یک لامپ را خاموش کنیم تا سرمای کولر برایمان بماند!
یک لامپ را خاموش کنیم تا سرمای کولر برایمان بماند!

دما بالای ۵۰ درجه رفته و رطوبت و شرجی نیز برخی از مناطق خوزستان را گرفته است و در این شرایط در مدار بودن برق حکم اکسیژن را دارد و بدون آن علاوه بر سرمایی که از منازل می رود ممکن است سایر خدمات مانند آب نیز قطع شود.

به گزارش کاوش اخبار؛ به دلیل این گرمای هوا و تداوم چند روزه آن ادارات ۲۲ شهرستان استان تعطیل شده تا با کاهش بار مصرفی برق آنها؛ مردم در خانه ها در این شرایط کرونایی آرامش داشته باشند و قطعی ناخواسته برق در شبکه رخ ندهد و مردم اذیت نشوند.

تجهیزات برق یک ظرفیت تعریف شده دارند و باید پایین تر از این ظرفیت از این تجهیزات بارگیری شود تا آسیبی به آنها وارد نشود چرا که گرما و تداوم آن خود باعث فشار به تجهیزات می شود و بارگیری با درصد بالا نیز گرما و فشار مضاعفی وارد می کند و در نهایت باعث آسیب به تجهیزات مانند گداختگی خطوط می شود که خروجی آن خاموشی مقطعی در شبکه است.

برای جلوگیری از این خاموشی صنعت برق که در آمادگی کامل قرار دارد نیاز به همکاری مشترکین دارد و در واقع این مشترکین و مصرف کنندگان برق هستند که تصمیم می گیرند پایداری شبکه را حفظ کنند یا با مصرف بی رویه در ساعت های اوج مصرف، خاموشی را به خود و دیگران هدیه کنند.

راهکارهای ساده ای برای این مدیریت وجود دارد که از جمله آن پرهیز از استفاده از وسایل پرمصرف و غیر ضروری در ساعت های پیک (۱۳ تا ۱۷ و ۲۱ تا ۲۳) و خاموش کردن حتی یک لامپ اضافی و تنظیم درجه کولر بر روی ۲۴ است. این همکاری به ویژه در روزهای گرم برای حفظ پایداری شبکه برق ضروری تر است.

مصرف برق کشور در مرز هشدار و قرمز شدن است و اگر مدیریت مصرف صورت نگیرد و این رشد مصرف ادامه داشته باشد بدون شک خاموشی های مقطعی ناخواسته و حتی محدودیت های برنامه ریزی شده در شبکه رخ خواهد داد. پس چه بهتر با خاموش کردن حداقل یک لامپ که تاثیری در کارهای روزمره ما ندارد آسایش و سرما را در این گرمای طاقت فرسا از خود و دیگران نگیریم.

استفاده نکردن از لباسشویی، اتو و خاموش کردن یک لامپ یا تنظیم درجه کولر بر روی ۲۴ و خاموش کردن کولر اضافی در این چند ساعت پیک راحت تر است یا خاموشی کل شبکه برق و تحمل گرمای ۵۰ درجه؟