مسجد سلیمان بلا زده را ببینیم
مسجد سلیمان بلا زده را ببینیم

بر خلاف آرامش بیرونی که بر زلزله مسجد سلیمان حاکم است که در نوع خود می تواند جالب باشد، ارزیابی نهایی خسارت ها مشخص می کند که در زلزله اخیر چه بر مسجد سلیمان گذشته است و این شهر محروم در صورت رسیدگی نکردن چگونه رو به نیستی خواهد رفت.

مرتضی آژند/ کاوش: در روزهایی که برای تهیه گزارش و خبر به مناطق سیل زده می رفتم وقتی حال روز مردم سیل زده را می دیدم یا پای صحبت های آنها می نشستم حس می کردم که حال آنها را درک می کنم و می فهمم که چه می گویند و تصور می کردم وقتی می نویسم “آب؛ همه زندگی سیل زدگان را برده است”، توانسته ام حال آنها را درک و منتقل کنم.

چند وقت پیش برادرم پیام داد که همسایه ها خبر داده اند که منزلم آتش گرفته و آتش نشانی در حال خاموش کردن آن است، کمی بعد عکس هایی از آتش سوزی فرستاد، کولر اتصالی کرده بود و زندگی اش در آتش خاکستر شده بود.

چه عذابی کشیدیم تا برسیم و شاید هم چند سال در همان یک ساعت و نیم مسیر پیرتر شدیم. منزل و آنچه در آن بود سوخته بود و تنها کاری که از دستمان برآمد خارج کردن وسایل سوخته شده بود، آنجا بود که با پوست و استخوانمان معنای خانه خرابی را فهمیدیم.

تازه آنجا بود که فهمیدم وقتی یک پیرمرد روستایی می گفت سیل خانه خرابم کرده یعنی چه و آنجا فهمیدم که کلمات نمی توانند نهایت غم را منتقل کنند. امروز نیز می فهمم که وقتی یک مادر زلزله زده مسجد سلیمانی تقاضای کمک و رسیدگی دارد چه غم بزرگی در سینه دارد و از چه حرف می زند.

چند روزی است که در شهر محروم اولین ها زلزله آمده و با وجود آنکه تا این لحظه تنها در بخش مسکن بیش از پنج هزار واحد مسکونی از زلزله خسارت دیده و تعدادی از مردم در کمپ های اسکان زندگی می کنند، حساسیت ها آنگونه که باید پیرامون آن شکل نگرفته و گویا وقتی یک مکان محروم است حتی اطلاع رسانی بلایای آن هم محروم می شود.

زلزله بزرگ ۵.۷ ریشتری مسجد سلیمان و ثبت ۶۳ پس لرزه در آن، هم جان یک نفر را گرفته و هم بیش از صد مصدوم به جای گذاشته است و با توجه به بافت قدیمی و فرسودگی ساختمان های آن، خسارت های سنگینی در این بخش و به همان اندک تاسیسات و تجهیزات شهر وارد کرده است.

بر خلاف آرامش بیرونی که بر زلزله مسجد سلیمان حاکم است که در نوع خود می تواند جالب باشد، ارزیابی نهایی خسارت ها مشخص می کند که در زلزله اخیر چه بر مسجد سلیمان گذشته است و این شهر محروم در صورت رسیدگی نکردن چگونه رو به نیستی خواهد رفت.

مسجد سلیمان را فراموش نکنیم و اینجا هم مانند هر منطقه ای دیگری که بلایی رخ می دهد نیاز به دیده شدن دارد تا با ایجاد حساسیت پیرامون آن و بیان خرابی های ایجاد شده، علاوه بر کمک رسانی سازمان ها و نهادهای دولتی، کمک های مردمی نیز در این شرایط سخت اقتصادی برای آنجا جمع آوری شود.

اینکه چرا با وجود این همه منابع و نفت و گازی که در خیابان ها جاری شده، این منطقه چنین محروم است سوالی است که کسی پاسخ شایسته ای برای آن ندارد یا نمی خواهد جواب آن را بدهد اما می توان با همدردی و کمک، حداقل دردهای زلزله را برای داراهای ندار کمتر کرد.