اگر سیلاب دیگری بیاید بیمه فقط پاسخگوی کشاورزان خواهد بود/عدم توجه به صنایع تبدیلی در خوزستان
اگر سیلاب دیگری بیاید بیمه فقط پاسخگوی کشاورزان خواهد بود/عدم توجه به صنایع تبدیلی در خوزستان

مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان گفت: در صورت وقوع سیل احتمالی بیمه تنها پاسخگوی کشاورزان خواهد بود.

به گزارش کاوش، کیامرث حاجی زاده دوشنبه در جلسه شورای کشاورزی استان با اشاره به اهمیت این شورا بیان کرد:خوزستان قطب کشاورزی کشور است و استاندار خوزستان نیز با توجه به حضور لحظه‌ای در روستاهای مختلف استان توجه ویژه ای به این حوزه دارند و پیگیری‌های خوبی نیز در این حوزه تاکنون انجام شده است.

وی با بیان این که استان خوزستان در سه سال اخیر با بحران‌های متعددی رو به رو بوده افزود: ابربحران سیلاب با بازگشتی طولانی در استان اتفاق افتاد، در این سیل با همراهی مردم و دستور مقام معظم رهبری، و اقدامات دولت، مسئولان نیز در کنار مردم قرار گرفتند به طوری که سیلاب ۹۸ بدون تلفات انسانی کنترل شد و تلاش شد مزارع مردم کمتر زیر آب برود.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان گفت: در بحران های مختلف نظام و دولت با تمام توان خود و با وجود تمام مشکلاتی که در حوزه اعتبارت بود پای خسارتهای مردم ماندند و حدود ۵۰ درصد خسارات را تخصیص داد، پرداخت عمده این خسارات در حوزه کشارزی در شهرستان دشت آزادگان اتفاق افتاد و در بالادست شهرستان هویزه نیز که کمتر درگیر سیل بود با احداث کانال و آبرسانی به کرخه نور کشت شلتوک انجام شد.

وی ادامه داد: امسال بالای ۲۰۰ هزار هکتار کشت شامل ۱۵۰ هزار هکتار شلتوک انجام شده که این میزان سه برابر سال‌های عادی است.

حاجی زاده گفت: در استان خوزستان بحث صنایع تبدیلی و بسته بندی و .. را نداریم و متاسفانه سرمایه گذارهای بومی در این حوزه ورود نکرده اند.

وی با تاکید بر رعایت الگوی کشت از سوی کشاورزان بیان کرد: با رعایت الگوی کشت کشاورزان از توان خود بهره وری بهتری خواهد داشت و کشت محصول به صرفه صورت می گیرد از یک سو کشاورز متضرر نمی‌شود و از سوی دیر آب صرفه جویی و خاک غنی سازی می‌شود.

معاون استاندار با اشاره به بررسی قیمت توافقی مصوب در محصولات کشاورزی بیان کرد: زحمت را کشاورز می کشد اما بهره آن نه به کشارز می رسد و نه به خریدار ، بلکه یک چرخه دلالی با توزیع نامناسب صورت می‌گیرد که موجب می‌شود قیمت بالاتر از حد معمول برای خریدار و کمتر از حد معمول برای کشاورز باشد.

وی ادامه داد: برای کشت پاییزه سازمان آب و برق آب مورد نیاز را در اختیار کشاورزان قرار دهد.

مدیر کل مدیریت بحران استان خوزستان یادآور شد: سال آینده اگر ترسالی پیش بیاید و دچار آبگرفتی شویم و اگر سیلاب دیگری بیاید بیمه فقط پاسخگوی کشاورزان خواهد بود لذا ضرورت دارد کشاورزان از همینک در بحث بیمه اقدامات لازم را انجام دهند.