شکل گیری مطالبه عمومی برای پاسخگویی مدیرعامل سابق / اعتماد خوزستانی ها از سازمان آب و برق سلب شده است / مدیرعامل جدید در راستای اعتماد سازی کشاورزان گام بردارد
شکل گیری مطالبه عمومی برای پاسخگویی مدیرعامل سابق / اعتماد خوزستانی ها از سازمان آب و برق سلب شده است / مدیرعامل جدید در راستای اعتماد سازی کشاورزان گام بردارد
اولین اشتباه سازمان آب و برق از نظر کنترل وضعیت سیلاب ها این بود که به مدل های پیش بینی اعتماد کرده بود، که حکایت از خشکسالی داشتند

کاوش/ محمد بهرامی: پس از انتشار مصاحبه دکتر قمشی استاد علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز در پایگاه خبری کاوش، دو نوع نگرش در مباحث نسبت به مدیریت شمسایی مدیرعامل سابق آب و برق خوزستان شکل گرفت؛ نگرش هایی که هر کدام مبتنی بر دفاع محض یا تخریب بود. گروه اول مدیریت بیش از دو دهه ای شمسایی بر سازمان آب و برق را مقتدرانه و در راستای خدمت به مردم خوزستان قلمداد کردند که حضورش در این سازمان باعث رونق به کسب و کار و زیرساخت های خوزستان شد.

اما گروه دوم ، نام شمسایی را عجین با طرح های انتقال آب می دانند و او را از یاران مجریان انتقال آب کارون محسوب می کنند که طرح احیای زاینده رود و نابودی کارون در دورانش رقم خورد و با سکوت خود در دولت های اصولگرا و اعتدالی و چشم بستن بر بی آبی خوزستان، در پیشبرد اهداف مدیران کویری کمک شایانی نمود. این عده به سخنان مقتدایی استاندار سابق خوزستان اشاره می کنند که در مصاحبه ای گفته بود: “برکناری ام از استانداری خوزستان به دلیل مخالفت با طرح های انتقال آب بود.” فاجعه سد گتوند، اجرای طرح های انتقال آب از سرشاخه های رودخانه های خوزستان و بی تدبیری در مدیریت آب و دو سیل اخیر در استان از مواردی است که موجب شده شمسایی در این رده مخالفان سرسختی در خوزستان حتی پس از تودیع اش داشته باشد.

دکتر قمشی استاد علوم آب دانشگاه شهید چمران اهواز نیز فارغ از نگاه ها و نقدهای سیاه و سفید، عملکرد شمسایی مدیرعامل سابق آب و برق خوزستان را با نگاهی علمی و بر اساس آمار و ارقام نقد کرده و در کنار معایب به مزیت های مدیریتی او پرداخته است . وی در بخشی از این مصاحبه گفته است : “علاقه به کار و پشتکار بالا از محاسن محمد رضا شمسایی مدیرعامل پیشین سازمان آب و برق خوزستان بود.”

نکته مغفول مانده در مباحث شکل گرفته پیرامون مصاحبه دکتر قمشی، خسارت سنگین مدیریت شمسایی بر کشاورزی خوزستان است که در نقدها و مطالب منتشر شده بر این مصاحبه چندان توجهی به آن نشد. مدیریت منابع آبی در زمان شمسایی به گفته همه کارشناسان آنچنان نادرست بود که در تابستان موجب خشکی زمین های کشاورزی و در زمستان سبب زیر آب رفتن زمین ها و خسارت سنگین به استان شد.

به گفته دکتر قمشی، اکثر مدل های پیش بینی اقلیمی خبر از وقوع تر سالی در سه ماهه پاییز را داشت و سازمان آب و برق با آن دستگاه عریض و طویل و متخصصینی که در اختیار دارد به راحتی می توانست این مسئله را پیش بینی کند که این کار متاسفانه انجام نشد. اولین اشتباه سازمان آب و برق از نظر کنترل وضعیت سیلاب ها این بود که به مدل های پیش بینی اعتماد کرده بود، که حکایت از خشکسالی داشتند و مرتب نیز در جلسات اظهار می داشتند که سال ۹۸-۹۷ سالی خشک است. در حالی که مدل های دیگر که قابل اعتماد تر بودند، ترسالی و پرآبی را پیش بینی کرده بودند. این امر سبب شد که در تابستان گذشته با استناد به مدل های بدبینانه حدود ۱ میلیارد متر مکعب آب پشت سدها بیهوده نگه داشته شود و مورد استفاده قرار نگیرد و این در حالی بود که می توانستیم این منابع آبی را مورد استفاده قرار دهیم.

حال با این تفاصیل ، آیا این مطالبه در استان برای پاسخگو کردن شمسایی حتی پس از تودیع اش شکل خواهد گرفت؟ آیا شمسایی با همه خدمت و خدماتش به استان و با همه توانمندی ها در حوزه منابع آبی ، به خاطر مسائلی چون سد گتوند، انتقال آب و از همه مهمتر نابودی کشاورزی خوزستان و نگه داشتن بیش از یک میلیارد متر مکعب آب در پشت سدها در تابستان امسال، پاسخگو خواهد بود؟

بی شک شکل گیری چنین مطالبه ی مردمی در پاسخگو کردن شمسایی و نقد رویکردهای گذشته، باعث خواهد شد مدیریت جدید و مجموعه همراه وی ضمن تقویت توانمندی ها ، از اشتباهات و معایب مدیریت گذشته درس گرفته و راه را بر هر نوع خسارت به خوزستان و کشاورزی مسدود نماید و اعتماد سلب شده مردم خوزستان را به مجموعه آب و برق بازسازی نماید.