هندیجان به قطب شیلات استان تبدیل خواهد شد/ بندر بحرکان؛ بزرگترین اسکله ی صیادی در کشور/ 10 درصد از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در هندیجان/ در حوزه ی صنعت کار مشخصی در شهرستان صورت نگرفته است/ تنش آبی در هندیجان/ افزایش قیمت بی رویه ی کالاهای خانگی در بنادر
هندیجان به قطب شیلات استان تبدیل خواهد شد/ بندر بحرکان؛ بزرگترین اسکله ی صیادی در کشور/ 10 درصد از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در هندیجان/ در حوزه ی صنعت کار مشخصی در شهرستان صورت نگرفته است/ تنش آبی در هندیجان/ افزایش قیمت بی رویه ی کالاهای خانگی در بنادر

فرماندار شهرستان هندیجان گفت: باتوجه به نوسانات قیمت ارز برخی از مسائلی که در بنادر ما و بنادر همجوار وجود دارد افزایش قیمت بی رویه ی کالاهای خانگی است که در ستاد تنظیم بازار برای این موضوع برنامه ریزی داشته ایم تا قیمت ها کاهش پیدا کند.

به گزارش کاوش، علی بویری روز سه شنبه ۲۴ تیرماه در نشست خبری با اصحاب رسانه در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان اظهار کرد: هندیجان یک شهرستان مرزی و کریدور ورودی خوزستان از سمت استان بوشهر است و دارای ۹۵ کیلومتر مرزآبی مشترک با خلیج فارس است که یکی از ظرفیت های آبی بالقوه ی ما محسوب می شو همچنین هندیجان با بیش از سه هزار و 700 کیلومتر مربع ششمین شهر استان به لحاظ وسعت است که براساس آخرین سرشماری سال ۹۵ حدود ۳۹ هزار جمعیت دارد.

وی با اشاره به اینکه ماهشهر و همجواری با بنادر تجاری در بوشهر یکی از مزیت های نسبی منطقه است، عنوان کرد: از روز اولی که به سمت فرمانداری هندیجان منصوب شدم برنامه ریزی های توسعه محوری که در شهرستان در بخش های مختلف در این دولت و توسط استاندار صورت گرفته بود را پیگیری کردیم که بخشی از آن ها محقق شد و برخی دیگر در مسیر توسعه قرار دارد که از مهم ترین این برنامه ها بحث توسعه شیلات و کشاورزی است.

فرماندار شهرستان هندیجان ادامه داد: در حال حاضر بیش از یکهزار قایق صیادی و بیش از ۱۶۰ لنج صیادی در بندر بحرکان در حال فعالیت هستند که بعد از اصلاح قیمت سوخت در کشور سوخت یارانه ای به آن ها اختصاص پیدا کرد و مجوزات لازم جهت فعالیت در دریا برای صیادان صادر شد و این کار در راستای حمایت از توسعه ی این اشتغال صورت گرفت.

بندر بحرکان هندیجان؛ بزرگترین اسکله ی صیادی در کشور

بویری تصریح کرد: بندر بحرکان هندیجان بزرگترین اسکله ی صیادی در کشور است که در سفری که رییس سازمان شیلات کشور در سال گذشته به این شهرستان داشت بیش از پنج میلیارد تومان برای محوطه سازی، احداث پمپ بنزین، بهسازی وروی اسکله و مهمتر از همه روشنایی اسکله که موجب توسعه ی صیادی و گردشگری می شود اخذ اعتبار صورت گرفت.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در بنادر سجافی و بحر کان بیش از ۱۴ هزار تن ماهی صید شد و بیش از ۵۰۰ تن صادرات شیلات (عمدتا ماهی) از طریق بندر سجافی صورت گرفت که نسبت به سال قبل که 200 تن صادرات شیلات داشتیم با روندی افزایشی روبه رو بودیم، در بخش کشاورزی نیز از کشت 48 هزار تن محصولات کشاورزی در سال گذشته به 54 هزار تن در سال جاری رسیده ایم.

فرماندار شهرستان هندیجان بیان کرد: نکته ی مهم دیگر که استاندار خوزستان و نماینده ی مردم هندیجان در مجلس بر آن تاکید داشتند بحث توسعه ی شیلات و آبزی پروری در اراضی بسیار مرغوب بود که قابلیت مکانیزه کردن شیلات را دارند که این مساله را پیگیری کردیم و در آینده ۲ هزار هکتار از اراضی مرغوب حدفاصل خلیج فارس و رودخانه ی زهره و ۶ هزار هکتار در منطقه ی بوطاهری هندیجان که متصل است به دریا به این موضوع اختصاص پیدا می کند و مطالعات و اقدامات آن انجام شده که با تحقق آن بیش از ۲ هزار میلیارد تومان در حوزه ی شیلات سرمایه گذاری خواهیم کرد.

بویری افزود: تا امروز ۲ طرح مهم در حوزه ی شیلات شروع به کار شده است، در طرح ۳۹۵ هزار هکتاری حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته ایم و در طرح یکهزار و ۱۱۱ هکتاری مجوزات لازم اخذ شده و در هفته ی دولت کلنگ زنی خواهد شد که بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان در این ۲ طرح که به صورت پایلوت اجرا می شوند سرمایه گذاری خواهد شد. این طرح ها حداکثر ظرف 2 سال آینده به بهره برداری می رسند که با انجام آن ها برای بیش از ۷۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد.

هندیجان به قطب شیلات استان تبدیل خواهد شد

وی تاکید کرد: با این کار هندیجان در آینده به قطب شیلات استان تبدیل می شود که با برنامه ریزی های صورت گرفته قطعا این موضوع محقق خواهد شد.

10 درصد از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری در هندیجان

فرماندار هندیجان در بحث کشاورزی با اشاره به اینکه این شهرستان اراضی مرغوبی دارد، اذعان داشت: ما با کمبود آب مواجه هستیم به علت اینکه انتهای حوضه ی آبریز زهره قرار داریم و حق آبه ی ما از رودخانه ی خیرآباد و سد کوثر تامین می شود.

بویری اضافه کرد: آبیاری مکانیزه کشاورزی و اجرای شبکه های کشاورزی در هندیجان در دولت یازدهم و دوازدهم شروع شد از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری مقام معظم رهبری نیز ۵۵ هزار هکتار یعنی ۱۰ درصد از این طرح در هندیجان پیش بینی شده که ۱۸ هزار هکتار این میزان انجام شده و قابل بهره برداری است.

وی تصریح کرد: کانال های مسیر آبرسانی این طرح توسط سازمان آب و برق و جهادکشاورزی انجام شده که بیش از ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبارات این بخش بوده البته برنامه ی ما دسترسی به ۳۰ هزار هکتار است تا بخش زیادی از اراضی شهرستان تحت آبیاری مکانیزه و مدرن قرار گیرد و موجب رونق کشاورزی شود.

بحرکان؛ نمونه ی ملی گردشگری

فرماندار هندیجان در بحث گردشگری اظهار داشت: هندیجان گردشگرپذیر است و چند قابلیت مشخص و عمده دارد که گردشگران را ترغیب به سفر به این شهرستان می کند که یکی از آن ها وجود بنادر بسیار زیبا مانند بندر بحرکان است که به عنوان منطقه ی نمونه ی ملی گردشگری ثبت شده است.

بویری عنوان کرد: اقدامات لازم در خصوص بحث گردشگری انجام شده و از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شد. در اولین قدم پارک ساحلی را کنار دریا کلنگ زنی خواهیم کرد و از سرمایه گذاران برای حضور در بندر بحرکان دعوت شد.

وی با بیان اینکه حوزه دیگر گردشگری ما در امام زاده عبدالله است که دارای ساحل شنی است، یادآور شد: نمونه ی دیگر گردشگری تجارت و کسب و کار بازار یا همان کالاهای ته لنجی است که از سراسر استان و کشور به هندیجان جهت خرید سفر می کنند. همچنین با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در بحث حفظ جمعیت مرزنشینان به عنوان سربازان واقعی و حافطان مرزها این سیاست تقویت شده است.

فرماندار هندیجان ادامه داد: اداره کل بنادر و دریانوردی در ساخت اسکله های چوبی در کنار دریا پیش بینی هایی انجام داده که به زودی محقق می شود.

صنعت در هندیجان در اولویت نبوده است

بویری خاطرنشان کرد: در حوزه ی صنعت کار مشخصی در هندیجان صورت نگرفته است زیرا هندیجان یک شهر صنعتی نیست، 99 هکتار شهرک صنعتی ما است که به جز یک واحد تمام شهرک خالی است به دلیل اینکه اولویت در منطقه کسب و کار، تجارت و صید و صیادی و گردشگری بوده است.

فاز دوم پتروشیمی در جاده ی هندیجان

وی تاکید کرد: براساس سند چشم انداز هندیجان با استاندار و نماینده ی شهرستان مکاتبه ای و برنامه ریزی کرده ایم که فازدوم پتیروشیمی ماهشهر در جاده ی ماهشهرـ هندیجان ساخته شود که بیش از 2 هزار هکتار باری آن در نظر گرفته شده و اگر این امر صورت گیرد بخش مهمی از توسعه ی شهرستان در این حوزه محقق خواهد شد همچنین پرداخت عوارض به هندیجان انجام می شود و ردیف اعتبار مستمر و پایداری برای شهرستان ایجاد خواهد شد.

احداث کارخانه ی فولاد در هندیجان

فرماندار هندیجان گفت: با دعوت از سرمایه گذار بخش خصوصی مجوزات اولیه برای احداث کارخانه ی فولاد و ریخته گری 150 هزار تنی در شهرک صنعتی هندیجان اخذ شده و هماهنگی ها و دستورات لازم به دستگاه اجرایی مربوطه داده شد تا کارخانه ی فولاد هرچه سریعتر ساخته شود. به زودی شاهد کلنگ زنی کارخانه ی فولاد هندیجان در چهار فاز خواهیم بود که ظرفیت اشتغال بالغ بر 500 نفر را دارد.

بویری در بحث زیرساخت های شهری و روستایی اظهار کرد: در سال 98 اقدامات و پیگیری های مستمری در بحث زیرساخت های شهری و روستایی در سطح استان و کشور انجام شد که توفیقاتی نیز کسب کردیم، یکی از این پروژه های شاخص بازگشایی اتوبان ماهشهر هندیجان بود که سال ها نیمه تمام مانده بود همچنین بازگشایی محور هندیجان ـ دیلم نیز در فروردین سال 98 صورت گرفت که بسیاری از تصادفات را که ناشی از 37 کیلومتر باند یک طرفه بود را کاهش داد.

وی افزود: بهسازی 16 کیلومتر جاده ی روستایی با اعتبار بالغ بر سه میلیارد تومان انجام شد همچنین 20 دهانه پل فرسوده در محورهای اصلی هندیجان با اعتباری حدود چهار میلیارد تومان تعمیر شد. هشت کیلومتر روکش آسفالت محور دیلم ـ هندیجان در جاده ی کمربندی مسکن مهرجنوبی صورت گرفت و به طور کلی بالغ بر سه میلیارد تومان در بحث بهسازی جاده ها در محدوده ی مسکن مهر هزینه شد.

تنش آبی در هندیجان

فرماندار شهرستان هندیجان بیان کرد: آب شرب یکی از معضلات اصلی مردم هندیجان به خصوص در فصل گرما است که چندین سال است همواره با تنش آبی روبه رو است در حدی که در روز اول فروردین 2 سال پیش موجب قطعی کل آب شهری شد. دلیل این مساله این است که سد مخزنی برای آب شرب نداریم و بیش از 80 درصد آب شرب شهری و روستایی هندیجان از دبی پایه ی رودخانه تامین می شود.

بویری افزود: وقتی دبی رودخانه کاهش پیدا کند و سطح رودخانه پایین می رود مد رودخانه که متصل است به خلیج فارس تا 70 کیلومتر قابلیت این را دارد که از رودخانه پیشروی کند و در این حالت آب شور بر آب شیرین غلبه می کند، پیش آمده EC آب تا 26 هزار هم رفته است که در این صورت مجبور می شویم آب را قطع کنیم.

وی عنوان کرد: استاندار خوزستان مصوباتی را در این زمینه بنا به درخواست ما در کمیته ی آب شرب استان  وشورای هماهنگی مدیریت بحران مصوب کرد. در حال حاضر رودخانه ی کارون و کانال کوت امیر 10 هزارمتر مکعب ظرفیت دارد که پنج هزار کیلومتر شهرستان همجوار ما به دلیل دامپروری وکشاورزی برداشت غیرمجاز انجام می دهد که منجر شده حق آبه ی مردم هندیجان کم شود و بناست به 15 هزار مترمکعب افزایش پیدا کند.

حل مشکل آبی 24 روستای منطقه ی چم خلف در روزهای آتی

فرماندار هندیجان تاکید کرد: مصوب شد 2 چاه در منطقه ی زیدون حفر شود که سه هزار مترمکعب نیز این دو چاه به ظرفیت آب شهرستان اضافه می کنند که در روزهای آینده این چاه ها افتتاح خواهند شد و مشکل 24 روستا در منطقه چم خلف مرتفع می شود، همچنین افزایش ورودی آب برای ما از کارون به میزان پنج هزار مترمکعب مشکل آب شرب هندیجان را تا 80 درصد برای همیشه حل خواهد کرد.

آبرسانی به بندر بحرکان در هفته ی دولت

بویری اذعان کرد: به دنبال آبرسانی به منطقه ی بحرکان که دارای اراضی مرغوب منابع ملی است، هستیم تا در راستای توسعه ی شهرستان این اراضی به کارگاه های تولیدی واگذار شوند که در حوزه ی توسعه ی شیلات و تولیدات دیگر اقدام کنند، برای این امر نیاز به آب شرب است که ما آب را در قالب 14 کیلومتر خطوط از ابتدای اسکله خواهیم رساند که در هفته ی دولت پروژه ی آبرسانی به بندر بحرکان را افتتاح خواهیم کرد.

هندیجان در حوزه ی گاز به شهر سبز تبدیل شد

وی با بیان اینکه در حوزه ی اصلاح شبکه های آب و فاضلاب شهری بالغ بر 10 میلیارد تومان اعتبار در هندیجان جذب شد، در بحث گازرسانی توضیح داد: یکی از اقداماتی که در بحث گازرسانی در سال 98 انجام شد این بود که 35 میلیارد تومان به این موضوع اختصاص داده شد و 58 کیلومتر خط گاز در محور دیلم در دهه ی فجر افتتاح شد همچنین 27 کیلومتر دیگر در جاده ی بدر با پیشرفت فیزیکی 90 درصدی در هفته ی دولت به بهره برداری می رسد.

فرماندار هندیجان تاکید کرد: هیچ روستا و حتی مرکز تولیدی را در این شهرستان نداریم که فاقد گاز باشد و هندیجان در حوزه ی گاز به شهر سبز تبدیل شده است.

بویری با اشاره به اینکه یکی از مشکلات هندیجان که نارضایتی مردم را در پی داشت قطع مکرر فیبر نوری بود که با تکمیل فاز دوم پروژه ی احداث فیبر نوری در هفته ی دولت این مشکل رفع خواهد شد، گفت: از سال 82 هندیجان به شهرستان ارتقا پیدا کرد و باید ادارت در حوزه های مختلف حضور ساخته می شدند اما از سال 82 تا 98 ادارات اصلی ما در شهر مستقر نبودند و مردم باید تا ماهشهر برای انجام کارهای اداری خود می رفتند که  این موضوع پیگیری شد و ظرف یک سال گذشته چند اداره ی اصلی از جمله ادارات ثبت اسناد و مدارک، تعزیرات حکومتی، راه و شهرسازی، اداره ی اوقاف، تعاون روستایی و دفتر پخش فراورده های نفتی در هندیجان مستقر شدند.

ضرورت احداث ناحیه ی پخش فراورده های نفتی

وی اضافه کرد: انتظار داریم در هندیجان ناحیه ی پخش فراورده های نفتی احداث شود به دلیل اینکه یکهزار قایق صیادی و حدود 400 لنج در این شهرستان وجود دارد.

به دنبال ایجاد بندر تجاری در منطقه ی بحرکان هستیم

فرماندار هندیجان یادآور شد: در افق توسعه ی شهرستان به دنبال ایجاد بندر تجاری در منطقه ی بحرکان و امام زاده عبدالله هستیم، در حال حاضر بندر تجاری ما در بندر سجافی است که متصل به دریا نیست و به رودخانه متصل است و کشتی های بالای 400 تن قابلیت بارگیری در آن جا را ندارند اما اگر متصل به دریا شویم توسط کشتی های با تناژ بالا می توانیم بارانداز جنوب شرق استان از سمت هندیجان باشد که مکاتبات صورت گرفته تا بندر تجاری در مناطق مذکور داشته باشیم.

افزایش قیمت بی رویه ی کالاهای خانگی در بنادر

بویری اظهار داشت: باتوجه به نوسانات قیمت ارز برخی از مسائلی که در بنادر ما و بنادر همجوار وجود دارد افزایش قیمت بی رویه ی کالاهای خانگی است که در ستاد تنظیم بازار برای این موضوع برنامه ریزی داشته ایم تا قیمت ها کاهش پیدا کند، در این راستا مکلف کردیم کرایه ی لنج ها کاهش پیدا کند  و اتحادیه ی کالاهای خانگی سود فروش را کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه به دنبال احداث یک پژوهشکده ی تخصصی شیلات و کشاورزی در هندیجان هستیم، عنوان کرد: در سال گذشته هفت میلیارد و 600 میلیون تومان به بحث تسهیلات کشاورزی و صنعت اختصاص دادیم که منجر به ایجاد اشتغال برای 200 نفر شد.

فرماندار هندیجان در رابطه با وضعیت کرونا در هندیجان بیان کرد: از وضعیت قرمز کرونا خارج شده ایم، در گذشته بطور متوسط روزانه 18 مبتلا داشتیم اما اکنون روند کاهشی بوده و به روزانه هفت، هشت نفررسیده است. به طور کلی از ابتدای شیوع ویروس تا کنون  617 تست کرونا انجام شده که از این تعداد 218 تست مثبت اعلام شد و هشت نفر نیز فوت شده اند و از 96 مورد بستری شده اکنون 2 نفر بستری داریم.

بویری ادامه داد: قاچاق در حوزه های مختلف وجود دارد اما در هندیجان عمدتا در بحث موادمخدر و اقلام ممنوعه است که در سال گذشته با پیگیری های نیروهای دریابانی و انتظامی بیش از سه تن موادمخدر کشف شد و همواره محیط برای قاچاق چیان موادمخدر ناامن است، گرچه قاچاق لوازم خانگی در هندیجان کمتر وجود دارد اما همان حدی هم که انجام می شود قاطعانه با آن برخورد می کنیم.