تنها به نامه نوشتن های با تاخیر بسنده نکنید!
تنها به نامه نوشتن های با تاخیر بسنده نکنید!

نکته نخست بحث زمانی انتشار این نامه است که گویا چندان با آنچه در شورا و شهرداری رخ داده همخوانی ندارد و به نوعی نوش دارو بعد از مرگ سهراب است، چرا که بیش از یک هفته از استیضاح شهردار سابق می گذرد و گزینه سرپرست شهرداری و شهردار اهواز انتخاب و برای دریافت حکم به وزارت کشور معرفی شده است..

کاوش: ۱۱۷ نفر از اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز در نامه ای به شورای شهر اهواز خواهان انتخاب شهرداری متخصص، توانمند، کاردان، فراجناحی، توسعه محور با برنامه و دارای تیمی هماهنگ شدند.

آنها در این نامه خواسته اند که دواطلبان منصب شهرداری اهواز علاوه بر ارائه ی علنی سوابق علمی و اجرایی، برنامه جامع عملیاتی خود را در راستای تحقق برنامه ی بلند مدت توسعه شهر اهواز تدوین کنند و ۱۲ محور تلاش برای افزایش منابع مالی شهرداری، اصلاح سیستم فاضلاب شهری، تامین اعتبار و راه اندازی متروی شهری، راه اندازی سامانه شفافیت قرار دادهای شهرداری، تمرکز زدایی از بخش مرکزی شهر، برنامه جامع معماری و مبلمان شهری تا اصلاح ساختارهای اداری و تشکیلاتی شهرداری را در این برنامه در نظر بگیرند.

هر چند نگارش این نامه و حساسیت نسبت به جامعه پیرامونی و آنچه در جامعه خارج از کلاس های درس می گذرد نکته مثبت و نشان از مسئولیت پذیری اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز است اما در مورد انتشار این نامه چند نکته حائز اهمیت و بررسی است.

نکته نخست بحث زمانی انتشار این نامه است که گویا چندان با آنچه در شورا و شهرداری رخ داده همخوانی ندارد و به نوعی نوش دارو بعد از مرگ سهراب است، چرا که بیش از یک هفته از استیضاح شهردار سابق می گذرد و گزینه سرپرست شهرداری و شهردار اهواز انتخاب و برای دریافت حکم به وزارت کشور معرفی شده است.

مگر آنکه نویسندگان نامه استدلال کرده باشند که سرپرست جدید شهرداری از طرف وزارت کشور تایید نمی شود و یا با انتشار این نامه به شورای شهر پیشنهاد کرده باشند که گزینه مناسبی برای شهردار شدن انتخاب نکرده اید و در فکر گزینه ای دیگری باشد که این ویژگی ها را داشته باشد.

البته اینکه چرا در طول یک سال گذشته که رها شدگی شهر و اختلاف های شورا و شهردار آشکار شده بود و با فاصله های زمانی اندک یا شهردار استعفا می داد یا شورا جلسه استیضاح او را برگزار می کرد این نامه به شواری شهر نوشته نشد یا چرا دانشگاهیان در همان زمان جلسات کارشناسی و آسیب شناسی برگزار نکرده اند و شورا و شهردار را مورد مشورت قرار نداده اند ابهام دیگر این نامه است.

نکته دیگر مربوط به محورهایی است که در این نامه پیشنهاد شدند، درست است که در برنامه بلند مدت شهرداری اهواز باید چنین محورهایی در نظر گرفته شود اما گویا در نگارش نامه همان شاخص های طرح های جامع شهری و باید و نباید ها آمده است و به نوعی به کلی گویی تئوری های سخت برنامه ریزی شهری و دانشگاهی بسنده شده و چندان به واقعیت های موجود اهواز و کم و کاستی هایی که وجود دارد اشاره نکرده است.

در واقع این نامه برای آینده نگاشته شده و برای شرایط فعلی شهر برنامه کوتاه مدتی جهت برون رفت از این وضعیت پیشنهاد نداده است و برای شهری که خیابان های آن آسفالت ندارند، در شب خاموش است و زباله ها در آن جمع آوری نمی شوند از برنامه جامع معماری و مبلمان شهری متناسب با شرایط اقلیمی اهواز و تمرکز زدایی برخی از صنوف از مناطق مرکزی شهر برای کاهش ترافیک حرف زده است.

دانشگاهیان در پایان این نامه آمادگی خود را نیز برای انجام پژوهش های مورد نیاز شورای شهر اهواز اعلام کردند، البته این دومین نامه اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز طی چند ماه گذشته و واکنش آنها نسبت به وقایع استان است، آنها چند وقت پیش نیز در درگیری مردم شهرستان های اندیمشک و دزفول نیز چنین نامه ای نگاشته اند و گفتند: این حرکت شوم نیازمند بررسی دقیق و همه‌جانبه‌ی جامعه‌شناختی و روان‌شناختی است، در همین‌جا ما دانشگاهیان آمادگی خود را برای بررسی جدی، عمیق و بی‌طرفانه‌ی این رویداد و جستجوی راهکار مناسب برای حل‌ و فصل آن اعلام می‌نماییم.

هم درگیری های طایفه ای و اسلحه کشی ها هم چنان در خوزستان پر رنگ تر از گذشته وجود دارد و هم معضلات شهری اهواز با شهردار جدید برطرف نمی شود، پس از اساتید دانشگاهی درخواست می شود تنها به نامه نوشتن بعد از وقوع ماجرا بسنده نکنند و در انتظار دعوت نهادها و سازمان ها از آنها برای آسیب شناسی مشکلات استان ننشینند و به رسالت علمی خود عمل کرده و از نقش تاثیر گذار و کارشناسی دانشگاه با کمک رسانه ها در توسعه استان غافل نشوند.