[ad_1] اعتمادآنلاین: عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، در یک نشست خبری و در پاسخ به پرسشی در مورد چرایی مخالفت سازمان محیط‌زیست با ادامه کار مدارس طبیعت گفت صدور مجوز برای این مدارس غیرقانونی است. او در توضیح این مساله عنوان کرد: صدور مجوز برای فعالیت مدارس طبیعت کاملاً غیرقانونی بود و هیچ محمل […]

[ad_1]

اعتمادآنلاین: عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، در یک نشست خبری و در پاسخ به پرسشی در مورد چرایی مخالفت سازمان محیط‌زیست با ادامه کار مدارس طبیعت گفت صدور مجوز برای این مدارس غیرقانونی است.

او در توضیح این مساله عنوان کرد: صدور مجوز برای فعالیت مدارس طبیعت کاملاً غیرقانونی بود و هیچ محمل قانونی‌ای برای صدور مجوز وجود نداشت. طبق قانون اگر اتفاقی برای یکی از کودکان در مدرسه بیفتد، مثلاً اگر پای کسی بشکند، رئیس سازمان محیط‌زیست باید پاسخگو باشد و دیه آن را پرداخت کند.

کلانتری تاکید کرد:‌ طبق فتوای مراجع عظام تقلید، مدارس طبیعت غیرشرعی اعلام شد و رسماً به سازمان محیط‌زیست اعلام کردند که حق صدور مجوز برای مدارس طبیعت نداریم.

او در ادامه علت این مخالفت را تبلیغ ایدئولوژی‌های غیردینی در این مدارس معرفی کرد: گفته می‌شود در مدارس طبیعت ایدئولوژی‌های غیردینی تبلیغ می‌شود؛ برای مثال سگ به جای خواهر و گربه به جای برادر تلقی می‌شود. افزون بر اینها ۲ ماه پیش وزارت اطلاعات نامه‌ای به سازمان حفاظت محیط‌زیست ارسال کرد که بر مبنای آن ۲ نفر از بنیان‌گذاران مدارس طبیعت که مجوز این مدارس را صادر می‌کردند، جزو حزب توده بوده‌اند و صلاحیت کار در این حوزه را ندارند.

اما محمد درویش، فعال محیط‌زیست، این موضوع را تکذیب کرد: «در بند چهاردهم دستور ۱۵ ماده‌ای رهبر انقلاب برای تعیین سیاست‌های کلی محیط‌زیستی نظام، صراحتاً اعلام شده که دولت موظف است آموزش‌های جذاب، موثر و ساده محیط‌زیستی برای همه آحاد جامعه، به ویژه کودکان و نوجوانان، طراحی کند. به دنبال همین دستور بود که ما مدارس طبیعت را طراحی کردیم. بعد شما می‌بینید که رئیس سازمان محیط‌زیست کشور این مدارس را تهدید می‌کند و هزینه‌اش را هم به گردن نظام و مرجعیت می‌گذارد.»

درویش در پاسخ به اینکه «آیا بعد از این خبر از سوی رئیس سازمان محیط‌زیست، درِ این مدارس تا همیشه بسته خواهد شد»، گفت: «خیر. این حرف دروغ بود. مراجع اصلاً به این مساله ورود نکرده‌اند. در حال حاضر هم نهادهای ذی‌ربط پیگیر شکایت علیه کلانتری هستند.»

[ad_2]