سالانه ۲۰۰هزار خانه روستایی مقاوم سازی می‌شود
سالانه ۲۰۰هزار خانه روستایی مقاوم سازی می‌شود

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: سالانه ۲۰۰هزار خانه روستایی فرسوده در کشور با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت بانکی بنیاد مسکن، مقاوم‌سازی و نوسازی می‌شود.

عزیزالله مهدیان در اهواز افزود:  تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی از ۲۵۰میلیون ریال پارسال به ۴۰۰میلیون ریال برای هر واحد مسکونی در سال جاری افزایش یافته است.

به گفته وی این تسهیلات بانکی با کارمزد چهاردرصد و بازپرداخت ۱۰ ساله است و متقاضیان روستایی باید از این تسهیلات برای بازسازی خانه‌های فرسوده و غیرمقاوم استفاده کنند.

مهدیان افزود: به هر میزانی که متقاضی برای دریافت تسهیلات بانکی جهت بازسازی خانه های روستایی وجود داشته باشد آماده تشکیل پرونده و معرفی به بانک ها هستیم.

بیش از نیمی از خانه‌های روستایی کشور فرسوده هستند

معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن اسلامی گفت: از مجموع ۵ میلیون واحد مسکونی روستایی کشور ، حدود ۲ میلیون و ۱۵۰هزار واحد روستایی حادل ۴۲درصد مقاوم سازی شده و بقیه فرسوده و خطرآفرین در برابر حوادث طبیعی هستند.

مهدیان گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا سال ۱۴۰۵ باید ۷۰درصد واحدهای مسکونی روستایی کشور مقاوم سازی و نوسازی شود.

وی گفت: حدود ۱۴۰هزار واحد مسکونی روستایی در جریان سیل و سیلاب سال ۹۸-۹۷در۲۳ استان کشور آسیب دیدند که بسیاری از این خانه‌های روستایی غیرمقاوم با مصالح کم دوام بودند.

مهدیان بازسازی ونوسازی مساکن فرسوده روستایی را از  اولویت های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیان کرد.

بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در جریان بروز سیلاب های آذر و بهمن ۹۷ و سیلاب مهیب فروردین ماه ۹۸ در خوزستان ، حدود ۱۵هزار واحد مسکونی روستایی دچار خسارت شدند و پنج هزار و ۶۰۰واحد نیز در فهرست بازسازی کامل قرار گرفتند.

با بهبود شرایط جوی و کاهش دمای هوا، مرحله ساخت واحدهای احداثی روستایی در نیمه دوم سال شتاب گرفته و پیش بینی شده تا پایان سال جاری پرونده بازسازی واحدهای آسیب دیده از سیلاب در خوزستان بسته شود.

در استان خوزستان حدود چهار هزار آبادی و روستا با جمعیتی بالغ بر ۱.۲میلیون نفر وجود دارد.

منبع: ایرنا