مسائل مالی و حقوقی حرف نهایی را می زند
مسائل مالی و حقوقی حرف نهایی را می زند

خبر فسخ قرارداد کیسون پیمانکار قطار شهری اهواز از سوی شهردار شاعری هرچند خبری رو به جلو در مورد پروژه ای است که حدود ۱۵ سال در خواب زمستانی است اما باید دید در نهایت این فسخ به کجا ختم می شود و شهرداری اهواز برنده نهایی این فسخ است یا شرکت کیسون.

به گزارش کاوش اخبار؛ حدود ۱۵ سال است که کیسون در اهواز مسئول راه اندازی مترو شده اما تاکنون حدود ۲۸ درصد پیشرفت فیزیکی حاصل شده است و مسئولین این شرکت دلیل عدم پیشرفت پروژه تامین نشدن منابع مالی از سوی کارفرما عنوان می کنند و به همین دلیل کارگاه های سطح شهر را تعطیل کرده اند.

شهرداری بر خلاف کیسون معتقد است که این شرکت پول بیشتری از تعهداتی که داشته و فعالیتی که انجام داده گرفته و کیسون کارکرد ۲۴۰ میلیارد تومانی داشته که با تعدیل ۵۹۰ میلیارد گرفته است و حالا بابت همان کارکرد ۲۴۰ میلیاردی، می خواهد ۱۴۰۰ میلیارد تومان دیگر هم دریافت کند.

شهردار اهواز که همان روزهای آغازین فعالیتش در صدد فسخ قرار داد با کیسون برآمد و در شهریور ماه ۹۸ گفته بود: در بحث قطار شهری بنا بر خلع ید پیمانکار داریم تا کار را به شکل و نحوه دیگری پیش ببریم چون کیسون جفای زیادی در حق اهواز کرده است. عملی که اکنون بعد از خط و نشان های فراوان آن را عملی کرده و گویا به صورت یک طرفه قرارداد با کیسون را فسخ کرده است.

در مورد فسخ این قرارداد سوالات زیادی مطرح می شود و اولین سوال این است که تبعات حقوقی این فسخ به کجا خواهد رسید و آیا شهرداری اهواز در طول یک سال گذشته مسائل حقوقی این فسخ را بررسی کرده که بازنده بزرگ این لغو قرارداد نباشد و مجبور نشود به تعهدات مالی که در قرار داد آمده و دادگاه‌های صالحه و یا شورای عالی فنی به آن رای خواهد داد، عمل کند.

کیسون نشان داده که شرکت حرفه ای و گردن کلفتی است و مسلما چنین شرکتی که کارهای فرامرزی هم انجام داده به مسائل حقوقی آشنایی کامل دارد و از همه ظرفیت های استفاده می کند تا خسارت ها و منابع مالی که ادعا می کند از شهرداری اهواز طلبکار است را بگیرد. بحث هزار تومان و دو هزار تومان هم نیست بحث بر سر قیمت هایی نجومی مانند ۱۴۰۰ میلیارد تومان است که ۱۵ سال معطل مانده است.

مساله دیگر نهادهای بالاسری است و نقشی که آنها در حل سریع این پرونده می توانند داشته باشند، آیا با توجه به لابی هایی که کیسون دارد رایزنی ها و هماهنگی های لازم برای فسخ فراهم شده یا تنها به یک فسخ یک طرفه بدون انجام مقدمات لازم اقدام شده و قرار است ۱۵ سال دیگر نیز متروی اهواز در خواب بماند تا مسائل مالی و حقوقی پرونده کیسون و تحویل دادن کارگاه ها انجام شود.

سوال دیگر این است کدام شرکت جایگزین کیسون می شود و آیا در این مورد تمهیداتی اندیشیده شده و آیا فکری برای تامین منابع مالی برای اخذ قرار داد با یک شرکت دیگر شده تا داستان کیسون ها تکرار نشود. اعتبار ۵۰۰ میلیارد تومانی اوراق مشارکت که قرار بود در سال جدید به متروی اهواز تزریق شود هم مساله دیگری است که باید دید با فسخ قرارداد کیسون آن هم لغو می شود یا به شرکت بعدی منتقل می شود.

مترو یی که بنا بر‌ گفته های سال قبل قرار بود فاز اول آن دهه فجر امسال به بهره برداری برسد به ایستگاه فسخ قرارداد رسیده است، فسخی که شروع یک داستان بلند جدید است و باید دید بحث های حقوقی و مالی آن سرانجام به کجا خواهد رسید. آیا شهرداری اهواز برنده و مسیر مترو دار شدن اهواز تکانی می خورد یا با شکست در آن، اهواز بدون مترو به اهواز بدون متروی بدهکار تبدیل می شود.