به خسارت دیدگان سیل کمک بلاعوض و تسهیلات بانکی داده شود / طرح جامع مدیریت سیل خوزستان تصویب شود
به خسارت دیدگان سیل کمک بلاعوض و تسهیلات بانکی داده شود / طرح جامع مدیریت سیل خوزستان تصویب شود

پیشنهاد ما طرح جامع سیل از آبخیز تا تالاب و خلیج فارس، پرداخت کمک بلاعوض به خسارت‌دیدگان ناشی از سیل‌های اخیر به ویژه در بهمن ماه 97، پرداخت تسهیلات بانکی بدون بهره یا کم بهره و تامین اعتبار برای خرید و توزیع علوفه است.

کاوش: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: اگر این روند دبی و خروج آب از سدها که پیش‌بینی شده را داشته باشیم تقریبا ۲۷۸ روستا ممکن است در معرض خطر قرار گیرد و ۱۲۵ هزار هکتار از اراضی مشکل شوند.

به گزارش کاوش، کیخسرو چنگلوایی در نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان که ظهر امروز ( جمعه ۹ فروردین) با حضور رییس جمهور در اهواز برگزار شد، با بیان اینکه خوزستان از قطب‌های مهم کشاورزی کشور است، اظهار کرد: اراضی آبی ما معادل یک میلیون و ۲۳۶ هزار هکتار است. ۳۸ نوع محصول کشت می‌شود، ۱۵۶ هزار بهره‌بردار داریم و سالانه ۲۵ هزار میلیارد تومان ارزش تولیدات ما است.

وی افزود: ۴۴ درصد از اراضی آبی ما تحت پوشش شبکه‌های مدرن قرار دارد. در حاضر حاضر ۱۳٫۳ درصد تولیدات کشور را داریم و گندم ۱۱٫۵ میلیون نفر را تولید میکنیم و سالانه معادل ۳۵ درصد صادرات خرمای کشور از تولیدات خوزستان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: روند آورد رودخانه‌ها در چند سال گذشته عمدتا کاهشی بود اما در تولیدات محصولات روند رو به رشد داشتیم که از دلایل مهم آن اجرای طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بود.

چنگلوایی عنوان کرد: طی سال ۹۲ تا ۹۷ تولیدات کشاورزی ما ۳۲درصد افزایش داشته است. کشت پاییزه امسال ما ۸۶۶ هزار هکتار است و پیش‌بینی ما این است که امسال از محل کشت‌های زراعی بدون باغات و سایر محصولات، تقریبا ۱۱ میلیون و ۴۳۰ هزار تن تولید داشته باشیم.

وی بیان کرد: با سیلاب‌ها و طوفان‌های اخیر بخشی از اراضی دچار خسارت شد و ۴۰۵ هزار هکتار دچار آبگرفتگی شد و بخش عمده‌ای از اراضی در اثر بادهای شدید دچار خوابیدگی شدند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: اگر این روند دبی و خروج آب از سدها که پیش‌بینی شده را داشته باشیم تقریبا ۲۷۸ روستا ممکن است در جعرض خطر قرار گیرد و ۱۲۵ هزار هکتار از اراضی و تعداد زیادی از دام‌ها ممکن است دچار مشکل شوند.

چنگلوایی گفت: پیشنهاد ما طرح جامع سیل از آبخیز تا تالاب و خلیج فارس، پرداخت کمک بلاعوض به خسارت‌دیدگان ناشی از سیل‌های اخیر به ویژه در بهمن ماه ۹۷، پرداخت تسهیلات بانکی بدون بهره یا کم بهره و تامین اعتبار برای خرید و توزیع علوفه است.