ضایعه ی نخاعی به دلیل سهل انگاری یک شرکت
ضایعه ی نخاعی به دلیل سهل انگاری یک شرکت

خانه ی ما اسلام آباد است پدرم چهل روز پیش به قصد خرید و دیدار با خانواده ی برادرم که ساکن خیابان نهم کوی مدرس هستند وارد این محل می شود اما به محض ورود به خیابان خودرویش به علت  نبود روشنایی مناسب در شب و علامت هشدار دهنده در گودالی که برای اصلاح خطوط فاضلاب این منطقه حفر شده و به درستی پر نشده بود سقوط می کند.

کاوش/ زهرا رضاپور: برخلاف برخی پروژه هایی که اگر سالیان سال خاک بخورند برای کسی صدمه جانی هم نداشته باشند پروژه هایی از جنس کنده کاری خیابان ها و اصلاح خطوط فاضلاب علاوه بر مشکلات اقتصادی، زیست محیطی و بهداشتی که به دنبال دارند می توانند باعث صدمه جانی و مالی برای شهروندان هم باشند، مانند همین اتفاقی که “عبدالسید” یکی از ساکنین خیابان کوی مدرس را خانه نشین کرده است است.

به گزارش کاوش، برای پیگیری مشکلات اهالی کوی مدرس (خروسیه) اهواز در خصوص پس زدگی های فاضلاب به خیابان های آن سری زدیم، به خیابان نهم که می رسیم چیزی که می بینیم شباهتی به خیابان آن هم خیابان در مرکز شهر ندارد، خیابانی پر از پس زدگی های فاضلاب، کنده کاری و نخاله های ساختمانی رها شده که علاوه بر همه زشتی ها، مشکلات عدیده ای نیز برای ساکنین این منطقه ایجاد کرده است.

اهالی این محل در لابه لای گله ها و شکایت ها از وضعیت نابسامان این خیابان از فردی صحبت می کنند که با ماشین در گودال افتاد و دچار ضایعه نخاعی شد، به گفته ی یکی از ساکنین عدم استفاده ی علامت هشدار دهنده برای کنده کاری حفاری این خیابان باعث این اتفاق شده است، ماجرا را که جویا می شویم به خانواده ای می رسیم که حدود چهل روز است ساعت های بسیار سختی را می گذرانند.

خانم عطیوی در گفت و گو با خبرنگار کاوش بیان کرد: خانه ی ما اسلام آباد است پدرم چهل روز پیش به قصد خرید و دیدار با خانواده ی برادرم که ساکن خیابان نهم کوی مدرس هستند وارد این محل می شود اما به محض ورود به خیابان خودرویش به علت  نبود روشنایی مناسب در شب و علامت هشدار دهنده در گودالی که برای اصلاح خطوط فاضلاب این منطقه حفر شده و به درستی پر نشده بود سقوط می کند.

وی ادامه می دهد: بلافاصله پدرم را با آمبولانس به بیمارستان گلستان اهواز منتقل کردیم و متوجه شدیم که نخاع او آسیب شدیدی دیده و قادر نیست بدن خود را حرکت دهد.

دختر فرد حادثه دیده با اشاره به هزینه های بالای درمان عنوان می کند: تاکنون حدود ۷۰ میلیون تومان هزینه ی عمل جراحی و درمان پدر شده و روزانه تقریبا ۳۰۰ تومان هزینه ی فیزیوتراپی و دیگر مراقبت های درمانی می کنیم.

خانم عطیوی با بیان اینکه این اتفاق  فشار مالی زیادی بر خانواده متحمل کرده، می افزاید: پدرم علاوه بر اینکه هزینه های خانواده را بر دوش می کشید بار مسئولیت  پسر متاهل و فرزندانش نیز بر گردن داشت به همین جهت در حال حاضر از لحاظ مالی در مضیقه هستیم.

وی در ادامه خاطر نشان می کند: علاوه برهزینه های مالی  بسیاری که این حادثه برای ما داشته، باعث مختل شدن زندگی خواهر و برادرانم نیز شده است و برای مراقبت از پدرم مجبور شده ام زندگی و فرزندان خود را در شیراز رها کرده و به اهواز بیایم و برادرم نیز کار خود را از دست داده چرا که پدرم کاملا بی حرکت است و نیاز به پرستاری تمام وقت دارد که مادر پیرم از عهده ی این کار بر نمی آید.

علیرضا پسر خانواده در این باره می گوید: در عمل جراحی پدرم بیمه ی تامین اجتماعی به دلیل رخ دادن تصادف به ما تعلق نگرفت.

وی با گله از مسئولان بابت نادیده گرفتن این حادثه می گوید: علی رغم اینکه این اتفاق به دلیل سهل انگاری پیمانکار در نصب علامت هشدار دهنده بوده اما تنها یکبار برای عیادت آمده و دیگر پیگیرنشده است، حتی مسئولین مربوطه هم اقدامی در این زمینه نکرده اند.

چندین سال است درگیر سیل فاضلاب هستیم

وقتی از خانم عالوند از دیگر ساکنان این خیابان در خصوص وضعیت فاضلاب این خیابان در چندماه پس از سیل سوال می کنم، می گوید: ما همیشه درگیر سیل هستیم، اتفاقا ای کاش سیل آب باشد نه فاضلاب.

وی افزود: چندین سال است که اوضاع معابر کوی مدرس نابسامان است و پس زدگی های فاضلاب به خصوص در خیابان نهم و دهم وجود دارد، هراز گاهی  از سوی شرکت آب و فاضلاب برای رفع این معضل  اقدام می شود اما بلافاصله و یا بعد از چند روز فاضلاب تمام معابر را در بر می گیرد.

خانم عالوند ادامه داد: استشمام بوی نامطبوع فاضلاب معضل هر روزه ی ما است، این بو به حدی  شدید و  آزار دهنده است که چشم هایمان می سوزد و از آن جایی که به بیماری آسم نیز مبتلا هستم این شرایط برایم غیرقابل تحمل تر می شود.

وی با نا امیدی می گوید: اگر مسئولان مربوطه اوضاع نابسامان این محله را بخاطر اهالی آن تغییر نمی دهند حداقل به دلیل مجاورت با بهشت آباد شهر و عبور و مرور زیادی که به این دلیل از این منطقه می شود فکری کنند.

بر اساس شکایت های مردمی، عباس حسینی پویا دادستان عمومی و انقلاب اهواز با دستور ویژه ی رییس کل دادگستری خوزستان مسئول رسیدگی به مساله آب و فاضلاب کوی مدرس اهواز شد و بر این اساس روز دوشنبه ( ۱۵مهرماه) از این منطقه بازدید و از شهرداری و شرکت آب و فاضلاب اهواز خواست ظرف ۴۸ ساعت آینده  فاضلاب معابر کوی مدرس (خروسیه) بصورت کامل پاکسازی شود.

همچنین معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت‌ کشور در سفر به خوزستان از دستور مقام معظم رهبری مبنی بر حل مشکل فاضلاب اهواز به هر طریق ممکن و با سرعت زیاد خبر داده بود.

خطر در کمین عبدالسید های دیگر است

این بار قرعه ی فال به نام عبدالسید افتاد و قربانی این کوتاهی و غفلت شد، اما هنوز هم پروژه هایی در شهر وجود دارد که می تواند این حادثه ها را تکرار کند و زندگی را از یک خانواده بگیرد، پروژه هایی که اگر نمی شود آنها را در کوتاه ترین زمان ممکن به نتیجه رساند اما می شود با نصب علائم ایمنی و اهمیت دادن به جان شهروندان، از حوادث احتمالی آنها کاست.