معضل فاضلاب و مصوبه‌ای که برای کسب آراء انتخاباتی دولت مصوب شد
معضل فاضلاب و مصوبه‌ای که برای کسب آراء انتخاباتی دولت مصوب شد

بررسی شرایط زمانی مصوبه دولت در فروردین سال 96 به منظور اصلاح شبکه آب و فاضلاب خوزستان نشان می‌دهد این تصمیم صرفاً سیاسی بود و در جهت تحقق آراء دولت در انتخابات صورت گرفت؛ در حالی سه سال از پایان عمر این مصوبه می‌گذرد که مدت زمان تعیین شده برای عملیاتی شدن آن سه سال تعیین شده بود.

اهواز و سایر شهرهای خوزستان سال‌ها است به دلیل فقدان شبکه دفع آب‌های سطحی و فرسودگی شبکه فاضلاب با کمترین بارش باران با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.

به همین منظور دولت در ۹ فروردین سال ۹۶ دقیقاً یک ماه و ۲۱ یک روز پیش از انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم، خارج ازمصوبه بودجه مجلس به منظور رفع مشکلات بخش آب و فاضلاب خوزستان مبلغ ۹۵٫۴۱۷٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰ میلیارد ریال را بر اساس فهرست بهای سال ۹۵ مصوب و مقرر شد طرح‌های بخش فاضلاب استان به مدت سه سال اجرایی شود.

این اعتبارات در حالی مصوب شد که دولت در بهمن سال ۹۵ به دلیل بحران گردوغبار در خوزستان که سبب قطع آب و برق، تلفن و تعطیلی مدارس و ادارات شد اعتماد مردم را در استان را کاملاً از دست داد.

بازی با اعداد اعتبارات فاضلاب

در۶ دی ماه سال ۹۶ یعنی ۸ ماه پس از انتخابات، استاندار خوزستان از اختصاص ۶۰۰ میلیارد ریال از اعتبارات دولت برای اصلاح شبکه‌های فاضلاب خوزستان خبر داد، و گفت: امسال برای اصلاح شبکه‌های آب استان، ۳۰۰میلیارد ریال را برای کل استان اختصاص دادیم که از این میزان حدود ۵۵ میلیارد تومان آن برای شهرستان اهواز است، و حدود ۳۰۰میلیارد ریال به شبکه‌های فاضلاب استان اختصاص داده شد که ۶۰میلیارد تومان از این مبلغ به فاضلاب اهواز اختصاص پیدا کرد.

وی افزود: تفاهم‌نامه‌ای نیز در خصوص بحث فاضلاب اهواز به ارزش ۵۴ میلیارد تومان با وزارت نفت منعقد کرده‌ایم که در این زمینه آب و فاضلاب اهواز به جد پیگیر این مساله است و امیدواریم بتوانیم مشکل فاضلاب شهرهای حمیدیه، کارون و باوی را نیز حل کنیم.

در ۲۶ دی ماه سال ۹۶ غلام رضا شریعتی استاندار خوزستان، اما در حاشیه عملیات اجرایی سه پروژه آب و فاضلاب شهرستان کارون به فاصله دو هفته آمار دیگری را در ارتباط با ۶۰۰ میلیارد ریال اعتبارات فاضلاب ارائه داد، و گفت: به دلیل مشکلاتی که شهرستان کارون داشت از ۶۰۰ میلیارد ریال که ازمحل اعتبارات ملی به آب و فاضلاب اهواز اختصاص دادیم، ۳۵۰ میلیارد ریال آن را در شهرستان کارون هزینه می‌کنیم.

وی افزود: در حوزه اصلاح شبکه ها نیز به تدریج اقدامات لازم در دستور کار قرار گرفته و مشکلات عمده سطح مناطق اهواز و حاشیه اهواز به زودی برطرف می‌شود.

استاندار خوزستان گفت: کارهای فاینانس تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز به سختی انجام شد اما در سال آینده نیز تمامی مشکلات و کمبودهای این تصفیه خانه برطرف شده و برنامه ریزی برای اتمام تصفیه خانه شرق در اولویت کار قرار می‌گیرد.

فقط یک سوم اعتبارات به شبکه فاضلاب اهواز اختصاص داده شد

صادق حقیقی پور مدیرعامل شرکت آبفا خوزستان در تیرماه امسال، اما در توضیح درباره مصوبه هیئت دولت در فروردین ماه سال ۹۶ گفت: تاکنون حدود ۶۰۰ میلیارد ریال معادل یک سوم اعتبار تعیین شده به اصلاح شبکه آب به شهر اهواز اختصاص یافته و حدود ۲ هزار میلیارد ریال برای اصلاح شبکه آب سایر شهرهای خوزستان پرداخت شده است.

وی افزود: حدود۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال نیز برای توسعه شبکه فاضلاب شهرهای استان اختصاص یافته است اما رقم پرداخت شده برای اصلاح شبکه فاضلاب شهر اهواز کم است، تفاهم نامه‌ای با شرکت نفت منعقد شده که حجم اعتبار این پروژه ۵۶۰ میلیارد ریال است که از این مبلغ ۲۴۰ میلیارد ریال پرداخت شد.

دستور مقام معظم رهبری در خصوص حل مشکل فاضلاب خوزستان

پس از مانور یکساله استاندار خوزستان در رابطه با اختصاص اعتبارات کم نظیر دولت به منظور اصلاح شبکه فاضلاب خوزستان در سال ۹۷ عملاً مصوبه دولت فراموش شد و صحبت از بحرانی بودن شرایط شبکه فاضلاب در اهواز و سایر شهرها شد.

بر اساس همین گزارش،در تاریخ ۲۲ مردادماه ۹۸ مقام معظم رهبری به رئیس جمهور دستور داد فوراً برای رفع معضلات مردم خوزستان در زمینه شبکه فاضلاب اقدام و اعتبارات مورد نیاز اختصاص داده شود، به این ترتیب دولت موظف شد تا آخرین اقدامات خود در این خصوص را به صورت ماهانه به دفتر رهبری گزارش دهد.

کمتر از ۵ درصد از مصوبه دولت وصول شد

این در حالی است که استاندار خوزستان در جلسات مختلف در سال ۹۶ گفته بود: اراده دولت برای حل مشکل فاضلاب قوی است و این مصوبه با وجود مشکلات مالی شدیدی که دولت امسال و سال آینده با آن مواجه است، اما اعتبار لازم برای حل مشکل آب شرب و فاضلاب خوزستان در نظر گرفته شده است.

با وجود نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال ۹۸ اما به اذعان برخی مسؤولان تا کنون کمتر از ۵ درصد از مصوبه دولت در فروردین ۹۶ برای شبکه فاضلاب اهواز وصول شده است.

استاندار خوزستان در جایگاه منتقد

در مهرماه ۹۸ نماینده دولت در خوزستان در نشست شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون، اما در جایگاه منتقد قرار می‌گیرد و از طولانی شدن فرآیند اجرای تصفیه خانه فاضلاب اهواز گله‌مند می‌شود و می‌گوید: در استان و اهواز، همه مسائل به کمبود پول و اعتبار مرتبط نیست، این را می‌شود در عدم اجرای تصفیه خانه فاضلاب اهواز مشاهده کرد که در ۱۵ سال گذشته منابع اعتباری زیادی از جمله وام بانک جهانی به آن اختصاص داده شده اما به سرانجام نرسیده است، اما صحبتی از مصوبه دولت نمی‌شود.

وی افزود: در خوزستان به نوعی دچار «مسمومیت پول» شده ایم، به این معنی که طرح ها تامین اعتبار می‌شود اما هیچ کاری انجام نمی‌شود؛ به نظر می‌رسد که این مشکلات فقط به اعتبار محدود نمی‌شود و قسمت عمده آن ناشی از سوء مدیریت‌ها است زیرا مدیران، دلسوز و جسور نیستند و این طرح‌ها را پیگیری نمی کنند.

در به در دنبال وام بانک جهانی در سال ۸۰

مدیر عامل شرکت آبفا خوزستان نیز که از جذب اعتبارات مصوبه دولت در سال ۹۶ نا امید است سراغ وام بانک جهانی در سال ۸۰ را می‌گیرد و می‌گوید: بانک جهانی در دهه ۸۰ شرایط فعلی فاضلاب اهواز را پیش‌بینی کرد و وامی برای اصلاح شبکه فاضلاب در نظر گرفت اما باید دید پول این وام در کجا هزینه شده است.

اما سوء مدیریت و سیاسی کاری مدیریت استان و مدیران زیر مجموعه وی تا جایی پیش می‌رود که سبب ورود رئیس دستگاه قضا به قضیه فاضلاب اهواز شده و کم کاری مسؤولان را مستحق پیگر قانونی می‌داند.

آمار دولت: ورود ۲۷۰ میلیون متر مکعب فاضلاب به کارون

در۲۷ فروردین سال ۹۶ دولت با اطمینان دادن به مردم در مورد اجرای مصوبه فروردین، آمار تکان دهنده‌ای را منتشر کرد که این آمار حکایت از ورود نزدیک به ۲۷۰ میلیون متر مکعب فاضلاب خام از شهر اهواز و ۱۶ شهر اصلی خوزستان در هر سال به رودخانه کارون دارد، آماری که با اندکی تامل در یکی از مصوبات دولت به دست می آید و از اوضاع نابسامان محیط زیست و آلودگی آب مصرفی مردم خوزستان حکایت می کند.

تصمیمی برای کسب آراء انتخاباتی

بررسی شرایط زمانی مصوبه دولت در فروردین سال ۹۶ به منظور اصلاح شبکه آب و فاضلاب خوزستان نشان می‌دهد این تصمیم صرفاً سیاسی بود و در جهت تحقق آراء دولت در انتخابات صورت گرفت در حالی سه سال از پایان عمر این مصوبه می‌گذرد که مدت زمان تعیین شده برای عملیاتی شدن آن سه سال تعیین شده بود.

اگر با نگاه خوشبینانه و با نظر گرفتن شرایط مالی کشور بخواهیم به عدم اجرای مصوبه نگاه کنیم با گذشت سه سال حداقل ۵۰ درصد مصوبه باید اجرایی شده باشد اما نه تنها اجرایی نشد بلکه به فراموشی سپرده شد تا آنجایی که عضو شورای شهر اهواز به امید اعتبارات ملی دیگری برای نجات فاضلاب اهواز می‌گوید: با اعتبار سالانه ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومانی شرکت آب و فاضلاب اهواز، تا صد سال دیگر هم مشکل فاضلاب شهر اهواز حل نخواهد شد مگر با اختصاص اعتبارات ملی مشکل رفع می‌شود.

مرجع/ فارس