بنزین همه قیمت ها را افزایش داده است؛ از کرایه تاکسی تا گرانی و کمیاب شدن برخی از اجناس
بنزین همه قیمت ها را افزایش داده است؛ از کرایه تاکسی تا گرانی و کمیاب شدن برخی از اجناس

یکی از شهروندانی که در حال خرید هم است درپاسخ به اینکه چه کالاهایی پس از اجرایی شدن افزایش قیمت بنزین افزایش قیمت داشته، با گلایه می گوید قیمت چه اجناسی افزایش نداشته است؟

در همان ساعت های اولیه افزایش قیمت بنزین مسئولان از کنترل بازار و تاثیر نداشتن این افزایش قیمت بر سایر اجناس صحبت کردند، آنها حتی می گفتند که دلیلی بر افزایش قمیت ها وجود ندارد و بازار با سوخت بنزین نمی چرخد که گرانی در پی داشته باشد.

به گزارش کاوش؛ از ستاد تنظیم بازار و نظارت و کنترل صحبت کردند و اینکه سازمان های مربوطه با سرکشی های روزانه اجازه افزایش قیمت ها را نمی دهند، هرچند از همان روزهای اول هم مشخص بود که این وعده وعیده ها صرفا حرف درمانی است و اگر تنها همان افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین سهمیه ای را هم در نظر بگیریم تاثیر آن بر قیمت سایر اجناس حتمی خواهد بود.

حال بعد از حدود بیست روز از طرح افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین خبرنگار پایگاه خبری کاوش سری به محله های مختلف اهواز از جمله مرکز شهر زده تا میزان تغییر قیمت کالاها و خدمات را بصورت رندوم از فروشگاه ها، مغازه داران، رانندگان تاکسی  و شهروندان جویا شود.

یکی از شهروندانی که در حال خرید هم است درپاسخ به اینکه چه کالاهایی پس از اجرای شدن این طرح افزایش قیمت داشته با گلایه می گوید قیمت چه اجناسی افزایش نداشته است؟

برای صرفه جویی به ناچار اجناس کم کیفیت را خریداری می کنم

خانم حسنونی می افزاید: بعد از این گرانی های اخیر برای اینکه در اقتصاد خانواده صرفه جویی کنم مجبور می شوم اجناسی که کیفیت کمی دارند را خریداری کنم بطور مثال همین سیب زمینی که تا قبل از افزایش قیمت ها کیلویی ۳ هزار تومان بود به ۶ هزار تومان رسیده که من به خاطر صرفه جویی جنس بی کیفیت با قیمت پایین تر را می خرم هرچند خرابی آن بیشتر باشد.

وی درباره ی میزان تغییر قیمت برخی دیگر از اقلام  می گوید: گوجه فرنگی پیش از این هر کیلو ۳ هزار تومان بود اما در چند روز اخیر روزانه در قیمت آن نوسان وجود داشته و بین ۸ هزار تا ۱۲ هزار تومان متغیر بوده است.

آقای استاد زاده با اشاره به کمیاب شدن برنج پاکستانی می گوید: تا ۲ هفته ی گذشته این نوع برنج را ۷۰ هزار تومان خریداری می کردم در حالیکه امروز همان را ۹۰ هزار تومان به من فروخته اند، همچنین  قیمت هر کیلو گوشت گوسفندی از ۷۵ هزار به ۹۵ هزار تومان و مرغ از کیلویی ۱۰ هزار و ۲۰۰ به ۱۳ هزار و ۳۰۰ افزایش داشته است.

این شهروند با تاکید بر گران شدن قیمت پیاز و گوجه فرنگی ادامه می دهد: پیاز پیش از این تحولات قیمتی هرکیلو ۳ هزار بود و اکنون به ۷ هزار تومان رسیده است، همچنین قیمت گوجه از ۲ و حداکثر سه هزار تومان به ۱۰ هزار تومان تغییر یافته است. حتی شلغم هم دچارافزایش قیمت شده  و از کیلویی ۱۰۰۰ تومان به ۴ هزار تومان تغییر کرده است.

یکی از میوه فروشان منطقه ی فاز یک پاداشهر با بیان اینکه کرایه ی حمل بار ۴۰ درصد افزایش داشته و از ۷۰ هزار به صد هزار تومان رسیده است، افزود: برای جبران این افزایش کرایه بطور میانگین تمام اجناس ما ۲۰ درصد افزایش قیمت داشته است. قیمت هر کیلو انار از ۵ و ۶ هزار تومان به ۸ هزار تومان و موز از ۱۲ هزار به ۱۴ هزار رسیده است.

آقای دهدشتی که راننده ی وانت بار است با اشاره به اینکه وقتی اصطحکاک خودرو بالا باشد مصرف بنزین نیز به طور طبیعی بیشتر می شود، اذعان می کند: با توجه به اینکه خودروی من تک سوز بنزینی است سهمیه ی در نظر گرفته شده برای آن ماهانه ۲۰۰ لیتر بود که ۱۰۰ لیتر هم  مجددا تعلق گرفت اما بازهم کفایت نمی کند در نتیجه مجبور به افزایش ۴۰ درصدی کرایه ها شده ام.

خانم رضوی نیا نیز در این خصوص اظهار می کند: از همان ابتدا که قیمت بنزین تغییر پیدا کرد نگرانی اصلی مردم از افزایش سایر قیمت ها پس از اجرای این طرح بود که البته این نگرانی نیز به جا بود زیرا نه تنها وعده ی مسئولان مبنی برعدم تغییر هیچگونه قیمتی بطور کامل محقق نشد بلکه مردم این روزها به وضوح با گرانی ها دست و پنجه نرم می کنند و قدرت خرید آن ها بیش از پیش کاهش یافته است.

وی اضافه می کند: بطور مثال برنج محلی که تا پیش از این طرح به قیمت هرکیلویی هشت هزار و ۵۰۰ تومان بود حال با حدود ۳۰ درصد افزایش و با نرخ ۱۲ هزار تومان خریداری می کنم، همچنین انواع آجیل حدود ۱۵ درصد افزایش داشته و قیمت تخم مرغ با  ۲۰ درصد افزایش از دانه ای ۶۰۰ تومان به ۷۵۰ تومان تغییر یافته است.

سهمیه نگرفته ایم

حیدر راننده ی تاکسی ویژه است و در خط سلمان فارسی – پادادشهر کار می کند و در رابطه با سهمیه ی بندی بنزین اینگونه توضیح می دهد: سهمیه بنزین مختص تاکسی های ویژه تاکنون به ما تعلق نگرفته است و این برای من که به واسطه ی شغلم روزانه ۱۵، ۱۶ لیتر بنزین سوخت می شود نگران کننده است اما با این حال تا کنون کرایه ها را افزایش نداده ام.

مسئول خط رسالت، نبوت، صد دستگاه و باهنر می گوید: بطور میانگین چیزی حدود ۵۰۰ تومان و یا کمتر کرایه ها این مسیرها افزایش داشته است به عبارت دیگر کرایه ای که پیش از این ۲ هزار و ۱۵۰ تومان بود اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ تومان و کرایه ی رسالت و منازل صد دستگاه از ۲ هزار ۸۰۰ به ۳ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

عباس مرادی که راننده ی تاکسی شخصی است بیان می کند: باوجود آن که پیامکی به گوشی من ارسال شده مبنی بر اینکه به رانندگان خودروهای شخصی ساماندهی شده از طریق استانداری و شهرداری سهمیه تعلق می گیرد اما هنوز این کار صورت نگرفته است.

وی ادامه می دهد: من در خط  حصیرآباد و چهارصد دستگاه کار می کنم و پس از تغییر نرخ بنزین از آن جایی که سهمیه ای به ما تعلق نمی گیرد کرایه را از ۲ هزار به ۳ هزار تومان افزایش داده ام.

همچنین خانم عبدالله پور در مورد تغییر قیمت کرایه ها با بیان اینکه برای جابه جایی بیشتر از اتوبوس استفاده می کنم، می گوید: کرایه اتوبوس خط منبع آب از ۷۰۰ به ۸۰۰ تومان تغییر پیدا کرد اما عملا ۱۰۰۰ می گیرند زیرا وقتی به طور مثال ۲ هزار تومان برای کرایه ی ۲ نفر می دهیم مابقی را پس نمی دهند.

خانم مهدوی پور مدیر آژانس بانوان نیز در این خصوص  با اشاره به اینکه تغییری در کرایه ی داخلی نداشته ایم و همان ۴ هزار تومان است، اضافه می کند: در روزهای ابتدایی اجرای طرح افزایش قیمت و سهمیه بندی بنزین  به ما اعلام شد که تا ۵۰ درصد امکان افزایش کرایه ها وجود دارد اما بعد از چند روز بیان کردند کرایه ها به همان ترتیب گذشته باشد.

افزایش سرسام آوربرخی اجناس/ کمیاب شدن بعضی اقلام

در گزارشات میدانی خبرنگار کاوش طبق گفته ی شهروندان، مغازه داران و صاحبان فروشگاه ها قیمت اکثر اقلام به خصوص مواد غذایی و میوه ها به طور میانگین بین ۲۰ تا ۳۰ درصد روند صعودی داشته و بیشترین افزایش قیمت ها متوجه حبوبات، گوجه فرنگی، پیاز و همچنین کرایه وانت بارها بوده است، در این بین برخی کالاها مانند برنج هندی و پاکستانی  کمیاب شده است.

لازم به ذکر است قیمت مواد مصرفی چون قند، شکر و روغن تاکنون تغییر چندانی نداشته است. اکثر سرویس های مدارس نیز خواستار افزایش کرایه ها با حداقل تغییر ۳۰ هزار تومان شده اند.

مشکلات رانندگان اما به افزایش قیمت بنزین و بعضا تعلق نگرفتن سهمیه خلاصه نمی شود و از کمیاب شدن و افزایش قیمت کپسول گاز خبر می دهند که از یک میلیون تومان به چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تغییر کرده است. همچنین از تعداد کم کارگاه های نصب کپسول CNG گلایه مند بودند.

آنها  انتظار دارند با توجه به اینکه پس از افزایش قیمت بنزین تقاضا برای گازسوز کردن خودروها افزایش پیدا کرده است، مسئولان ذی ربط حداقل برای حل این مشکل اقدام کنند و تنها در جلسات پشت میزی از کنترل بازار حرف نزنند.