شهردار خرمشهر:اطلاعات غلط از وضعیت خرمشهر داده می شود/ از نظر دانش و تجهیزات مدیریت بحران  بشدت در فقر بسر می بریم/  معاون فرماندار کارون: وضعیت اسفبار کارون ما را مستاصل کرده است
شهردار خرمشهر:اطلاعات غلط از وضعیت خرمشهر داده می شود/ از نظر دانش و تجهیزات مدیریت بحران  بشدت در فقر بسر می بریم/  معاون فرماندار کارون: وضعیت اسفبار کارون ما را مستاصل کرده است

شهردار خرمشهر با اشاره به گفته ی مدیرکل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در رابطه با وضعیت خرمشهر گفت: اطلاعات واهی و غلط درباره ی وضعیت خرمشهر به مدیرکل آبفا استان داده می شود که  ایشان طبق این اطلاعات نتایج را عنوان می کند.

به گزارش کاوش، عزیز ساعدی شنبه ( ۷ دی ماه) در جلسه بررسی نحوه برآورد خسارات وارده ناشی از بارندگی و آبگرفتگی اخیر در استان به خصوص در شهرستان های اهواز، کارون، آبادان و خرمشهر که در سالن جلسات اداره کل مدیریت بحران استانداری خوزستان با حضور فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی برگزار شد، اظهار کرد: قدمت کوی بهروز خرمشهر ۸۰ سال است  این منطقه شبکه ی دفع اب های سطحی داشت که باعث حل مشکلات در این حوزه شده بود اما در طرح جدیدی که اجرا شد تمام شبکه در سال ۹۰ از بین رفت.

وی ادامه داد: ۶ ماه است خرمشهر مشکل فاضلاب دارد و در این خصوص گزارش ها و فیلم هایی نیز تهیه شده است همچنین در شورای سلامت شهرستان نیز این مشکل مطرح شد.

شهردار شهرستان خرمشهر تصریح کرد: در حال حاضر پنج روز است که بعد از بازدید مدیرکل شرکت آبفا استان با وجود آسیب شناسی که در این زمینه صورت گرفت هیچ عملی در خرمشهر انجام نشده و طرحی که موقت انجام شده بود متوقف شده است، در کوی بهروز حفاری صورت گرفته اما کاری انجام نشده و کارگر و پیمانکاری وجود ندارد.

ساعدی اضافه کرد: پس از ۱۱ روز از بارندگی شب گذشته در خرمشهر پس زدگی فاضلاب به طول ۲۰۰ متر و با قطر ۱۵ سانتی متر به وجود آمد.

پیش بینی ها درست نبود

فرماندار شهرستان خرمشهر گفت: طبق پیش بینی ها قرار بود در خرمشهر بین ۲۰ تا ۴۰ میلیمتر باران ببارد اما ۱۱۲ میلیمتر بارندگی داشتیم.

محمد حیدری افزود: در روز صدور اخطار از طرف سازمان مدیریت بحران مرکز جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان خرمشهر برگزار شد و اداره هواشناسی پیش بینی کرد که دامنه ی میزان بارندگی ها بین ۲۰ تا ۴۰ میلیمتر در یک روز است که برای این میزان بارش اعلام شد مشکلی وجود نخواهد داشت و تنها آبگرفتگی های جزیی به وجود می آید که ظرف حداکثر ۲ ساعت از بین می رود.

وی افزود: اما بارندگی در خرمشهر خارج از پیش بینی های انجام شده و حتی چندین برابر بود و ۱۱۲ میلیمتر بارش در ۲ ساعت را داشتیم.

فرماندار شهرستان خرمشهر بیان کرد: خرمشهر ۲ مشکل اساسی در زیر ساخت دارد؛ فقدان شبکه ی دفع آب های سطحی و عدم تکمیل شبکه ی دفع فاضلاب که این ۲ مشکل باهم معضل بزرگی را در بارندگی های  اخیر رقم زد که تا روز گذشته با آن دست و پنجه نرم کردیم.

حیدری با بیان اینکه اقدامات در خور تقدیر هستند اما می توانست پیش از وقوع این مشکلات انجام شوند، اذعان کرد: ما از نظر دانش و تجهیزات مدیریت بحران بشدت در فقر بسر می بریم و باید دانش افزایی حوزه ی مدیریت بحران را افزایش دهیم.

بخش عمده ای از مشکلات در بحران به دلیل عدم تخصص مسئولان است

وی با عنوان اینکه صرف کلاس های آموزشی منجر به دانش افزایی نمی شود و باید نهادهای قانونی به تکالیف و و ظایف خود به درستی عمل کنند، خاطرنشان کرد: آنچه که بعنوان حوادث طبیعی در بحران خوانده می شود بخش عمده ای از آن به دلیل عدم تخصص مسئولان در شرایط عادی است.

فرماندار شهرستان خرمشهر اضافه کرد: بطور مثال برخی از نقاطی که خرمشهر در بارندگی اخیر نشست داشت به دلیل عدم پیشگیری مسئولان ذی ربط بود.

حیدری  ضمن اشاره به تلاقی آب و فاضلاب عنوان کرد: در آبگرفتگی اخیر اعتراض مردم به وجود آب در معابر یا خانه های آنها نبود بلکه از وجود فاضلاب در منازل گله داشتند.

وی اذعان کرد: لذا باید شهرداری مطالعات اولیه برای شبکه ی دفع آب های سطحی را انجام داده و باتوجه به شرایط حال حاضر بروزرسانی کند و به مرحله ی عملیاتی رساند زیرا در غیر اینصورت مشکل شهرستان حل نخواهد شد.

فرماندار شهرستان خرمشهر یادآور شد: سایر زیر ساخت های خرمشهر در نبود شبکه ی دفع آب های سحطحی به شدت در خطر است، اگر در حال حاضر شبکه ی فاضلاب ۷۰ درصد کار می کند در صورت عدم اصلاح آن ضریب کارآیی این شبکه در آینده به شدت پایین می آید.

حیدری با بیان اینکه شیب لازم برای هدایت آب در کوی بهروز رعایت نشده، اظهار کرد: ساده ترین مسائل ریاضی را مهندسین مشاور در این منطقه رعایت نکرده اند که این در مقوله ی دانش تخصصی است و فرماندار در این حوزه دانش لازم را ندارد.

وی ادامه داد: خسارت بسیاری به خرمشهر در بارندگی های اخیر وارد شد که در برآوردهای اولیه به جز مدارس و اماکن آموزشی  ۴۷ میلیارد تومان به سایر اماکن خسارت وارد شد و هزار واحد مسکونی در کوی بهروز، آریا و خیابان عشایر صدمه دیدند که میانگین برای هر خانوار ۱۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

فرماندار شهرستان خرمشهر تاکید کرد: همچنین به تاسیسات آبفا شهرستان خسارت سنگینی ( بیش از ۴ و نیم میلیارد تومان) وارد شد و تاسیسات، امکانات، فضای سبز و سایر زیر ساخت های شهرداری بیش از ۲۶ میلیارد تومان و نیز تاسیسات برق ۴۶ میلیارد تومان در برآوردهای اولیه صدمه دیدند.

خسارات سیلاب فروردین ماه پرداخت نشده است

حیدری خاطرنشان کرد: پیش از اینکه به فرآیند پرداخت خسارات فکر شود باید از تاسیساتی که داریم حفاظت و نگهداری کنیم، نباید اجازه دهیم خسارت به ما وارد شود زیرا هنوز خسارت های سیلاب ابتدای سال جاری به ما پرداخت نشده است.

وی با تاکید بر اینکه اگر یک دهم از هزینه ی جبران خسارات ها را در حوزه ی بیش بینی و پیش گیری صرف می کردیم این مشکلات به وجود نمی آمد، افزود: امروز نیز اگر با یک هزینه ی اندک کاری در حوزه ی زیر ساخت های خرمشهر انجام ندهیم در سال های آینده ۱۰ برابر هزینه ی امروز را برای جبران باید پرداخت کنیم.

وضعیت کوت عبدالله در بارندگی های بعدی نگران کننده است

نواب حاجیان سعیدی شهردار کوت عبدالله عنوان کرد: ۷۰ درصد مناطق لایروبی و آهک پاشی شده است اما نگرانی از بابت بارندگی های آتی همچنان وجود دارد زیرا در بارندگی های آینده دچار مشکل خواهیم شد.

معاون فرماندار شهرستان کارون نیز با بیان اینکه همه با وضعیت شهرستان کارون آشنایی دارند، گفت: کارون شهرستانی با وضعیت اسفبار و مشکلات عدیده می باشد که ما را مستاصل کرده است.

ابراهیم عساکره با ابراز امیدواری به سفرهای مقامات کشوری بیان کرد: در این آمد و شدها (از بازدید معاون وزیر تا مدیران استانی) یک سری کارها انجام شد همچنین مقرر شد تحقیقاتی صورت گیرد.

وی با تاکید بر اینکه شهرستان کارون مشکل شبکه فاضلاب و دفع آب های سطحی دارد، افزود: خروجی برای آب در کارون وجود ندارد و این شهر نسبت به دیگر شهرستانهای استان در حوزه ی زیر ساختی و در بحث دفع آب های سطحی مشکلات بیشتری دارد.