[ad_1] آرمان‌ملی – مطهره شفیعی: اکنون نه انتخابات مجلس اسفندماه و نه آزادی گریس ۱ پرونده اصلی روی میز سیاسیون و صاحبنظران بود بلکه متنی در فضای مجازی منتشر شد که نامه سخنان آیت ا… یزدی را داشت که طی آن، انتقاداتی که به آیت‌ا… صادق لاریجانی و رئیس جمهور و یکی از روحانیون شده […]

[ad_1]

آرمان‌ملی – مطهره شفیعی: اکنون نه انتخابات مجلس اسفندماه و نه آزادی گریس ۱ پرونده اصلی روی میز سیاسیون و صاحبنظران بود بلکه متنی در فضای مجازی منتشر شد که نامه سخنان آیت ا… یزدی را داشت که طی آن، انتقاداتی که به آیت‌ا… صادق لاریجانی و رئیس جمهور و یکی از روحانیون شده بود. البته باید در نظر داشت آیت‌ا… یزدی چند زمانی است که در ظاهر نقاد به عرصه آمده است و از نمایندگان مجلس تا رئیس جمهور و رئیس سابق قوه قضائیه و… را هدف انتقاد قرار می‌دهد. دیروز هم فرارو نوشت؛ آیت‌ا… محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین و عضو فقهای شورای نگهبان یکشنبه هفته گذشته با مسئولان مرکز بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم دیدار کرده است. وی با انتقاد از آیت‌ا…صادق آملی لاریجانی‌ گفته است: هرچند در مساله‌ای نظر ولی فقیه خلاف عقیده من باشد، موظفم که اطاعت کنم؛ چون ضررش کمتر از شکستن حرمت ولایت و حاکمیت است. فلانی می‌گوید اگه این کار را نکنید نجف می‌روم! خوب بروید، آیا با رفتن شما قم به‌هم می‌خورد؟ شما در قم بودنتان هم خیلی موثر نبود؛ چه رسد که نجف بروید. رئیس دفتری که ۱۰سال، جای مهمی را اداره کرده دستگیر می‌شود، بعد اعتراض می‌کند که چرا گرفتید؟! به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختند!… از کجا آوردی ساختی؟ به نوشته فرید مدرسی، آیت‌ا… یزدی انتقادات تندی علیه رئیس جمهور کرده و ضمنا با انتقاد از یکی از علمای قم گفته است اگر نمی‌توانی مملکت را اداره کنی، برو کنار. این برو کنار را چه کسی باید بگوید؛ در درجه اول حوزه باید بگوید. بعد از نظر قانونی باید دیوان عالی قضائی بگوید. بعدش هم مجلس بگوید ولی متأسفانه می‌بینیم مجلس هم وضعیت دیگری دارد!

تکذیب یا تایید؟

پس از انتشار این متن در صفحات مجازی بود که حجت‌الاسلام حمزه قربانی، مدیر روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: بارها اعلام کرده‌ایم که تنها مرجع اخبار مربوط به آیت‌ا… یزدی، رئیس جامعه مدرسین، پایگاه اطلاع‌رسانی این تشکل است. سخنانی که در فضای مجازی به آیت‌ا… یزدی منتسب شده است، سندیت ندارد و تنها مرجع معتبر در این زمینه، پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه مدرسین است. آیت‌ا… مرتضی مقتدایی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با ایرناپلاس درباره انتقاد آیت‌ا… محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین از آیت‌ا… صادق لاریجانی، رئیس سابق قوه قضائیه توضیح می‌دهد: در مردادماه جلسات جامعه مدرسین تعطیل است. ما از یک هفته قبل از مرداد اصلا جلسه نداشتیم. آقای یزدی این‌گونه مطالب را که در ذهنشان بود گاهی در جلسات جامعه مدرسین مطرح می‌کردند و حالا علنی آن را بیان کرده‌اند. اگر با من مشورت می‌شد می‌گفتم طرح علنی این مسائل به مصلحت نیست، ولی حالا خودشان صلاح دیدند. ولی من در این قضیه به‌طورکلی وارد نمی‌شوم. مقتدایی درباره اینکه وقتی فردی از سِمَت خود کنار می‌رود و عده‌ای شروع به انتقاد از عملکرد او در زمان مسئولیت می‌کنند می‌گوید: بله؛ به نظرم همین شخص اگر کار خلافی داشته، اگر صلاح می‌دانستند، همان وقت تذکر می‌دادند، ولی اگر صلاح نمی‌دانند و سکوت کردند، باید همیشه سکوت کنند. اگر کسی سر پستی بود و رفت، بعد انتقاد کنند این کار درستی نیست. به نظر من هم این کار صحیحی نیست.

روزهای تلخ پس از خروج از قوه قضائیه!

آیت‌ا… صادق آملی لاریجانی پس از خروج از قوه قضائیه روزهای دشواری را در پیش رو داشت که سبب شد نگاه‌ها به سمت او متمرکز شود. نیمه دوم تیرماه بود که اعلام شد معاون اجرایی حوزه ریاستِ رئیس پیشین قوه قضائیه بازداشت شد. اظهارات پورمختار نماینده مجلس مبنی بر اینکه اکبر طبری همراه آملی لاریجانی به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته است سبب شد تا روابط عمومی مجمع تشخیص چنین پاسخ دهد که «برخی از اتهامات مطرح در مورد معاون اجرایی حوزه ریاست قبلا در دادسرا بررسی شده و کذب بودن آن محرز شده بود. رئیس قوه قضائیه پیشین هم خود مستقلا آنها را بررسی و خلاف بودن آنها برای وی محرز شده بود» و البته سخنگوی قوه‌قضائیه، اعمال نفوذ در پرونده‌ها و بعضی روابط ناصواب را از دلایل بازداشت اکبر طبری معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه‌قضائیه اعلام کرد. پس از آن شایعه دیگری مبنی بر نامه صادق لاریجانی به مقام معظم رهبری با محوریت ترک ایران و سکونت در نجف منتشر شد که خبرگزاری تسنیم در واکنش به این شایعه نوشت: «یکی از شخصیت‌های نزدیک به آیت‌ا‌… آملی صحت و سقم این خبر را جویا شد. این منبع مطلع با تأکید بر اینکه این شایعه هیچ نسبتی با واقعیت ندارد و کذب است، گفت: آیت‌ا… آملی لاریجانی به‌زودی جلسات تدریس دروس حوزوی را در حوزه علمیه قم مجددا از سر خواهند گرفت و بنایی بر مهاجرت ندارند.» و همچنین روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام می‌دارد: ارسال نامه رئیس محترم مجمع تشخیص مصلحت نظام به مقام معظم رهبری (مدظله العالی) درباره برخی متهمان یا هجرت به نجف اشرف از اساس کذب محض بوده و به هیچ عنوان صحت ندارد. پس از آن هم صداوسیما رویکرد خود درباره صادق لاریجانی را عیان کرد. در یک برنامه دو مجری صداوسیما اعلام کردند که زمانی بابت طرح یک پرسش در صداوسیما درباره عملکرد سازمان ثبت اسناد از سوی رئیس قوه قضائیه، آیت‌ا… آملی لاریجانی، مورد بازخواست قرار می‌گیرند و گفته می‌شود که عوامل بیگانه در صداوسیما نفوذ کرده و دادستان هم علیه آنها اعلام جرم می‌کند و متعاقب آن احضار می‌شوند. پس از آن هم در برنامه دیگر صداوسیما ، یک روحانی در انتقاد از ساخت‌وساز‌های مجلل می‌گوید که اشرافیت در زمان پهلوی، اجتماعی و در زمان ما مذهبی است: «قبل از گیردادن به ویلا‌های لواسان به حوزه لواسان باید گیر بدهید. این حوزه‌های مجلل در قم و مدارس مجلل چند درصد مال مراجع تقلید صاحب رساله است که هیچ نسبتی با حاکمیت و دولت برحسب ظاهر ندارند؟ مال رئیس سابق قوه قضائیه یا رئیس سابق مجلس یا امام‌جمعه فلان شهر است». نام صادق آملی لاریجانی گویی به بحث ثابت تبدیل شده بود چنانکه حتی در پرونده شهرک باستی‌هیلز لواسانات که شهرک جدید در حال ساخت کلاک مطرح شد، فرماندار شمیرانات گفت ساخت این شهرک با حکم رئیس قوه قضائیه سابق بوده و وزارت کشور، استانداری تهران و فرمانداری در آن هیچ نقشی نداشته‌اند! و… بنابراین خروج صادق لاریجانی از قوه قضائیه برای او نه تنها خوش یمن نبود بلکه آینده‌ای را رقم زد که شاید هیچ‌گاه تصور آن را نداشت.

دلیل پایان سکوت درباره صادق لاریجانی

درباره چرایی علنی شدن انتقادات به آیت ا…صادق لاریجانی گمانه‌هایی مطرح می‌شود. او دیگر در جایگاه ریاست قوه قضائیه حضور ندارد بنابراین سایه برخورد با منتقدان دیگر وجود ندارد و آنها حتی صداوسیما بدون لکنت به بیان نقدهای خود می‌پردازند. برخی نیز معتقدند هدف از انتقاد به صادق لاریجانی کاستن از اعتبار برادر او یعنی علی لاریجانی است . این بخش تصور آن را دارند که علی لاریجانی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ است پس با علنی کردن انتقاداتشان به صادق لاریجانی سبب بی‌اعتمادی جامعه به خانواده لاریجانی‌ها و به‌ویژه علی می‌شوند. در نهایت اکنون جامعه چشم انتظار توضیحات صادق لاریجانی درباره آنچه است که به او نسبت می‌دهند از اکبر طبری تا بزرگترین حوزه مجلل و… .

[ad_2]