حوزه کرخه در خطر/ خطای انسانی در خطر سیلاب برای اهواز نقش داشت
حوزه کرخه در خطر/ خطای انسانی در خطر سیلاب برای اهواز نقش داشت

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان با بیان اینکه آسیب پذیرترین نقطه استان در سیلاب حوزه کرخه است، افزود: از امروز باید به فکر آن بود چرا که  کرخه در سیلاب اخیر شهر اهواز را نیز تهدید کرد که البته برخی از این مشکل ناشی از خطای انسانی بود.

به گزارش کاوش، کیامرث حاجی زاده در نشست ستاد مدیریت بحران خوزستان که یکشنبه ( ۱۴مهرماه) با تاکید بر سیلاب در حوزه کرخه در محل سالن جلسات اداره کل مدیریت بحران استان برگزار شد، بیان کرد: امسال باید با آمادگی وارد زمستان شویم و بر همین اساس فرمانداران پیگیر سیل بندها و ترمیم آنها هستند و سازمان آب و برق نیز در خصوص لایروبی ها در حال انجام کار است.

وی با اشاره به اینکه حجم عظیمی از دایک مرزی در هورالعظیم شکافته شد و اکنون همه آنها بسته شده است، ادامه داد: همه دستگاه ها از اکنون باید در آمادگی کامل به سر ببرند چراکه هزینه هایی که ما در مقابله با بحران داریم ده ها برابر بیشتر از پیشگیری از بحران است.

معاون استاندار اظهار کرد: شرکت های منطقه ای و دستگاه های دولتی ماشین آلات خود را در اختیار ستاد پیشگیری از بحران شهرها قرار دهند زیرا باید از روانه شدن آب به سمت شهرها و روستاها جلوگیری کنیم تا تهدیدی برای مردم و زمین های کشاورزی نشود.

حاجی زاده با اشاره به اینکه شمار زائران در مرزهای استان رو به افزایش است، عنوان کرد:  امیدواریم بتوانیم میزبان خوبی برای آنها باشیم و انتظار می رود که نواقص امداد رسانی برطرف و جای ابهامی در این خصوص نباشد.

وی با بیان اینکه خوزستان استان دائم البحران است، تاکید کرد: باید ساختار محکم تری را  در بحث داخلی تنظیم کنیم.

رتبه ی نخست خوزستان در وقوع بلایای طبیعی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان تصریح کرد: در حوزه بلایای طبیعی در دراز مدت استان پنجم هستیم اما در سال گذشته خوزستان رتبه ی نخست را دراین زمینه داشت.

کیامرث حاجی زاده افزود: در آبان ماه سال گذشته کارگروه مقابله با سیلاب تشکیل شد در حالیکه در مجموع آب موجود استان ۱٫۲ میلیارد مترمکعب بود اما آب شرب مورد نیاز ۱٫۵ میلیارد متر مکعب بود  اما با این وجود در آذرماه رهاسازی آب نیز انجام شد.

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۴ به دلیل پیش بینی هایی که شده بود رهاسازی آب صورت گرفت که  به دلیل پیش بینی اشتباه با کمبود آب در این سال مواجه شدیم، اذعان کرد: سال گذشته تا اسفندماه ۸۰۰ دستگاه ماشین آلات به کارگیری شد و از اوایل فروردین تا زمان تخلیه ی زمین ها از آب، در سوسنگرد و حمیدیه بیش از ۲ هزار دستگاه ماشین آلات بسیج کردیم.

معاون استاندار با بیان اینکه در جریان سیل ۲۰۰ هزار هکتار زمین زیر آب رفت که حدود ۱۵۰ هزار هکتار آن توسط ماشین آلات از آب خالی شد، یادآور شد: در مناطق سیل زده ۱۵۰ هزار هکتار کشت در انجام شد و بالای ۲۰۰ هزار هکتار شلتوک در استان کشت شد که بیش از ۴ برابر حالت عادی برنج کاری است.

حاجی زاده اضافه کرد: در هیچ دوره و دولتی به این اندازه تمام امکانات دولت و نظام برای مقابله با بحران در اختیار مردم نبود که این براساس دستور مقام معظم رهبری بوده، به صورتی که تمام خسارت های سیل در مسکن و کشاورزی در حال پرداخت است.

وی در پایان با بیان اینکه باید فرهنگ بیمه کردن مزارع و منازل را در بین مردم رواج داد، گفت: از آن جایی که بارش های خوبی در پیش داریم باید برای پیشگیری از بحران احتمالی غافل نشویم چراکه دیگر کسی از ما این را نمی پذیرد.