شواهد نشان می دهد بحران سیل در خوزستان چند وجهی می شود/ مساله دیگر احداث سیل بند و تخلیه مناطق نیست
شواهد نشان می دهد بحران سیل در خوزستان چند وجهی می شود/ مساله دیگر احداث سیل بند و تخلیه مناطق نیست

یک بحران دیگر تامین مایحتاج مردم سیل زده ( تا این لحظه بیش از ۲۰ هزار نفر) است که خانه و کاشانه خود را رها کرده اند و در اردوگاه های اضطراری ساکن شده اند…

کاوش: تاکنون ۱۰۰ روستای سیل زده و در معرض خطر سیل در خوزستان تخلیه شده و بیش از ۲۰ هزار از مردم این مناطق در اردوگاه های اسکان اضطراری ساکن شدند، آماری که هر ساعت با هشدارهای تخلیه پیاپی بر رقم های آن افزوده می شود.

هواشناسی نیز از عصر جمعه تا روز دوشنبه وقوع بارش های رگباری را در حوضه های آبریز رودخانه های ورودی خوزستان و سدهای کرخه، دز، کارون و مارون را پیش بینی کرده است و پیش بینی های دیگری نیز از تناوب بارش ها و خطر ذوب ذخیره برفی تا خرداد ماه حکایت دارد.

این نشانه ها که ماندگاری خطر سیل را نشان می دهد تفاوت سیلاب های خوزستان با دیگر مناطق سیل زده کشور است، این شرایط می گوید که شرایط بحرانی در خورستان ماندنی است و با گذشت زمان بر شدت آن افزوده خواهد شد و یک بحران چند وجهی در استان شکل می گیرد.

یک بحران همین خطر سیل، احداث سیل بند و تخلیه مناطق در خطر است که در حال حاضر با آن دست و پنجه نرم می کنیم و با توجه به پیش بینی های هواشناسی و لزوم تخلیه بخشی از مخازن سدها برای مهار سیلاب های بعدی، کماکان ادامه دار خواهد بود.

یک بحران دیگر تامین مایحتاج مردم سیل زده ( تا این لحظه بیش از ۲۰ هزار نفر) است که خانه و کاشانه خود را رها کرده اند و در اردوگاه های اضطراری ساکن شده اند، جمعیتی که مشخص نیست تا چه تاریخی باید در کمپ های اضطراری بمانند و اگر خطر سیلاب رفع شود معلوم نیست چقد زمان لازم است تا آبی که مزارع، جاده ها و خانه ها را گرفته است دفع شود.

پیش بینی بارش های رگباری شده و این مساله ممکن است کمپ های اضطراری را با مخاطراتی همراه کند و بخشی از مردم که هنوز در اطراف روستاهای سیل زده مانده اند به کمپ های اسکان نیاز پیدا می کنند، مساله دیگر تامین سرپناه، آب و علوفه برای دام های سیل زده است که تا همین لحظه نیز گلایه های مردم را در پی داشته است.

در حال حاضر بعضی از نهادها و شرکت های بزرگ ماشین آلات و نیروهای خود را برای کمک به مناطق سیل زده فرستادند و این احتمال وجود دارد که با گسترده تر شدن و ماندگاری خطر سیل و تهدید تاسیسات این شرکت ها، آنها برای حفاظت از تجهیزات شرکت خود و قطع نشدن خدمات رسانی و ایجاد بحرانی جدید حضوری کم رنگ تر در مناطق سیل زده داشته باشند و مردم تنها بمانند.

بحث تامین امنیت مناطق سیل زده و کمپ ها، مساله عقب افتادگی تحصیل دانش آموزان، نارضایتی، نا امیدی و مسائل روانشناسی دیگر نیز نشانه هایی بر چند وجهی و گسترده شدن سیل در آینده برای خوزستان دارد.

همه این موارد احتمالاتی است که ممکن است با توجه به پیش بینی ها، دامنه خطر سیل را در خوزستان گسترده کند، مواردی که رفع آنها نیازمند آمادگی همه جانبه و کمک و حمایت های همه سازمان ها، نهادها، شخصیت ها و مردم در پشتبانی و خدمات رسانی به مناطق سیل زده است.