکزی برای قیمت گذاری این محصول اعلام آزادسازی قیمت شد تا داروخانه ها اقدام به تهیه ی ماسک کنند و با سود ۱۵درصد عرضه کنند اما با این وجود هنوز هم نتوانسته اند این کار را انجام دهند.

برای قرنطینه کردن دیر است

ابول نژادیان در خصوص احتمال قرنطینه شدن شهرهای استان توضیح داد: از بحث قرنطینه شدن استان گذشته است زیرا قرنطینه زمانی موثر است که یک کانون وجود داشته باشد اما وقتی در کشور ویروس پخش شد دیگر قرنطینه سازی فایده ندارد بنابراین استان قرنطینه نمی شود.

وی با اشاره به راه اندازی کیت تشخیصی در استان و اعلام نتیجه ی آزمایشات ظرف ۱۲ الی ۲۴ ساعت در رابطه با آخرین آمار مبتلایان به ویروس کرونا افزود: تا این لحظه ۱۹ مبتلا به کرونا ویروس و چهار فوتی ناشی از آن در استان خوزستان داشته ایم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خاطرنشان کرد: در شرایط موجود تنها مرکزی که چهار آی سی یو دارد و دارای بخش ایزوله ی تنفسی و مجهز به فیلترهای هپا و ایزوله ی معکوس است بیمارستان رازی اهواز می باشد که وخیم ترین بیماران را می تواند پوشش دهد.

دکتر ابول نژادیان با اشاره به اینکه کماکان بیماران بدحال در بیمارستان رازی بستری خواهند شد، اذعان کرد: سه بیمارستان دیگر نیز برای بیماران مبتلا به کروناویروس آماده کرده ایم، یک بیمارستان را به طور کامل تجهیز، یکی را تخلیه و دیگری را دستور تخلیه داده ایم تا در صورت تکمیل ظرفیت بیمارستان رازی بیماران به این بیمارستان ها منتقل شوند.

خدمات برای مبتلایان به کرونا ویروس رایگان نیست

وی در خصوص هزینه ی انجام تست کروناویروس بیان کرد: آزمایش کرونا رایگان است اما برای ارائه ی تمام خدمات فرانشیزم از بیماران دریافت می شود و سایر هزینه برعهده ی بیمه است.

در حال حاضر عمل های زیبایی انجام نمی شود

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: از سه روز پیش به تمام بیمارستان های دولتی و خصوصی اعلام کردیم که عمل های الکتیو را نباید انجام دهند به دلیل اینکه باتوجه به شیوع این ویروس اهدا کنندگان خون کاهش یافته اند و نگران این هستیم برای بیماران اورژانسی در انتقال خون دچار مشکل شویم.

دکترابول نژادیان عنوان کرد: در حال حاضر عمل های زیبایی و غیر ضروری انجام نمی شوند زیرا نیاز بود تا کادر درمانی را به سوی مراکزی که بیماران حاد تنفسی داشتند هدایت کنیم.

وی در پایان اضافه کرد: معتقدیم بیمارستان ارتش را باید در اختیار ما قرار دهند زیرا در محوطه ی باز است که تا کنون اعلام موافقت نکرده اند اما امروز در تهران ۲ بیمارستان ارتش را در اختیار وزارت بهداشت قرار داده اند امیدواریم ما هم با رایزنی بتوانیم این بیمارستان ۶۴ تخت خوابی را در صورت نیاز در اختیار دانشگاه علوم پزشکی اهواز قرار دهیم.