سیستم درمانی خوزستان در حال زمین گیر شدن
سیستم درمانی خوزستان در حال زمین گیر شدن

واکاوی صحبت های سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در نشست با رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور نشان می دهد که سیستم درمانی استان چه راهی را طی کرده است و اکنون در چه وضعیت حساسی قرار دارد و اگر برنامه های حمایتی از آن در دستور کار قرار نگیرد ممکن است که زمین گیر هم بشود.

به گزارش کاوش اخبار؛ فرهاد ابول نژادیان در این نشست گفته که خوزستان از دوم اردیبهشت وارد پیک بیماری شده است و در این باز زمانی هر چه جلوتر آمده تعداد بیمارستان هایی که وارد مدار شده بیشتر شده و اکنون در اهواز به 6 بیمارستان رسیده است. این یعنی خوزستان بیش از دو ماه است که در پیک کرونا قرار دارد و قرمز است و تاب و توانی برایش نمانده به ویژه این که معلوم  نیست این دو ماه چند وقت دیگر ممکن است که ادامه داشته باشد.

همین مدت زمان بالای پیک کرونا در خوزستان باعث شده تا ظرفیت بیمارستان ها هم تکمیل شود و علاوه بر نامناسب بودن وضعیت درمانی شهر اهواز در دزفول و آبادان نیز شرایط وخیم باشد، وی گفته؛ در آبادان بیمارستان طالقانی تکمیل شده و بیمارستان نفت وارد مدار شده که از نظر تجهیزات و نیروی انسانی کارآزموده کمبود دارد و به دلیل اینکه آبادان در مراقبت از بیماران تحت فشار بسیار زیاد قرار دارد، بیماران کرونا شادگان که جزء حوزه تحت پوشش آبادان است تحت پوشش اهواز قرار گرفته است. در دزفول نیز فشار سنگینی حاکم است و بیمارستان گنجویان تکمیل شده است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز همچنین گفته که 80 درصد ظرفیت تخت های عادی پر شده و استان نیاز مبرمی به تخت آی سی یو و پرستار آی سی یو کار دارد و نیازمند توجه و کمک جدی است؛ گفته هایی که نشان می دهد که ظرفیت سیستم درمانی استان بیشتر از توانی که دارد در حال خدمات رسانی است و دیگر گنجایش بیماران جدید را ندارد، تکمیل ظرفیتی که حتی ممکن است با یک حادثه کوچک و خارج شدن یکی از بیمارستان ها از مدار، به فاجعه هم منجر شود.

مشکل مالی و گلایه از بی توجهی مسئولان کشوری یکی دیگر از مواردی بوده که ابول نژادیان به آن اشاره و گفته؛ زمانی که قم و گیلان در پیک بیماری قرار داشتند کمک های خوبی دریافت کردند، اکنون نیز خوزستان در پیک بیماری و بحران قرار داشته و نیازمند توجه و کمک جدی است. در حال حاضر روزانه ۴۶۰ میلیون تومان صرف خرید وسایل حفاظت فردی به منظور استفاده نیروهای بهداشتی و درمانی می شود آن هم در حالی که درآمدهای اختصاصی دانشگاه کاهش چشمگیری پیدا کرده است،

معنی ساده این صحبت ها این می شود که بیمارستان های استان زمان طولانی است که درگیر کرونا هستند و کادر درمانی دچار فرسایش شده که نیاز به تقویت دارند، ظرفیت بیمارستان ها نیز پر شده و تخت آی سی یو در استان وجود ندارد و اگر روند بیماری به همین شکل ادامه داشته باشد توان خدمات رسانی وجود نخواهد داشت، حتی دیگر دانشگاه توان خرید وسایل حفاظت فردی را برای کادر درمانی هم ندارد.

خلاصه تر آن این است، سیستم درمانی استان در حال زمین گیر شدن است و نیازمند کمک و توجه مسئولان کشوری در تامین منابع مالی و نیروی انسانی و کمک مسئولان استانی و همراهی مردم برای کنترل بیماری در استان است. غیر از این باشد سیستم درمانی دیگر توان پاسخگویی ندارد.

اوضاع وخیم است و این وخامت را باید جدی گرفت.