[ad_1] روزنامه همشهری: زندگی خانوارهای ایرانی‌ رفته رفته در حال مدرن‌تر شدن است. آمارها نشان می‌دهد اغلب خانوارهای ایرانی در آستانه ورود به قرن ۱۵هجری نسبت به سال‌های گذشته از ابزار‌های مدرن و صنعتی بیشتری استفاده می‌کنند. مطابق گزارش‌های مرکز آمار، درحال حاضر ۵۳٫۲درصد خانواده‌های شهری اتومبیل شخصی دارند؛ درحالی‌که این مقدار در سال ۹۶معادل […]

[ad_1]

روزنامه همشهری: زندگی خانوارهای ایرانی‌ رفته رفته در حال مدرن‌تر شدن است. آمارها نشان می‌دهد اغلب خانوارهای ایرانی در آستانه ورود به قرن ۱۵هجری نسبت به سال‌های گذشته از ابزار‌های مدرن و صنعتی بیشتری استفاده می‌کنند.

۹۵درصد ایرانی‌ها در خانه تلویزیون رنگی دارند

مطابق گزارش‌های مرکز آمار، درحال حاضر ۵۳٫۲درصد خانواده‌های شهری اتومبیل شخصی دارند؛ درحالی‌که این مقدار در سال ۹۶معادل ۵۰درصد بود. روستایی‌ها هم رفته رفته بیشتر اتومبیل می‌خرند؛ به‌طوری که نسبت استفاده از خودروی شخصی در خانواده‌های روستایی از ۲۹٫۶درصد در سال ۹۶به ۳۲٫۳درصد رسیده است. با این حال هنوز موتورسیکلت یک وسیله پرکاربرد در روستاهاست و با وجود اینکه شما در شهر‌ها فوج فوج موتورسیکلت می‌بینید اما ضریب نفوذ موتورسیکلت در روستا‌ها بیش از شهرهاست؛ به‌طوری که ۲۸٫۴درصد از خانواده‌های روستایی از موتورسیکلت استفاده می‌کنند، درحالی‌که فقط ۱۴٫۱درصد از خانواده‌های شهری موتور سیکلت دارند.

البته به آرامی مقدار استفاده از موتورسیکلت در روستاها هم در حال کاهش است؛ زیرا در سال ۹۶معادل۳۰درصد روستاییان از موتورسیکلت استفاده می‌کردند که این مقدار اکنون کاهش پیدا کرده است.گمان می‌رود بخشی از دلایل افزایش تمایل به استفاده از خودروی شخصی سرمایه‌گذاری روی این کالا باشد که در طول ۲سال گذشته به‌دلیل رشد شدید قیمت بار دیگر خودرو جایگاه یک کالای سرمایه‌ای را پیدا کرده است.

از میان لوازم خانگی پرکاربردترین وسیله درخانه ایرانی‌ها،تلویزیون رنگی، اجاق‌گاز ، یخچال و فریزر است و کم کاربردترین آن ماشین ظرفشویی و مایکروویو.

مطابق آمار موجود ۹۹درصد شهرنشینان در خانه‌شان اجاق گاز دارند و ۹۸درصد آنها هم جایی را برای تلویزیون رنگی درخانه‌شان بازکرده‌اند.

در۹۸درصد آشپزخانه‌های روستایی هم اجاق گاز وجود دارد اما در ۵درصد خانه‌های روستایی هنوز تلویزیون رنگی جایی ندارد.

این آمار‌ها نشان می‌دهد ۶۸٫۵درصد خانواده‌های شهری از یخچال فریزر استفاده می‌کنند درحالی‌که این نسبت برای روستاییان ۴۹٫۲درصد است. البته برخی از خانواده‌ها یا از یخچال و فریزر به‌صورت جداگانه یا از یخچال به تنهایی استفاده می‌کنند.البته در بین ایرانی‌ها هنوز ماشین ظرفشویی و مایکروویو جای محکمی ندارد. به‌طوری که فقط ۸٫۴درصد شهری‌ها از ماشین ظرفشویی و ۱۲٫۶درصد از مایکروویو استفاده می‌کنند. این نسبت در روستا‌ها به‌ترتیب نیم و ۲درصد است.

جامعه شناسان به لحاظ اجتماعی از جارو برقی و ماشین لباسشویی به‌عنوان ابزار آزادی، یا ۲وسیله پرکاربرد که به آزادی بیشتر زنان منجر شده، نام می‌برند؛ زیرا با اختراع این دو وسیله زنان وقت کمتری را صرف رختشویی و پاکیزه کردن خانه می‌کنند. از این نظر استفاده از این دو وسیله به غیرازکارکرد‌های فنی که دارد، نقش زیادی در افزایش مشارکت زنان در جامعه و اقتصاد و همینطور قدرت آنان برای اشتغال در خارج از خانه و افزایش توان مالی خانوارها و خود زنان داشته است.

در چنین شرایطی آمار‌های مرکز آمار نشان می‌دهد میزان استفاده ایرانی‌ها از این دو وسیله جادویی روزبه‌روز در حال افزایش است؛ به‌طوری که هم‌اکنون ۹۱٫۵درصد خانواده‌های شهری در خانه‌شان جارو‌برقی و ۸۶٫۶درصد ماشین لباسشویی دارند. این نسبت در خانواده‌های روستایی به‌ترتیب ۶۶و ۵۶درصد است.با این حال مطابق اطلاعات موجود نسبت استفاده از این دو ابزار در روستا‌ها هم به سرعت در حال افزایش است و این می‌تواند نوید بخش آزادی عمل بیشتر برای زنان روستایی باشد.

[ad_2]