روایت مدیرکل محیط زیست خوزستان از منشا دود در اهواز/ از آتش گرفتن محل دفن زباله ها در روستای صفیره اهواز تا سوزاندن شلتوک و نیشکر
روایت مدیرکل محیط زیست خوزستان از منشا دود در اهواز/ از آتش گرفتن محل دفن زباله ها در روستای صفیره اهواز تا سوزاندن شلتوک و نیشکر

کاوش: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در رابطه با منشا دود و آلودگی روزهای اخیر در اهواز گفت: در روزهای اخیر چهار دلیل عمده هوای شهر را تحت تاثیر قرار داده است و علاوه بر آنها عامل همیشگی یعنی ترافیک نیز مزید بر علت شده که با توجه به وارونگی دما در چند روز گذشته شاهد پدیده ی دود وغبار باشیم.

محمد جواد اشرفی در گفت و گو با خبرنگار کاوش بیان کرد: با توجه به اینکه فصل برداشت شلتوک شروع شده است. کشاورزان برای اینکه سریعتر زمین های کشاورزی را برای کشت پاییزه آماده سازی کنند مبادرت به سوزاندن کاه و کلش و بقایای ساقه های شلتوک می کنند و گاها به دلیل مرطوب بودن بوسیله ی گاز این کار را انجام می دهند که این یکی از دلایل آلودگی این روزها است.

وی با اشاره به آغاز فصل برداشت نیشکر نیز افزود: سوزاندن مزارع نیشکر نیز از دلایل آلودگی هوای اهواز بوده است.

وی با بیان اینکه اصلی ترین دلیل این دود در اهواز صفیره نیست، خاطرنشان کرد: بطور کلی فلرهای نفتی در آلودگی و دود پراکنده در شهر تاثیرگذار هستند و بعضا سوزاندن زباله های شهر نیز در محل دفن آنها یعنی صفیره اثرگذار است.

اشرفی افزود: شب گذشته در شهرستان های حمیدیه و سوسنگرد نیز پراکنده شدن دود مشاهده شده که به دلیل سوزاندن بقایای مزارع شلتوک بوده است.

وی با اشاره به اینکه بطور کلی چندین عامل در ایجاد پدیده ی دود و غبار موثرهستند، اظهار کرد: این پدیده معمولا در اوایل روز دیده می شود و با شروع تابش نور خورشید رقیق می شود.