مشکل دفع آب های سطحی است نه سیستم فاضلاب
مشکل دفع آب های سطحی است نه سیستم فاضلاب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در خصوص آبگرفتگی معابر سه شهرستان استان ( آبادان، خرمشهر و شادگان) با اولین بارش ها که منجر به تعطیلی مدارس آنها نیز شد، گفت: در شهرستان های خرمشهر و آبادان در طول یک شبانه روز 38 میلی متر بارندگی صورت گرفت که 15 میلی متر آن ظرف حدود سه ساعت  بود و این  حجم بارندگی زیادی است که باتوجه به اینکه سیستم دفع آب های سطحی در این شهرستان ها وجود ندارد برخی معابر دچار آبگرفتگی شدند.

صادق حقیقی پور در گفت و گو با خبرنگار کاوش در خصوص آمادگی شرکت آب و فاضلاب برای بارش های پیش رو اظهار کرد: شرکت آبفا خوزستان بعد از سیل اخیر توانست ریکاوری لازم را انجام دهد و پیش بینی می شود با این حجم از بارندگی مشکل خاصی نداشته باشیم مگر بارش های بسیار شدیدی صورت گیرد، اما قطعا بارندگی شب گذشته ( دوشنبه) در اهواز باتوجه به حجم بارش ها مشکلاتی برای شبکه ی فاضلاب ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: باتوجه به پیش بینی هایی که برای مدیریت بحران فاضلاب انجام داده ایم علی رغم خسارت های جدی که در سیل فروردین ماه به تاسیسات ما وارد شد آمادگی برای فصل آبی جدید را داریم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان تصریح کرد: تمام ایستگاه های پمپاژ و خطوط  شبکه جمع آوری فاضلاب کاملا در مدار هستند و مشکلی در این زمینه به وجود نیامده اما طبیعی است در بارندگی های زیاد تخلیه ی آب های سطحی از معابر حداقل یک شبانه روز زمان ببرد.

حقیقی  با اشاره به اینکه جمع آوری آب های سطحی براساس قانون بر عهده ی شهرداری است، اضافه کرد: علی رغم اینکه آبگرفتگی معابر هیچگونه ارتباطی با شرکت آب و فاضلاب ندارد اما متناسب با امکانات موجود برای رفع این مشکل کمک کردیم زیرا مشکل مردم را مشکل خودمان می دانیم و نباید گفته شود وظیفه ی کیست بلکه باید هر کمکی از هر دستگاهی برمی آید، انجام دهد.

وی با بیان اینکه درخوزستان شبکه ی مستقلی برای دفع آب های سطحی وجود ندارد، ادامه  داد: براساس پیش بینی هایی که در رابطه با آبگرفتگی معابر صورت گرفت حدود ۲۰۰ الکتور پمپ فاضلابی جدید خریداری شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان ضمن اشاره به محدود بودن ظرفیت ایستگاه های پمپاژ فاضلاب و شبکه ی جمع آوری فاضلاب خاطر نشان کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودجه ای درخصوص شبکه ای با ایستگاه پمپاژ های بزرگ و مجزا برای دفع آب های سطحی اختصاص نداده و به این دلیل است که در طول سال در استان حدود ۲۰ روز بارندگی صورت می گیرد.

صادق حقیقی پور افزود: از این رو این وظیفه را برعهده ی شهرداری ها گذاشته اما شهرداری ها نیز باتوجه به مشکلات مالی به خوبی از عهده ی این کار بر نمی آیند چرا که ایجاد شبکه آب های سطحی نیز مانند شبکه های آب و فاضلاب پرهزینه است و استدلال اکثر شهرداری ها این است که این چند روز نیزبه نحوی می گذرد اما ضرری که به شرکت آب و فاضلاب و ایستگاه پمپاژهای آن به دلیل این کمبود وارد می شود را هیچکس در نظر نمی گیرد.

وی با بیان اینکه در هنگام آبگرفتگی معابر انگشت اتهام به سمت شرکت آبفا است، اذعان کرد: باوجود اینکه شبکه ی فاضلاب استان فرسوده است اما ما در دو سال گذشته حدود ۳۵۰ کیلومتر شبکه ی فاضلاب جدید، چندین ایستگاه پمپاژ و ۸۰۰ کیلومتر شبکه ی آب جدید را وارد مدار و تمام ایستگاه های پمپاژ را اورهال کرده ایم.