تنها مسیر استقلال صنعت همکاری بخش خصوصی و دولتی است/ امیدواریم روزی یک شهرک انرژی در خوزستان ایجاد شود/ بومی سازی بیش از ۱۲ هزار قطعه در صنعت نفت
تنها مسیر استقلال صنعت همکاری بخش خصوصی و دولتی است/ امیدواریم روزی یک شهرک انرژی در خوزستان ایجاد شود/ بومی سازی بیش از ۱۲ هزار قطعه در صنعت نفت

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان اینکه اگر بخش خصوصی نباشد قطعا چرخ صنعت در بخش دولتی به خوبی نمی چرخد، گفت: اگر ما به دنبال خودکفایی و حرکت به سمت استقلال صنعت هستیم تنها مسیر این است که بخش خصوصی و دولتی با هم همکاری لازم را داشته باشند.

به گزارش کاوش، احمد محمدی عصر جمعه ( ۲۲ آذرماه) در آیین افتتاحیه ی یازدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات داخلی صنعت نفت و هفدهمین نمایشگاه ساخت تجهیزات صنعت حفاری در اهواز که با حضور معاون شرکت ملی نفت ایران در امور تولید و استاندار برگزار شد، اظهار کرد: جای خرسندی است که نمایشگاه صنعت نفت اهواز به محلی برای گردهمایی شرکت های صاحب نام  و صنایع کوچک و بزرگ تبدیل شده است.

وی ادامه داد: خوزستان به عنوان خاستگاه صنعت نفت ایران شایسته ی این است تا برگزار کننده ی نمایشگاه بین المللی در صنعت نفت و حوزه ی انرژی باشد که برای تحقق این امر به تمهیدات و و زیر ساخت هایی نیاز است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به اینکه خوزستان را می توان به قطب و فضایی برای برگزاری همیشگی این نمونه نمایشگاه ها تبدیل کنیم، تصریح کرد: اولویت برای برگزاری نمایشگاه های نفت با خوزستان است، همچنین باید سطح این نمایشگاه ها بالاتر رود تا بتوانیم در حد بین المللی برگزار کنیم.

محمدی خاطر نشان کرد: امیدواریم با حرکتی که از چندین سال پیش آغاز شده و در چندسال اخیر شتاب گرفته بتوانیم به سمت استقرار صنعتی با حداکثر توان داخلی برسیم.

وی افزود: با افتخار می گوییم صنعت نفت اکنون به واسطه ی حمایت های مسئولین ارشد نظام و کشور، همراهی بخش دولتی به ویژه شرکت ملی مناطق نفتخیز و همچنین همت وزارت نفت به خصوص تاکیدات آقای زنگنه در صنعت نفت موفق شده قطعاتی را  توسط صنعتگران و سازندگان خصوصی تولید کند که تا پیش از این از خارج وارد می شدند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان اینکه ۲ عدد از توربین ها، مواد شیمیایی و همچنین پمپ های درون چاهی برای جلوگیری از افت تولید بومی سازی شدند، عنوان کرد: بعضی از سنسورهای پیچیده که پیش از این وارد می شدند اکنون در شهرک های صنعتی به تولید می رسند.

لزوم ایجاد شهرک انرژی در خوزستان

محمدی اذعان کرد: امیدواریم روزی یک شهرک انرژی در خوزستان ایجاد شود و شرکت های صاحب نام و رشد پیدا کرده بخشی از خط تولید خود یا تمام آن را به استان بیاورند، که در اینصورت صنعتگران در نزدیک کارخانجات قرار می گیرند و به موقع می توانند در زمانیکه قطعه ای نیاز به بازسازی داشته باشد اقدام کنند علاوه بر این، این طرح منجر به صدور خدمات فنی ـ مهندسی می شود.

وی با تاکید براینکه تمام دستگاه ها و نهادهای مربوطه با صنعت نفت علاوه بر بخش خصوصی باید در این عرصه حضور پیدا کنند، اضافه کرد: قطعا تا وضع مطلوب فاصله داریم و باید همه کمک کنیم تا با تبلیغ مناسب و ارائه اطلاعات درست توسط بخش صنعت به شرکت های استارت آپی این فاصله جبران شود.

بومی سازی بیش از ۱۲ هزار قطعه در صنعت نفت

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با اشاره به اینکه با این رویکرد می توان با شتاب بیشتری به سمت وضع مطلوب حرکت کنیم، توضیح داد: بالغ بر ۱۲ هزار انواع قطعه و تجهیزات پیشرفته و پرکاربرد را بومی سازی کرده ایم که از این تعداد بیش از ۲۵۰۰ قلم توسط شرکت های نوظهور و دانش بنیان تولید شدند.

احمد محمدی با بیان اینکه در این نمایشگاه نباید چیزی بر صنعتگران پوشیده باشد و لازم است نیازها به صورت شفاف بیان شود، یادآور شد: بیش از هفت هزار و ۵۰۰ کالا توسط CD جهت شناسایی نیازها تحویل سازندگان و شرکت های دانش بنیان استارت آپی داده خواهد شد.

وی ادامه داد: برای ایجاد اسثتغال مولد و افزایش بهره وری باید در طرح جمع آوری گازهای مشعل و افزایش و نگهداشت تولید زنجیره ای از کار هدف گذاری و در کنارجذب نیروی بومی باید سازندگان و کارخانجاتی که در این حوزه فعال هستند به کار گرفته شوند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب خاطرنشان کرد: طرح جمع آوری گازهای مشعل با هزینه ای حدود ۱٫۲  میلیارد دلار طراحی شده که حدود ۸۰ درصد این طرح در خوزستان اجرا خواهد شد و اکنون فاز اجرایی آن شروع  شده است، این طرح در کنار اشتغالزایی و ارزش افزوده برای صنعت کشور، منافع زیست محیطی را به همراه دارد.

احمد محمدی اضافه کرد: همچنین طرح بزرگ و ملی افزایش و نگهداشت تولید که باعنوان طرح ۲۸ مخزن مطرح می شود با هدف حداکثرسازی استفاده از تجهیزات ساخت داخل به دستور مقام عالی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایجاد شده ، این طرح کاملا ایرانی است و نمونه ی آن تاکنون در صنعت نفت با این مقیاس و حجم وجود نداشته اما اکنون توسط شرکت ملی مناطق نفتخیز طراحی، به اسناد مناقصه گذاشته شده و در اختیار سازندگان قرار گرفته است. این طرح نیز در کنار اشتغالزایی به مسائل محیط زیستی توجه حداکثری داشته است.

وی در پایان با اشاره به اینکه این نمایشگاه باید ره آورد داشته باشد، گفت: در این راستا یکسری قراردادها و تفاهم نامه هایی بین شرکت های مناطق نفتخیز، خصوصی و استارت آپی منعقد خواهد شد.