آقایان مسئول؛ نیشکر هفت تپه را دریابید!
آقایان مسئول؛ نیشکر هفت تپه را دریابید!

آقایان دیروز را که کوتاهی کرده اید حداقل امروز را دریابید، به میان کارگران هفت تپه بروید، حرف های آنها را بشنوید و مشکلات آنها را برطرف کنید. اجازه ندهید این تکرار بی تفاوتی شما منجر به تکرار همان قضایای ناخوشایند قبلی بشود.

کاوش: شرکت نیشکر هفت تپه خوزستان و کارگرانش مدت هاست که روز خوش ندیده اند و بعد از واگذاری سوال برانگیز آن به بخش خصوصی، عقب افتادن حقوق و مطالبات کارگران و بازدشت تنی چند از آنها، هنوز هم آبستن حوادث جدیدی است و خبرهای ناخوشایندی از آن به گوش می رسد.

به گزارش پایگاه خبری کاوش؛ ظاهرا بعد از اخراج ۲۰ کارگر این شرکت، اعتراض ها در حمایت از آنها در این شرکت در جریان است و کارگران در این تجمع خواهان بازدید و ورود مستقیم رئیس قوه قضائیه به مسائل هفت تپه و بررسی خصوصی سازی ها اخراج ها و اهانت های کارگران و شنیدن صحبت هایشان شدند.

فارغ از چرایی و چگونگی واگذاری شرکت نیشکر هفت تپه به بخش خصوصی و کوتاهی هایی که از طرف مسئولان استانی در این زمینه صورت گرفته و حتی فارغ از همین کوتاهی در پیگیری نکردن مشکلات کارگران هفت تپه در همان روزهای آغازین اعتراض های آنها که به بازداشت تنی چند از آنها منجر شد، مساله ای که در حال حاضر قابل بررسی است بی تفاوتی نسبت به وضعیت این شرکت بوده و گویا نیشکر هفت تپه در خوزستان نیست و مربوط به استان دیگری است.

چند وقت پیش احکام سنگینی برای کارگران معترض هفت تپه صادر شد و این احکام موجب اعتراض فعالین سیاسی و اجتماعی در کشور شد و تقریبا فضای کشور را متاثر از خود کرد تا جایی که رئیس قوه قضائیه نیز به این احکام ورود و خواستار تجدید نظر در احکام صادره شد.

در این مورد هر کسی به تناسب ظرفیتی که داشت به حکم صادره برای کارگران هفت تپه خوزستان اعتراض کرد اما از خوزستان صدایی بلند نشد و ترجیح دادند سکوت اختیار کنند. رسانه ها، شخصیت ها، مسئولین و نماینده های شهرهای دیگر در حالی از خوزستان حرف می زدند که مثل همه موضوع های مهم دیگر باز از خود خوزستانی ها خبری نبود.

بالاخره یک حکم صادر شد و اعتراض به این حکم هم حق کارگران بوده و هم دیگران می توانستند در مورد آن اظهار نظر کنند و درخواست تجدید نظر داشته باشند، نه فضا امنیتی بود و نه حتی قوه قضائیه گفته کسی حرفی نزد، حتی خود رئیس قوه قضائیه از اولین هایی بود که خواستار بررسی احکام صادره، شده بود.

همه حرف زدند موافق یا مخالف، اما اینکه چرا از مسئولان خوزستانی حرفی شنیده نشد اتفاق جالب حکم کارگران بازداشتی هفت تپه بود، انتظار زیادی هم نبود تنها شاید گفتن چند جمله که با قوه قضائیه صحبت می کنیم یا پیگیر مشکلات کارگران هستیم نیز کفایت می کرد، اما نخواستند بگویند تا دیگرانی که شاید در به وجود آمدن اتفاق های هفت تپه نیز نقشی نداشتند و کوتاهی هم نکرده بودند صدای هفت تپه شوند.

همانند کارگران هفت تپه، این روزها کارگران هپکوی اراک نیز چنین داستانی در واگذاری به بخش خصوصی، اعتراض و بازداشت را پشت سر می گذارند با این تفاوت که در آنجا یک جستجوی ساده نشان می دهد که مسئولان استانی چگونه پیگیر رفع مشکلات کارگران و بازداشتی ها هستند و صدای آنها چگونه در مرکز شنیده شده است.

چرایی حرف نزدن خوزستانی ها در چنین مسائلی واقعا مشخص نیست و معلوم نیست این بی تفاوتی یا ترس خودساخته در حرف نزدن از چنین مسائلی از کجا نشات می گیرد، اما چیزی که هست مردم این موارد را رصد می کنند و به قضاوت می نشینند، مردم انتظار دارند وقتی اتفاقی در استان رخ می دهد مسئولان پیگیر رفع آن شوند و در قالب همین قوانینی که هست و دیگران هم از آن استفاده می کنند صدای خوزستان و فرزندانش باشند.

آقایان دیروز را که کوتاهی کرده اید حداقل امروز را دریابید، به میان کارگران هفت تپه بروید، حرف های آنها را بشنوید و مشکلات آنها را برطرف کنید. اجازه ندهید این تکرار بی تفاوتی شما منجر به تکرار همان قضایای ناخوشایند قبلی بشود.