اختصاص بیش از هزار میلیارد ریال تسهیلات بازسازی خسارت های آبگرفتگی در خوزستان
اختصاص بیش از هزار میلیارد ریال تسهیلات بازسازی خسارت های آبگرفتگی در خوزستان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان گفت: در راستای مصوبه هیئت وزیران، منابع مالی تعیین شده در قالب ۵۸۸ میلیارد ریال اعتبارات هزینه‌ای و یک هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره برای بازسازی خسارت‌های ناشی از آبگرفتگی استان خوزستان به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اختصاص می‌یابد.

امید حاجتی با بیان اینکه مبلغ ۵۸۸ میلیارد ریال به صورت هزینه‌ای از محل منابع ماده ۱۰ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت موضوع بند”م” ماده ۲۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت(۲) به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اختصاص خواهد یافت.
وی ادامه داد: همچنین مبلغ یک هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت با سود و کارمزد چهار درصد در مناطق روستایی و پنج درصد در مناطق شهری با راهبری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک‌های عامل جهت بازسازی بخش‌های خسارت دیده ناشی از سیل و آب گرفتگی مناطق مسکونی استان خوزستان به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اختصاص داده می شود.
حاجتی با بیان اینکه این منابع در نشست روز چهارم دی‌ماه هیئت وزیران به تصویب رسیده است، گفت: از اعتبارات هزینه ای که در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار خواهد گرفت ، مبلغ ۸۴ میلیارد ریال کمک بلاعوض جهت احداث ۷۰۰ واحد مسکونی شهری خواهد بو که به ازای هر واحد ۱۲۰ میلیون ریال پرداخت می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین مبلغ ۳۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض جهت احداث ۳۰۰ واحد مسکونی روستایی است که به ازای هر واحد ۱۰۰ میلیون ریالپرداخت می‌گردد.
دبیر شورای برنامه ریزی استان خوزستان با بیان اینکه مبلغ ۱۲۵ میلیارد ریال کمک بلاعوض برای تعمیر واحدهای مسکونی شهری، روستایی و تجاری پرداخت می شود، گفت: به ازای هر واحد تا سقف ۵۰ میلیون ریال پرداخت انجام می‌شود.
حاجتی خاطرنشان کرد: علاوه بر این نیز مبلغ ۱۷۵ میلیارد ریال کمک بلاعوض برای تامین لوازم معیشتی واحدهای مسکونی آسیب دیده، درنظر گرفته شده است، افزود: به ازای هر واحدتا سقف ۵۰ میلیون ریال پرداخت خواخد شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان خوزستان افزود: مبلغ ۸۴ میلیارد ریال کمک هزینه اسکان موقت ویژه ۷۰۰ واحد مسکونی شهری پیش‌بینی شده که به ازای هر واحد ۱۲۰ میلیون ریال درنظر گرفته شده است.
حاجتی به مبلغ ۳۰ میلیارد ریال کمک هزینه اسکان موقت برای ۳۰۰ واحد مسکونی روستایی اشاره کرد و گفت: به ازای هر واحد ۱۰۰ میلیون ریال تعیین شده است.
وی تصریح کرد: این درحالی است که مبلغ ۶۰ میلیارد ریال به منظور هزینه های پشتیبانی و ارایه خدمات فنی و مدیریتی و آواربرداری اختصاص یافته است.
دبیر شورای برنامه ریزی استان همچنین به بخش ارایه تسهیلات بانکی اشاره کرد و گفت: مبلغ ۳۵۰ میلیارد ریال جهت بازسازی ۷۰۰ واحد مسکونی شهری تا سقف ۵۰۰ میلیون ریال (سود و کارمزدپنج درصد) تعیین شده است.
حاجتی خاطرنشان کرد: همچنین مبلغ ۱۲۰میلیارد ریال برای بازسازی ۳۰۰ واحد مسکونی روستایی تا سقف ۴۰۰ میلیون ریال (سود و کارمزد چهاردرصد) با بازپرداخت ۱۵ ساله پیش‌بینی گردید.
به گفته وی، این بخش از تسهیلات از سه سال دوره مشارکت مدنی و ۱۲ سال دوران مشارکت اقساطی برخوردار است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یادآور شد: مبلغ ۳۷۵ میلیارد ریال برای تعمیر اماکن مسکونی و تجاری شهری و روستایی تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال و ۵۲۵ میلیارد ریال دیگر به منظور تامین لوازم معیشتی تا سقف ۱۵۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی با سود و کارمزد پنج درصد و بازپرداخت هفت ساله تعیین شد که از طریق بانک‌های عامل و با معرفی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی پرداخت می‌شود .
بارش شدید باران در روز دوشنبه ۲۵ آذرماه باعث آبگرفتگی و سرریز فاضلاب در تعدادی از شهرهای خوزستان از جمله اهواز، مرکز شهرستان کارون (کوت عبداله)، خرمشهر و آبادان شد که خسارت های متعددی به واحدهای مسکونی و تجاری در این مناطق را به وجود آورد.

مرجع/ ایرنا