جای خالی سلبریتی ­های خانه نشین شده در سیل
جای خالی سلبریتی ­های خانه نشین شده در سیل

ما در این کشور عادت کرده­ ایم که از هر چیزی و کسی که خوشمان نمی ­آید آن را حذف کنیم و نمی­ توانیم کسی را برای رفتار خوبش تحسین و برای رفتار بد از او انتقاد کنیم، ما شاید هم بخیل شده ایم و چشم دیدن دیگری که تاثیرگذارتر است را نداریم…

مرتضی آژند/ کاوش: سیل کشور را فراگرفته و تعداد زیادی را بی خانه و آواره کرده و یک بطری آب هم در چنین شرایطی یک هدیه بزرگ می­ تواند باشد، کمک ­هایی که شاید اگر سلبریتی­ های خانه نشین شده فراخوان های آن را منتشر می ­کردند سریع تر به مردم سیل زده می رسید.

نرگس کلباسی، علی دایی، صادق زیباکلام نمونه ­هایی از سلبریتی­ هایی هستند که در زلزله کرماشاه از مردم کمک هایی دریافت کرده و در کرمانشاه به ساخت روستاهایی مشغول شدند، روستاهایی که علی رغم همه کارشکنی­ ها و فشارهای صورت گرفته بعضی از آنها آماده و مردم در آن ساکن شدند.

در زلزله کرمانشاه ظرفیت بزرگ سلبریتی­ ها در جمع آوری کمک­ های مردمی به خوبی نشان داده شد هرچند اشکالاتی نیز وجود داشت که می شد با اندیشیدن تمهیداتی آن را برطرف کرد تا ظرفیت سلبریتی ­ها در چنین حوادثی در هماهنگی با نهادهای رسمی قرار بگیرد.

به جای استفاده از آن تجربه و سازماندهی کردن ظرفیت سلبریتی­ ها، کار ساده ­تر و حذف آنها از عرصه اجتماعی انتخاب شد، هرچند هدف اصلی حذف سلبریتی­ ها برای پوشش کم­ کاری بعضی از سازمان ­ها در بحران ­ها و بی اعتبار کردن آنها بین مردم به ویژه تاثیر گذار نبودن آنها در انتخابات بود نه چیز دیگری.

نوشتند که سلبریتی­ ها تنها در حادثه ­ها عکس می­ گیرند و برای شو آف به میان مردم می­ آیند، ظاهرا عکس گرفتن تنها برای سلبریتی­ ها که تصویر ویژگی حرفه آنهاست عیب است و عکس گرفتن­ های مدیران و مسئولان و حتی خود ما در در چنین حادثه ­هایی اشکالی ندارد.

در تمام دنیا فیلم و عکس­ های بسیاری از حضور سلبریتی­ ها در حادثه­ ها گرفته و منتشر می ­شود و از قدرت آنها برای انتشار فراخوان­ های کمک رسانی نهایت استفاده را می­ کنند، اگر هم در آنجا سلبریتی­ ها در هماهنگی کامل با نهادهای رسمی و امدادی کشورشان است به خاطر سیستم منظم کشور داری هست که دارند و رفتار حرفه ای سلبریتی­ ها نیز بخشی از این سیستم است.

واقعیتی انکار نشدنی در دنیا وجود دارد که افرادی به علت موفق و معروف بودن در حرفه خود، مردم لیدری آنها را بهتر قبول می ­کنند و به علت طرفدارهایی که در شبکه­ های مجازی و کانال­ های ارتباطی خود دارند تاثیرگذاری بیشتری و سریعتری بر روی مردم می­ گذارند و کشور ما هم در این بین استثنا نیست.

ما در این کشور عادت کرده­ ایم که از هر چیزی و کسی که خوشمان نمی ­آید آن را حذف کنیم و نمی­ توانیم کسی را برای رفتار خوبش تحسین و برای رفتار بد از او انتقاد کنیم، ما شاید هم بخیل شده ایم و چشم دیدن دیگری که تاثیرگذارتر است را نداریم.

ما عادت کرده ایم از آدم ها توقع یک انسان کامل را داشته باشیم و نمی­ خواهیم باور کنیم که یک فوتبالیست حرفه ­ای یا بازیگر تنها در شغل­ های خود حرفه ای و معروف هستند و ممکن است در بقیه امورات زندگی، الفبای آن را هم بلد نباشند و اشتباه کنند.

ما چند سالی است که ناخواسته و به تحریک عده ای؛ گروه های مرجع و کسانی که قدرت بسیج کنندگی دارند را خانه نشین کرده­ ایم، ما سرمایه اجتماعی کشور را به نابودی کشاندیم و کسی را برای روز مبادا، برای امروز سیل زده نگه نداشته­ ایم. ما حالا که خیالمان راحت شده شخصیت های سیاسی، فرهنگی، ورزشی .. خانه نشین شده اند عزم کرده ­ایم که نیروهای دانشگاهی را نیز خانه نشین کنیم.