سازمان آب و برق خوزستان متهم اصلی سیل اخیر/ عدم لایروبی رودخانه ها و عدم رهاسازی آب در تابستان دلیل خسارت سنگین به استان
سازمان آب و برق خوزستان متهم اصلی سیل اخیر/ عدم لایروبی رودخانه ها و عدم رهاسازی آب در تابستان دلیل خسارت سنگین به استان

به اعتقاد اکثر کارشناسان ، عملکرد اشتباه سازمان آب و برق در تابستان ۹۷ و عدم لایروبی رودخانه ها از دلایل اصلی وقوع سیل مخرب در خوزستان است.

کاوش: به اعتقاد اکثر کارشناسان ، عملکرد اشتباه سازمان آب و برق در تابستان ۹۷ و عدم لایروبی رودخانه ها از دلایل اصلی وقوع سیل مخرب در خوزستان است.

هر چند عوامل دیگری همچون رعایت نکردن حریم رودخانه ها، خسارت های سیل را بیشتر کرد اما عدم لایروبی و نگه داشتن بیش از یک میلیارد متر مکعب آب در پشت سدها در تابستان ۹۷ ، این خسارت ها را دو چندان کرد و مدیریت منابع آبی را در هنگامه ی سیلاب دشوار نمود و سبب زیر آب رفتن روستاها و در نتیجه تخله تعدادی زیادی از مناطق شد.

در همین زمینه امام جمعه موقت اهواز گفته است که سازمان آب و برق به بهانه های مختلف کار لایروبی را انجام نداده اند. عدم لایروبی رودخانه ها موجب وقوع سیل در زمستان سال ۹۷ شد و اکنون نیز اگر بارش های یکی دو روز آینده رخ دهد سیل خطرناکی در خوزستان اتفاق می افتد.

اقدامات اشتباه و عملکرد ضعیف سازمان آب و برق در مدیریت منابع آب، نکته ای است که کارشناسان مختلف فارغ از جناح بندی ها بر آن اتفاق نظر دارند.

چندی پیش دکتر قمشی استاد دانشگاه شهید چمران اهواز در مصاحبه با پایگاه خبری کاوش، انگشت اتهام سیل را به سمت سازمان آب و برق نشانه گرفت و گفت: اکثر مدل های پیش بینی اقلیمی خبر از وقوع تر سالی در سه ماهه پاییز ۹۷ را داشت و اولین اشتباه سازمان آب و برق از نظر کنترل وضعیت سیلاب ها این بود که به مدل های پیش بینی اعتماد کرده بود، که حکایت از خشکسالی داشتند و مرتب نیز در جلسات اظهار می داشتند که سال ۹۸-۹۷ سالی خشک است. در حالی که مدل های دیگر که قابل اعتماد تر بودند، ترسالی و پرآبی را پیش بینی کرده بودند.

بنا به گفته این استاد دانشگاه، مبنای کار و مدیریت آب پشت مخازن توسط سازمان آب و برق خوزستان پیش بینی های نادرست اقلیمی بود و این امر سبب شد که در تابستان ۹۷ با استناد به مدل های بدبینانه حدود ۱ میلیارد متر مکعب آب پشت سدها بیهوده نگه داشته شود و مورد استفاده قرار نگیرد.

به گزارش کاوش، در حال حاضر روند افزایش دبی رودخانه های خوزستان و رهاسازی آب از سدها سبب شده است تا ۲۷۸ روستا و ۱۲۵ هزار هکتار از زمین های این استان در معرض سیلاب قرار بگیرند و خسارت های متعددی به بخش های مختلف وارد شده و در این بین سازمان آب و برق متهم اصلی خسارت های هنگفت به خوزستان است.