کم کاری مسئولان شرکت آبفا در تعیین فایناسور/ ریزش فاضلاب در ۲۲۰ نقطه اهواز/ ۵۰ درصد آب اهواز به دلیل فرسودگی هدر می رود/ مخزن ذخیر آب کافی در اهواز وجود ندارد
کم کاری مسئولان شرکت آبفا در تعیین فایناسور/ ریزش فاضلاب در ۲۲۰ نقطه اهواز/ ۵۰ درصد آب اهواز به دلیل فرسودگی هدر می رود/ مخزن ذخیر آب کافی در اهواز وجود ندارد

استاندار خوزستان گفت: علی رغم اینکه در سال ۹۶ مبلغ ۴۶۰ میلیارد تومان از محل فاینانس داخلی برای تکمیل کلکتور فاضلاب غرب و شرق اهواز تعیین شد اما به دلیل کم کاری مسئولان شرکت آبفا و همچنین سختی های موجود در این مسیر هنوز پس از ۲ سال نوبت برای انتخاب فاینانسور تعیین نشده است.

به گزارش کاوش غلامرضا شریعتی شامگاه دوشنبه در نشست تخصصی بررسی مشکلات آب و فاضلاب اهواز در استانداری بیان کرد: وضعیت فاضلاب مناطقی مانند حصیرآباد، پردیس، کوی علوی، کوی ملت و کیانشهرتا پیش از شروع بارندگی باید بهبود یابد.

غلامرضا شریعتی  با اشاره به اینکه  یکی از مصوبات هیات دولت در فرودین ماه سال ۹۵ حل مشکلات آب و فاضلاب اهواز بود، تصریح کرد: اگرچه اقدامات خوبی انجام شده اما هنوز به نتیجه مطلوب در این راستا نرسیده ایم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۳ ساخت تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز در شورای اقتصاد تصویب و مدیرعامل شرکت آبفای اهواز و معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان در آن زمان مامور به پیگیری آن بودند؛ افزود: این کار انجام نشد و در سال ۹۵ با پیگیری های صورت گرفته مبلغ ۴۰ میلیون یورو از طریق فاینانسور برای این پروژه اختصاص یافت.

استاندار تاکید کرد: تاکنون اعتباری برای ساخت سیل بندها پرداخت نشده است.

ریزش فاضلاب در ۲۲۰ نقطه اهواز

مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب اهواز نیز در این نشست، گفت: در اثر سیل اخیر ۲۲۰ نقطه از شبکه فاضلاب اهواز دچار ریزش شد که  ۳۰ مورد آن  شرایط بدتری نسبت به مابقی داشت.

بهنام مریدی اظهار کرد: فرسودگی شبکه آب و انشعاب غیرمجاز از لوله‌های آب سبب هدر رفتن ۵۰ درصدی آب در اهواز شده است.

وی با اشاره به لزوم داشتن مخزن آب بیان کرد: ۵۰ درصد میزان آب تولیدی هر شهر باید در مخزن ذخیره نگهداری شود اما در اهواز به دلیل نبود مخازن مناسب تنها حدود ۲۰ درصد از این مقدار ذخیره می شود که در صورت بروز مشکل در تصفیه خانه ها نمی توان آب شرب همشهریان را تامین کرد.

مدیرعامل شرکت آب‌ و فاضلاب اهواز با بیان اینکه سیل امسال حدود ۴۷۰ میلیارد تومان به شبکه آب و فاضلاب اهواز خسارت وارد کرد، افزود: حدود ۳۰۰ میلیارد تومان پروژه برای بهبهود شبکه فاضلاب تعریف شده که برای تکمیل آنها به تزریق منابع مالی نیازمندیم تا پیش از آغاز زمان بارندگی بخشی از آنها تکمیل شود.

مریدی ادامه داد: اسکله های شرکت آب و فاضلاب در اثر سیل خسارت دیده اند که لایروبی آنها یکصد میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: طبق طرح جامع فاضلاب، برای شهر اهواز ۶۶ عدد ایستگاه پمپاژ پیش بینی شده اما با این وجود تاکنون ۱۷۰ ایستگاه پمپاژ در این شهر وجود دارد.