قطعا دوباره سیل خواهیم داشت/ سیل بحران خوبی بود
قطعا دوباره سیل خواهیم داشت/ سیل بحران خوبی بود

معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو گفت: اسم همایش ملی پیشگیری از سیل نباید “اگر” سیلاب تکرار شود، باشد زیرا باتوجه به تغییر اقلیم “قطعا” این اتفاق دوباره در کشور خواهد افتاد.

به گزارش کاوش، قاسم تقی زاده خامسی سه شنبه ( ۲۱آبان ماه) در همایش ملی پیشگیری از سیلاب که با حضور معاون هماهنگ کننده ارتش، استاندار خوزستان و جمعی از مسئولان کشوری و استانی در سالن اجتماعات گیت بوستان اهواز برگزار شد، اظهار کرد: تاریخ خوزستان نشان داده است این استان و همچنین نقاط دیگر کشور همیشه سیلاب دارد، بنابراین باید همزیستی با سیل را یاد بگیریم زیرا راهی جز این نداریم.

وی ادامه داد: سیل اخیر خوزستان را توانستیم بدون تلفات جانی پشت سر بگذاریم در حالی که در سیل های سال های قبل از احداث سدها تنها یک سیلاب سه هزار نفر کشته برجای گذاشت.

معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه خواسته ام از این همایش این است که در پایان حداقل یک آموزه عملیاتی داشته باشد، تصریح کرد: از سمینارها، گردهمایی ها و همایش های زیادی که در کشور برگزار شده کتاب های مفیدی برای دانشجویان چاپ شده است اما به ندرت پیش می آید نتیجه ای از آن ها اتخاذ شود که عملیاتی باشد.

تقی زاده خامسی با اشاره به اینکه کسی نمی تواند ادعا کند که سیل قابل پیش بینی است، خاطرنشان کرد: اطلاعات مردم و حتی رسانه ها به اندازه ی اهمیت سیل نیست و آگاهی در مورد این موضوع بسیار کمتر از زلزله است، درحالیکه خسارات بارترین حادثه غیرمترقبه در دنیا به لحاظ تلفات انسانی و خسارات اقتصادی سیل است.

وی با عنوان اینکه باید از آموزه های جهانی درس بگیریم، افزود: تا سال ۱۹۲۷ کشور های توسعه یافته تنها کاری که برای مقابله با سیل انجام می دادند ساخت سیل بند بود اما بعد از آن اتفاقات دیگری در دنیا رخ داد و اهمیت هماهنگی در حوزه ی آبریز سدها اولین آموزه در این راستا بود.

معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو با اشاره به اینکه سیل بحران خوبی برای ما بود، اضافه کرد: مدیرانی که درک بالایی از بحران دارند از این شرایط به خوبی استفاده می کنند و اجازه نمی دهند بحران به یک مساله ی جدی تبدیل شود.

تقی زاده خامسی ضمن بیان اینکه در ۲۰ سال اخیر اتفاقات خوبی برای مدیریت سیلاب پیش آمده است، یادآور شد: مدیریت تطبیقی اولین نکته ای که عنوان می کند این است که سیلاب یک موضوع میان بخشی است و تنها مربوط به یک دستگاه خاص نمی شود.