به این چند علت محدودیت های کرونایی در خوزستان اعمال نمی شود
به این چند علت محدودیت های کرونایی در خوزستان اعمال نمی شود

 با وجود آنکه ۹ شهرستان استان قرمز و نقطه سفیدی در استان وجود ندارد و بیمارستان های کرونایی استان یا تکمیل ظرفیت شده و یا در حال تکمیل شدن هستند و برخی شهرستان ها به سمت حالت فوق العاده می روند خبری از اعمال محدودیت ها و قوانین کنترل کننده در ستاد مدیرت کرونای استان نشد که می تواند چند دلیل داشته باشد.

به گزارش کاوش اخبار؛ برای این چرایی عدم ایجاد محدودیت ها چند احتمال وجود دارد که یکی از آنها این است که ستاد استانی از خود اختیاراتی ندارد و باید تابع ستاد مرکزی باشد. ستاد مرکزی نیز آنگونه که رئیس جمهور گفتند تعطیلی نه مورد نظر ماست و نه ضرورت دارد بلکه باید پروتکل‌ها رعایت شود و بر اساس تصمیم گیری همین ستاد بدون توجه به شرایط استان های درگیر کرونا، رفع محدودیت ها و بازگشایی کسب و کارها ابلاغ شده است.

اینکه چرا ستاد مرکزی اصرار به عادی سازی دارد به شرایط شکننده اقتصادی کشور بر می گردد زیرا نه توان حمایت از تعطیلی کسب و کارها در کشور وجود دارد و نه می توانند به قشرهای آسیب پذیر کمک کند. از طرف دیگر کشور در شرایط سخت تحریم و عدم فروش نفت گرفتار شده است و دولت نمی خواهد همین چند درصد تولیدات داخلی و شغل های خدماتی به خواب بروند و تبعات اجتماعی تعطیلی ها هم به معضلات کشور اضافه شود. به خصوص آنکه خوزستان نقش ویژه ای در اقتصاد ملی دارد.

دلیل دیگر مخالفت با تعطیلی ها این است که می خواهند قبل از ورود به فصل پاییز و شروع سرماخوردگی و آنفولانزای فصلی تعداد بیشتری کرونا بگیرد تا در پاییز کرونا با دیگر بیماری ها ترکیب نشود و یک پیک بیماری و فاجعه رقم بزند. به نظر متولیان امر می خواهند تا قبل از رسیدن به فصل پاییز تعداد بیشتری کرونا بگیرند تا ایمنی جمعی بیشتر شود، هرچند که مساله در حال خارج شدن از کنترل است.

اما چرا ستاد مدیریت استانی اصراری به کسب اختیار از ستاد مرکزی و وضع محدویت ها و تعطیلی ها ندارد، دلیل آن می تواند به این مساله برگردد که محدودیت های قبلی اعمال شده چندان در کنترل بیماری تاثیر گذار نبوده است و علی رغم تعطیلی ادارات و بازارهای رسمی، از تعطیلی بازارهای محلی و برگزاری مراسم های جشن و عزا و ناتوان بوده اند و در این مقطع نیز می دانستند که نمی توانند تعطیلی ها را به گونه مطلوب اجرایی کنند که خروجی آن کنترل بیماری باشد.

با این شرایط تنها یک گزینه باقی مانده است و آن افزایش خود مراقبتی و حساسیت ها از سوی مردم است و خود مردم و تشکل های مردم نهاد با آگاهی سازی و استفاده از اقلام حفاظتی به ویژه ماسک که نقش بسزایی در کنترل بیماری دارد می توانند هم سلامت خود را بیمه کنند و هم زنجیره انتقال کرونا در استان را قطع کنند.

با همه این وجود روزانه تعدادی قابل توجهی مبتلا و فوتی در خوزستان وجود دارد که ادامه روند آن به ویژه در چندین شهر قرمز خطرناک است و ممکن است خود تبعات دیگری مانند این تفکر که “مردم خوزستان مهم نیستند و کسی به فکر آنها نیست” به همراه داشته باشد که نیازمند اتخاذ تدابیر ویژه ای حتی کوتاه مدت از سوی ستاد مدیریت کرونا در استان  است تا حداقل روند شیوع بیماری کند تر شود و بیمارستان ها ظرفیت پذیرش بیماران را داشته باشند.