توضیح مدیرکل مدیریت بحران در خصوص چرایی هشدارهای زیاد بارش باران
توضیح مدیرکل مدیریت بحران در خصوص چرایی هشدارهای زیاد بارش باران

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: دلیل ابلاغ زیاد اخطاریه ها و هشدارها در روزهای اخیر از طرف اداره کل مدیریت بحران استان بارش های ابتدایی سال آبی جدید است، چراکه در پی بارندگی ها لغزندگی محورها و خطر صاعقه وجود دارد.

به گزارش کاوش، کیامرث حاجی زاده شنبه( ۴آبان ماه) درحاشیه جلسه ای که به منظور اتخاذ تدابیر لازم در خصوص پل های آسیب دیده در سیل اخیر استان برگزار شد در جمع خبرنگاران افزود: روز گذشته در اثر صاعقه در شهرستان اندیکا یک نفر فوت شد در نتیجه صدور و ابلاغ این اخطارها لازم است و قطعا اصحاب رسانه، مطبوعات و فضای مجازی می توانند به نجات جان انسان در بلایای طبیعی کمک کنند.

وی  بیان کرد: باتوجه به پیش بینی های اداره کل هواشناسی استان و هشدار واطلاعیه هایی که از طرف سازمان مدیریت بحران کشور و هواشناسی کشور صادر شده ستاد مدیریت بحران استان اخطاریه هایی ابلاغ می کند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ضمن اشاره به اینکه اولین جلسه کارگروه مقابله با سیل احتمالی در مردادماه سال جاری برگزار شد، ادامه داد: براساس گزارش سازمان آب و برق استان هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب فضای خالی در سدهای خوزستان  وجود دارد که سیلاب احتمالی را در بالادست سد می توانند مدیریت کنند.

لزوم توجه دستگاه های متولی به هشدارها در زمینه ی مقابله با سیل

معاون استاندار با بیان اینکه شرح وظایف دستگاه ها مشخص و اقداماتی که باید صورت گیرد تاکید شده است، تصریح کرد: با وجود فضای خالی سدها همچنان تاکید می کنیم که دستگاه های متولی و اجرایی به اخطارها و هشدارها توجه کنند و براساس  پیش بینی بارندگی هایی که از طریق هواشناسی و سازمان آب و برق صورت می گیرد رها سازی آب سدها  مدیریت شود.

حاجی زاده اضافه کرد: در خصوص هشدارها برای سیل احتمالی، با همراهی مردم و اطلاع رسانی رسانه ها  و فضای مجازی آگاهی بخشی خوبی در این زمینه انجام شد.

وی عنوان کرد:  با همراهی مردم و آگاهی بخشی خوبی که صورت گرفت سیل فروردین ماه سال جاری  را بدون تلفات انسانی پشت سر گذاشتیم که کار بزرگی بود لذا از مردم عزیز استان به خصوص روستاییان، عشایران و کشاورزان خواهشمندیم  به نکاتی که از طریق اداره هواشناسی و سازمان مدیریت بحران استان ابلاغ می شود توجه جدی کنند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان اذعان کرد: جلسه ی امروز که با حضور دستگاه های متولی موضوع سیل برگزار شد در خصوص پل هایی که در سیل خطرساز شدند و به آنها خسارات وارد شد ازجمله پل ناجیان در شهرستان شوش،  پل گبان و شهید باکری در شهرستان هویزه بود همچنین دررابطه با کانال کوثر و تالاب بامدژ بحث شد که مصوبات خوبی  صورت گرفت و فرمانداران سه شهرستان نیز گزارشاتی در خصوص حوزه ی خود ارائه دادند.

کیامرث حاجی زاده با اشاره به اینکه مقرر شد از هفته ی آینده بازدیدها و اقدامات لازم برای ایمن سازی این پل ها عملیاتی شوند، در خصوص وضعیت سیل بندها افزود: در سیل بی سابقه ی اخیر تمام سیل بندهای استان از بین رفت و  در شورای معاونین طبق دستور استاندار بحث سیل بندها به حوزه ی معاونت عمرانی واگذار شد و سازمان همیاری شهرداری های استان به عنوان مجری و متولی در این زمینه انتخاب شد  که قراردادهایی نیز در این راستا به امضاء رسانده اند.

وی با بیان لزوم تسریع در تحکیم سیل بندها در پاسخ به میزان آمادگی دستگاه متولی در مقابله با سیل احتمالی خاطرنشان کرد: به گفته ی کارشناسان وزارت نیرو و سازمان آب و برق سیلی مانند سیل اخیر هر هزارسال در رودخانه ی کرخه و هر ۲۰۰ ساله دررودخانه ی کارون و دز رخ می دهد.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان با اشاره به اینکه این سیل باعث شد دستگاه ها تجربه ی خوبی در این زمینه کسب کنند، ادامه داد:  در راستای مقابله با سیلاب اداره کل مدیریت بحران و شخص استاندار از ابتدای تشکیل قرارگاه بازسازی مناطق سیل زده و در جلسات متعدد از جمله قرارگاه بازسازی و جلسات  مدیریت بحران در کارگروه مقابله با سیلاب به طور دائم تذکرات و هشدارهای لازم را داده اند و علی رغم اینکه مشکل اعتباری وجود اما قطعا امسال باید دستگاه های متولی آمادگی بیشتری در این خصوص داشته باشند.