۸۲۸ نفر در خوزستان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند/ به ازای هر نماینده بیش از ۸۰ نفر نام نویسی انجام شد/ میزان رضایت اجتماعی در سطح مشارکت در انتخابات تاثیرگذار است/ نباید گرایشات سیاسی در جهت گیری ها اثر بگذارد/ باید کمک کرد مردم با صندوق های رای قهر نکنند
۸۲۸ نفر در خوزستان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت نام کردند/ به ازای هر نماینده بیش از ۸۰ نفر نام نویسی انجام شد/ میزان رضایت اجتماعی در سطح مشارکت در انتخابات تاثیرگذار است/ نباید گرایشات سیاسی در جهت گیری ها اثر بگذارد/ باید کمک کرد مردم با صندوق های رای قهر نکنند

رییس ستاد انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی خوزستان گفت: براساس آخرین آمار اعلام شده تا کنون در کل استان 828 نفر ثبت نام نهایی برای یازدهمین دوره مجلس شدند که با توجه به دوره دهم که تعداد داوطلبین  ۶۲۳ نفر بود 20 درصد افزایش داشته است در شهرستان اهواز نیز 249 نفر نام نویسی کردند.

به گزارش کاوش، علی حسین حسین زاده امروز( ۱۶ آذرماه) در نشستی که با هدف اعلام جزئیات مربوط به آمار نام نویسی در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سالن جلسات معاونت سیاسی و اجتماعی استانداری برگزار شد، در خصوص آمار روزانه تعداد داوطلبان استان اظهار کرد: روز اول ۵۳ نفر، روز دوم ۶۰ نفر، روز سوم ۸۲ نفر، روز چهارم ۱۰۴ نفر، روز پنجم ۱۵۳، روز ششم ۱۴۵ و روز هفتم که امروز بود تا کنون ۲۳۱ نفر نام نویسی کردند.

وی با بیان اینکه از آن جایی که حوزه انتخابیه اهواز، کارون، باوی و حمیدیه سه نماینده دارد طبق آمار به ازای هر نماینده بیش از ۸۰ نفر ثبت نام کردند، افزود: تعداد داوطلبین در شهرستان اهواز ۲۴۹ نفر، ایذه ۷۴، آبادان ۶۰، دزفول ۵۶، اندیمشک ۵۴، مسجد سلیمان ۵۱، دشت آزادگان ۴۱، ماهشهر ۵۰ نفر، بهبهان ۴۰ نفر، رامهرمز ۳۸، خرمشهر ۳۳، شوش ۳۰ نفر، شوشتر ۲۷ و شادگان ۲۵ نفر بوده است.

رییس ستاد انتخابات خوزستان خاطرنشان کرد: همانطور که در اطلاع رسانی  های روزانه اعلام شد  از ۱۰ آذرماه همراه با سراسر کشور در خوزستان نیز ثبت نام از داوطلبین یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی به مدت ۷ روز انجام شد که امروز ۱۶ آذرماه آخرین روز آن بود.

حسین زاده تصریح کرد: البته این آمارها هنوز نهایی نشده زیرا از آن جایی که ساعت کاری ۸ صبح تا ۶ بعد از ظهر بوده کسانی که از طریق سامانه ثبت نام آن ها باید انجام شود در حال ادامه داشتن است و به این تعداد افزوده و حداکثر تا ۲ ساعت آینده آمار نهایی اعلام می شود.

وی ضمن اشاره به اینکه حداقل مدرک مورد نیاز برای ثبت نام کارشناسی ارشد می باشد، اضافه کرد: ۷۰ نفر از کل آمار ثبت نام کنندگان استان دارای مدرک دکتری و مابقی کارشناسی ارشد هستند، همچنین ۲۰۴ نفر از آن ها ایثارگر  و۶۶ نفر خانوم  بودند و ۴۵۰ نفر از داوطلبان این دوره رنج سنی ۳۰ تا ۴۵ سال را داشته اند، ۴۰ نفر نیز سابقه نمایندگی مجلس را دارند و ۸۶ نفر از کسانی که نام نویسی کردند سابقه داوطلبی در دوره های گذشته را داشتند.

رییس ستاد انتخابات خوزستان در ارتباط با هیات های اجرایی اذعان کرد: بر اساس زمان‌بندی انتخابات هیات های اجرایی را می بایست در شش روز به اتمام می رساندیم که بر همین اساس از ۱۰ آذر تا ۱۵ آذر ماه در ۶۷ حوزه انتخابیه تشکیل شد  که ۱۴ حوزه انتخابیه آن اصلی بود.

حسین زاده بیان کرد: هیات های اجرایی علاوه بر وظایفی که عهده دار هستند مانند تعیین محل صندوق ها و معرفی و تعداد صندوق ها وظیفه بررسی صلاحیت های داوطلبان را ظرف مدت ۱۰ روز به عهده دارند، این هیات ها با تفاهم هیات نظارت تشکیل شد که اعضای این هیات متشکل از هشت عضو اصلی و پنج عضو علی البدل است.

وی با اشاره به اینکه همزمان با ثبت نام اسم هر فرد به وزارت کشور اعلام و استعلام از چهار سازمان گرفته می شود، ادامه داد: یکی از مهم ترین موضوعاتی که در انتخابات دنیا وجود دارد بحث مقبولیت و مشروعیت سیستم های سیاسی است که از طریق مشارکت مردم شکل می گیرد، نظام جمهوری اسلامی نیز افتخار دارد از پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون فرآیند انتخاب همیشگی بوده است، این دوره نیز باید کمک کنیم تا فرآیند انتخابات فراهم شود.

رییس ستاد خوزستان عنوان کرد: در حوزه ی مشارکت متغییرهای فراوانی تاثیر گذار است از جمله رضایت اجتماعی لذا باید کمک و توجیه کنیم تا  زمینه ی این امر به عنوان یک متغییر اصلی فراهم شود، دیگر مولفه اثرگذار اعتماد اجتماعی است که انواع و ابعادی دارد و همه ی این ها در حوزه ی مشارکت سیاسی تاثیرگذار است، همچنین حضور احزاب و رقابت واقعی بین حوزه های مختلف سیاسی از متغییرهای دیگری است که کمک می کند سطح مشارکت در یک انتخابات افزایش پیدا کند.

علی حسین حسین زاده با بیان اینکه در همه ی دوره ها اختلاف و تفاوت نظرهایی وجود داشته اما مراحل قانونی طی شده، توضیح داد: وجود گرایشات مختلف سیاسی طبیعی است اما باید قانون را رعایت کنیم تا این نوع نگاه در جهت گیری ها تاثیر نگذارد، که بنده معتقدم با این فضا و اعضای هیات اجرایی این محقق می شود.

وی در پاسخ به اینکه سازوکاری وجود دارد تا در پروسه ی انتخابات داوطلبان از امکانات دولتی استفاده  نکنند و همچنین موجب ایجاد گسل های قومیتی و قبیله ای نشوند، اضافه کرد: طبق قانون از طرف قوه ی قضایی فردی به عنوان قاضی رسیدگی به جرایم پیش بینی شده و اگر در هر مرحله خلاف قانون عمل شود دستگاه های نظارتی، سیستم های اجرایی، قوه قضایی و تمام کسانی که در بحث نظارتی مسئولیت دارند در این حوزه ها برخورد لازم را انجام خواهند داد.

رییس ستاد انتخابات خوزستان در پایان با عنوان اینکه حضور مردم بزرگترین اهرم نظارتی است، تاکید کرد: حضور پای صندوق های رای از هر گونه تخلفی جلوگیری می کند و باید کمک کرد مردم با صندوق ها قهر نکنند.