۸ صبح چهارشنبه ماجرا به ستاد کل نیروهای مسلح اطلاع رسانی شد/ در شرایط درگیری نبودیم که پروازها لغو شود/ در مورد اخلال آمریکایی ها در سامانه های پدافندی تا الان به نتیجه نرسیده ایم و بعید است
۸ صبح چهارشنبه ماجرا به ستاد کل نیروهای مسلح اطلاع رسانی شد/ در شرایط درگیری نبودیم که پروازها لغو شود/ در مورد اخلال آمریکایی ها در سامانه های پدافندی تا الان به نتیجه نرسیده ایم و بعید است

آمریکایی ها سابقه و تجربه ی چنین اقداماتی در منطقه داشته اند که توسط سیستم های الکترونیکی و مجازی اهداف هوایی خود را دنبال کنند اما در مورد این حادثه با توجه به سیستم سامانه ما اعلام این موضوع با صراحت مقداری سخت و بعید است اما قابل بررسی هست.

سردار علی عبداللهی معاون هماهنگ کننده ستاد کل نیروهای مسلح در برنامه ی تلویزیونی با موضوع بررسی ابعاد سانحه ی هواپیمای اوکراین، در مورد ابعاد مختلف این حادثه توضیحاتی را ارائه کرد:

در حالی ساعت ۶٫۱۵ صبح روز چهارشنبه ۱۸ دی ماه اصابت موشک به هواپیمای مسافربری اتفاق افتاد که فرمانده ی هوا و فضا در ماموریت بود که بعد از حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت به فرمانده این جریان اطلاع داده شد که احتمالا در اثر اقدام ما سقوط هواپیما رخ داده است و ایشان نیز به دیگر سلسله مراتب اطلاع رسانی کردند

در نیروهای مسلح هر فردی که گزارش می دهد باید کیفیت و صحت ماجرا برای او محرز باشد و این حصول اطمینان زمان می برد. ساعت حدود ۷٫۵، ۸ صبح چهارشنبه ماجرا به ستاد کل نیروهای مسلح اطلاع رسانی شد.

غروب روز جمعه ۲۰ دی ماه بعد از گزارش های اولیه بخش های مختلف و بررسی های میدانی اورژانسی که از علت واقعه جمع بندی شده بود ستاد کل نیروهای مسلح درخواست جلسه فوری از شورای عالی امنیت ملی کرد تا این شورا را در جریان حادثه قرار دهد که این جلسه تا ساعت ۱۲ شب طول کشید و بعد از آن شنبه صبح علت حادثه به اطلاع عموم رسید.

علی رغم اینکه باید تمام جوانب حادثه بررسی می شد و بطور مثال اجزای ساقط شده ی هواپیما به آزمایشگاه برده می شد، بخش های الکترونیکی و جعبه ی سیاه هواپیما مورد بررسی قرار می گرفت اما به اعتقاد ما و کارشناسان در سریعترین زمان ممکن علت حادثه اعلام شد.

باتوجه به شواهدی که وجود داشت از جمله اینکه وقتی موتور هواپیما دچار حریق می شود ۷۰ درجه گرایش به سمت راست دارد و در این هواپیما نیز این چرخش وجود داشت سازمان هواپیمایی کشور باتوجه به این نکات و اطلاعات خود اعلام کردند این حادثه در اثر برخورد موشک نبوده است و بیشترین علت این تحلیل ها براساس چینش چنین شواهد و قراینی بود.

*در پاسخ به این سوال که چرا باتوجه به شرایط موجود پروازها لغو نشد؟*

این درست است که در آماده باش صددرصد بودیم اما در شرایط درگیری نبودیم که این با آماده باش متفاوت است. همانطور که در جنگ هشت ساله پروازها لغو نشد.

زمانی که رادار سامانه هواپیما را نشان می دهد هواپیما مانند موشک کروز در ارتفاع ۵۰۰- ۶۰۰ متر بوده است گرچه در زمان اصابت ارتفاع هواپیما بیشتر بود.

شباهت هایی با کروز وجود داشته است گرچه باید تشخیص داده می شد و کاملا خطای فردی و انسانی بوده اما اپراتور در شرایطی قرار داشته که ارتباط برقرار کردن با اخلال و پارازیت همراه بوده است که برای این اخلال نیز درحال حاضر تیمی برای بررسی وجود دارد.

*آیا عامل نفوذ یا اخلالی توسط نیروهای آمریکایی در سامانه های پدافندی ما برای عدم تشخیص هواپیمای مسافربری از موشک وجود داشته است؟*

نیروهای اطلاعاتی در حال بررسی این موضوع هستند اما تا این لحظه به نتیجه ای در این خصوص نرسیده‌ایم گرچه بررسی این کار تمام نشده و با اطمینان نمی توان گفت که چنین چیزی نیست. به محض اطلاع از موضوع اعلام خواهد شد.

آمریکایی ها سابقه و تجربه ی چنین اقداماتی در منطقه داشته اند که توسط سیستم های الکترونیکی و مجازی اهداف هوایی خود را دنبال کنند اما در مورد این حادثه با توجه به سیستم سامانه ما اعلام این موضوع با صراحت مقداری سخت و بعید است اما قابل بررسی هست.

*در پاسخ به این سوال که مگر لیست هواپیماهای پروازی به  سامانه پدافندی اعلام نمی‌شود؛*

در همه موارد ضرورتی ندارد به تمام اپراتور سامانه اطلاع داده شود و در این مورد فرصت استعلام از سلسله مراتب بالا کم بوده است و اپراتور سامانه اطمینان داشته که یک هدف متخاصم دره حال نزدیک شدن است.

*در مورد فیلم های موجود در فضای مجازی که قبل از اصابت موشک به هواپیما فردی در حال فیلم برداری است؛*

اگر چنین چیزی باشد سیستم اطلاعاتی پیگیری خواهد کرد اما در بررسی فنی و تخصصی ما مسائل و فیلم های مجازی مورد استناد قرار نمی‌گیرند گرچه بی اعتنا از کنار آنها رد نمی شویم و بخش هایی که باید کار اطلاعاتی انجام شود صورت می گیرد و درصورت صحت این ماجرا اینکه آن فرد در آن ساعت و مکان چه کار می کرده است، قابل بررسی است.

🔴نحوه ی برخورد با عاملین این حادثه

برخورد با این افراد دو بخش دارد؛ یکی اینکه با توجه به آیین نامه های انضباطی درون نیروهای مسلح با آنها برخورد شود و بخش دیگر اگر جرمی مرتکب شده به قوه قضایی معرفی شوند همانطور که تا کنون چند نفر معرفی شده است.

🔴علت حادثه کتمان نمی شد

اینکه رسانه های خارجی و بعضاً داخلی عنوان می کنند اگر وزارت فلان کشور خارجی برای اعلام علت حادثه پیگیری نمی‌کردند علت این حادثه همان آتش گرفتن موتور هواپیما اعلام می شد اصلاً چنین چیزی نیست مردم خدمات سپاه در هشت سال جنگ و در برقراری امنیت در ۴۰ سال بعد از پیروزی انقلاب را از یاد نبرده اند و جامعه به نیروهای مسلح اعتماد دارند. اما نیروهای مسلح نمی توانند در لحظه اول هر خبری قبل از صحت و اطمینان از آن اعلام کنند و باید ابتدا کارشناسی و بررسی شود.

همانطور که تا کنون ماجرا به مردم اعلام شده آن چیزی که در آینده باید گفته شود نیز حتما اعلام خواهد شد.

🔴امنیت هوایی کشور برقرار است

ما هیچگونه مشکلی در امنیت هوایی کشور نداریم و آسمان جمهوری اسلامی امن است.

تاکنون ۳۷ مورد حادثه مشابه این اتفاق در دنیا رخ داده که بر اثر خطای انسانی چنین حادثه ای به وجود آمده است، اگر قرار بود بعد از این حوادث امنیت هوایی کشور از بین برود تا کنون باید حدود ۵۰ کشور آسمان ناآرامی داشتند.

پروازهای کشور برقرار است اما دشمن سعی بر این دارد که فضا را تیره و تار جلوه دهد البته انتظار دیگری از آن نداریم.