اهواز تنها شـهرِ بدون سالن تئاتر / نیروهای کار بلد در حوزه های مختلف تئاتر در خوزستان وجود ندارد
اهواز تنها شـهرِ بدون سالن تئاتر / نیروهای کار بلد در حوزه های مختلف تئاتر در خوزستان وجود ندارد

کاوش: تئاتر « کسب و کار عجیب خانواده تواچ » به کارگردانی ندا عزیزیه از ۷ تا ۱۷ اسفندماه در تالار شهر اهواز به روی صحنه می رود. این نمایش اقتباسی از رمان مغازه خودکشی نوشته ژان تولی است که توسط عزیزیه بازنویسی و اجرا شده است. تئاتر یکی از هنرهای هفتگانه است که علاوه […]

کاوش: تئاتر « کسب و کار عجیب خانواده تواچ » به کارگردانی ندا عزیزیه از ۷ تا ۱۷ اسفندماه در تالار شهر اهواز به روی صحنه می رود. این نمایش اقتباسی از رمان مغازه خودکشی نوشته ژان تولی است که توسط عزیزیه بازنویسی و اجرا شده است. تئاتر یکی از هنرهای هفتگانه است که علاوه بر اینکه در کشور ایران دارای یک پیشینه طولانی است، از آیین های ما سرچشمه می گیرد و با توجه به ارتباط چهره به چهره ای که با مخاطب برقرار می کند می توان به صورت ویژه ای این هنــر را مورد بررسی و کنـکاش قرار داد.

ندا عزیزیه که تئاتر « کسب و کار عجیب خانواده تواچ » را کارگردانی کرده است یک هنرمند خوزستانی است که در سال ۱۳۸۰ فعالیت هنری خود را با کارهای دانشجویی آغاز کرد و از سال ۹۳ به صورت جدی وارد حیطه کارگردانی شد و نمایشنامه «حساب پرداخت نمیشه» به نویسندگی داریو فو را به روی صحنه اجرا برد.

وی درباره هدفش از اجرای تئاتر کسب و کار عجیب خانواده تواچ و انتخاب این نمایشنامه گفت: این تئاتر برگرفته از رمان شناخته شده ای از ژان تولی است که در سبک کمدی سیاه که قصه نو و جالبی در مورد مرگ ، زندگی و عشق دارد مورد توجه من قرار گرفت از این رو تصمیم به اجرای این کار گرفتم.

عزیزیه استقبال مردم طی ۸ شب گذشته را از این تئاتر خوب توصیف کرد و گفت: امیدوارم این استقبال در شب های پایانی اجرای این نمایش افزایش پیدا کند و تمایل مردم خوزستان به تماشای تئاتر بیشتر شود.

وی پرداختن به فعالیت های هنری و به صورت ویژه کارگرانی تئاتر را کاری سخت می داند و می گوید: به دلیل نبودن دوره های آموزشی نیروهای متخصص و کار بلد در حوزه های مختلف تئاتر وجود ندارد از این رو تربیت بازیگرها و آموزش آنها همچنین طراحی صحنه ، لباس ، نور و پرورش نیروهایی مانند روابط عمومی و مارکتینگ تئاتر ، همه به عهده کارگردان و باقی عوامل گروه است و این سبب وارد آمدن فشار زیادی به گروه می شود. علاوه بر این نبود محل مناسبی برای تمرین و سالن اجرای مناسب نیز باید به این مشکلات اضافه شود.

عزیزیه با تاکید بر لزوم توجه بیشتر مسئولین خوزستانی به تئاتر گفت: چرا در چند سال اخیر سالن های نمایش ما تغییر ماهیت دادند و برای همایش مجهز شدند؟! زمانی در تمام سالن های شهر مانند سالن شهرداری ، تالار نیوساید ، مهتاب و غیره تئاتر اجرا می شد ، اما با چرخشی غیر قابل باور، تئاتر اینگونه غریب و بی کس شد ، فکر می کنم تنها شهری که تالار مناسبی برای تئاتر ندارد اهواز باشد ، وضعیت فرهنگ و هنر در اهواز فاجعه بار است ، موزه هنرهای معاصر اهواز محل تجمع کارتن خواب ها و معتادین شده است ، انجمن سینمای جوان مدت های زیادی برق نداشت ، در حال حاضر هیچ گونه زیر ساختی برای تئاتر نداریم و هنرمند هیچ سهمی از بودجه فرهنگی استان ندارد ، نه مکان برای تمرین و نه مکانی برای اجرا و… !

این کارگردان با بیان اینکه تئاتر در خوزستان سیری نزولی را طی می کند ،گفت: تئاتر در خوزستان پیشینه قدیمی دارد اما در سال های اخیر سیری نزولی داشته است و تمام زیر ساخت های این هنر از بین رفته است ولی ما همچنان امیدوار هستیم روزی تئاتر جایگاه حقیقی خود را در این استان پیدا کند.