مدیران منفعل به درد ما نمی خورند/ معاونین استانداری را به وزارت کشور معرفی کرده‌ایم/ دو سوم فرمانداران در معرض تغییر قرار می گیرند/۷۰ تا ۸۰ درصد مدیران ادرات کل باید تغییر کنند/ تغییرات را از ضعیف‌ترین حلقه‌ها آغاز خواهیم کرد/ در کابینه مدیریتی استان حتما جوانان نقش بسزایی خواهند داشت/ فضای مجازی خوزستان بسیار داغ است اما سعی کرده‌ایم به حاشیه ورود نکنیم
مدیران منفعل به درد ما نمی خورند/ معاونین استانداری را به وزارت کشور معرفی کرده‌ایم/ دو سوم فرمانداران در معرض تغییر قرار می گیرند/۷۰ تا ۸۰ درصد مدیران ادرات کل باید تغییر کنند/ تغییرات را از ضعیف‌ترین حلقه‌ها آغاز خواهیم کرد/ در کابینه مدیریتی استان حتما جوانان نقش بسزایی خواهند داشت/ فضای مجازی خوزستان بسیار داغ است اما سعی کرده‌ایم به حاشیه ورود نکنیم

استاندار خوزستان در خصوص تغییرات مدیریتی در خوزستان پس از گذشت سه ماه از سکانداری استانداری خوزستان، گفت: در این مدت، عمق مشکلات و همچنین نیروهای با قابلیت انطباق با شرایط جدید برای عبور از این مشکلات احصاء شد؛ شاید بیش از صدها نفر مورد بررسی قرار گرفتند تا از ظرفیت‌های خوزستان استفاده شود و نیازمند مدیران خارج از استان نباشیم.

استاندار خوزستان در خصوص تغییرات مدیریتی در خوزستان پس از گذشت سه ماه از سکانداری استانداری خوزستان، گفت: در این مدت، عمق مشکلات و همچنین نیروهای با قابلیت انطباق با شرایط جدید برای عبور از این مشکلات احصاء شد؛ شاید بیش از صدها نفر مورد بررسی قرار گرفتند تا از ظرفیت‌های خوزستان استفاده شود و نیازمند مدیران خارج از استان نباشیم.

به گزارش کاوش اخبار صادق خلیلیان در گفت‌وگویی رادیویی که امروز (۴ آذرماه) انجام شد، با اشاره به شرایط اداری استان خوزستان اظهار کرد: باید همه دست به دست هم دهیم تا بتوانیم این تسلط چرخ‌ها و مکانیزم‌های غلطی که بر ساختار اداری خوزستان چمبره زده است را بزداییم و تسهیلاتی برای چرخه امور اداری و پیشرفت کارها داشته باشیم.

وی در خصوص تغییرات مدیریتی در خوزستان پس از گذشت سه ماه از سکانداری استانداری خوزستان، افزود: خوزستان مشکلات عدیده و عمیقی از ساختارهای شبکه‌های فاضلاب تا راه‌ها دارد؛ این موارد نشان می‌دهد ساختارها و مناصباتی که شکل گرفته، وضع را به این شکل درآورده است. همیشه دولت و نماینده مجلس داشته‌ایم پس چرا وضعیت خوزستان به این حالت درآمده است؟ یکی از دلایل این وضعیت، به ساختارها و منصاباتی برمی‌گردد که در کنار هم قرار گرفته‌اند و مانع پیشرفت استان خوزستان شده‌اند.

به نوشته ایسنا؛ استاندار خوزستان با بیان اینکه تغییرات مدیریتی برای ما بسیار اهمیت دارد، گفت: طبیعتا در یک دولت منفعل، مدیران نیز به انفعال کشیده و نظاره‌گر امور می‌شوند؛ چنین مدیرانی به درد ما نمی‌خورند.

وی بیان کرد: در این مدت، عمق مشکلات و همچنین نیروهای با قابلیت انطباق با شرایط جدید برای عبور از این مشکلات احصاء شد؛ شاید بیش از صدها نفر مورد بررسی قرار گرفتند تا از ظرفیت‌های خوزستان استفاده شود و نیازمند مدیران خارج از استان نباشیم.

خلیلیان افزود: به جمع‌بندی رسیده‌ایم و معاونین استانداری را به وزارت کشور معرفی کرده‌ایم. برخی فرمانداران نیز نیاز به تغییر دارند و شاید دو سوم فرمانداران در معرض تغییر قرار بگیرند که در این راستا از ضعیف‌ترین چرخه‌ها کار را آغاز خواهیم کرد.

وی گفت: البته برخی فرمانداران فعال هستند و در حال رسیدگی به مشکلات هستند که نباید تغییر کنند و باید از ظرفیت این افراد استفاده شود.

استاندار خوزستان گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد مدیران ادرات کل استان خوزستان، به جز آن‌هایی که بدون بحث‌های سیاسی و با تلاش شبانه‌روزی کار کرده‌اند، باید تغییر کنند.

وی تصریح کرد: بنابراین تغییرات را از ضعیف‌ترین حلقه‌ها یعنی کسانی که نمی‌توانند کار کنند یا نمی‌توانند خود را با شرایط دولت انقلابی و نظام تطبیق دهند یا انتصاب این مدیران بر اساس شایستگی نبوده و بر اساس محاسبات سیاسی بوده است را آغاز خواهیم کرد؛ از هفته آینده این کار را شروع می‌کنیم.

خلیلیان گفت: در کابینه مدیریتی استان خوزستان حتما جوانان نقش بسزایی خواهند داشت؛ ظرفیت خوبی در این زمینه در خوزستان وجود دارد و دیگر نمی‌توانیم به مدیران ۳۰،۴۰ سال پیش و بازنشسته‌ها برگردیم. این تغییرات را از فرمانداری اهواز آغاز کردیم؛ فرماندار اهواز زحمات زیادی کشیده بود اما دو بار (یک بار قبلا و یک بار چند ماه پیش) بازنشسته شده بود که فردی با توانایی‌های مطایق شرایط جدید، جایگزین وی شد.

وی بیان کرد: زمانی که می‌خواهیم از این فضا عبور کنیم با موانعی مواجه می‌شویم؛ این افراد خود را صاحب حق می‌دانند و عنوان می‌کنند چرا از آن‌ها استفاده نمی‌شود و انتظاراتی دارند. باید توجه شود دولت انقلابی می‌خواهد با سرعت زیاد کارها را انجام دهد که برای این کار باید حلقه بسته مدیریتی شکسته شود بنابراین طبیعتا باید از جوانان استفاده شود.

استاندار خوزستان افزود: به محض اینکه بخواهیم از جوانی استفاده کنیم، توییتی منتشر می‌شود که یک کارشناس می‌خواهد سمت را بر عهده بگیرد؛ زمانی که هشت سال اجازه حضور در صحنه به یک فرد توانمند داده نشده، معلوم است که رزومه ندارد. اگر می‌خواهیم افراد صاحب رزومه را منصوب کنیم باید این افرادی که ۳۰ تا ۴۰ سال پیش منصب قدرت را در دست داشتند، منصوب کنیم اما با این کار، آخر این ماجرا همین وضعیت فعلی استان می‌شود.

وی بیان کرد: فضای مجازی خوزستان بسیار داغ است اما سعی کرده‌ایم به حاشیه ورود نکنیم. باید از این فضای داغ مجازی برای پیشرفت استان خوزستان استفاده کنیم.

خلیلیان با اشاره به وضعیت جاده‌ها و راه‌های استان، گفت: برخی از جاده‌های خوزستان، مشکل آسفالت دارند. برخی راه‌ها نیز باریک هستند در حالی که باید چهار بانده باشند. برخی راه‌ها چهار بانده هستند و یک مرتبه راه باریک و سپس مجددا چهار بانده می‌شود که این مساله نشان می‌دهد در طراحی عملیاتی پروژه‌ها هوشمندانه و با ابتکار عمل جلو نرفته‌ایم.

وی بیان کرد: چرا ۳۰ سال است مسیری که خوزستان را به مناطق مرکزی کشور می‌رساند، این قدر باریک است؟ این مساله نشان از ضعف اساسی در خوزستان است و نشان می‌دهد به جای توجه به زیرساخت‌ها، به اموری توجه شده است که موجب تحول زندگی مردم نشده‌اند.

استاندار خوزستان گفت: باید آسفالت و تکمیل جاده‌ها را انجام دهیم؛ مسیری که خوزستان را به مناطق مرکزی کشور متصل می‌کند باید تکمیل شود زیرا تکمیل این مسیر در توسعه تجارت و گردشگری بسیار موثر است و حتی می‌تواند مسیر بین‌المللی برای انتقال کالاهای صادراتی باشد. مسیری که خوزستان را به استان‌های کهگیلویه و بویر احمد و فارس متصل می‌کند نیز بسیار حیاتی است. گلوگاه‌های این دو مسیر حیاتی هنوز تکمیل نشده است.

وی افزود: خوشبختانه در سفر دولت، پروژه‌هایی برای تکمیل چهار بانده شدن این دو مسیر تا سال ۱۴۰۲ تعریف شده است. مصوبه تکمیل این دو راه اصلی از هیات دولت اخذ شده است.

خلیلیان با تاکید بر لزوم احداث سه بیمارستان در استان خوزستان گفت: در بخش بهداشت و درمان، ۹ بیمارستان باید تکمیل یا احداث شوند و باید یک هزار تخت بیمارستانی داشته باشیم. برخی بیمارستان‌ها نیز باید تجهیز شوند که مصوبات این موارد را اخذ کرده‌ایم.

وی بیان کرد: حدود یک ماه برای تعریف پروژه‌های اصلی و گره‌های مهم استان خوزستان در قالب پروژه‌های سفر هیات دولت کار کردیم و در معاونت اجرایی تصوب شدند. سپس با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزرای ذی‌ربط، پروژه‌ها تصویب شدند. اکنون ریل‌گذاری مناسبی در بخش‌های مختلف توسعه زیرساخت‌ها، اشتغال‌زایی با ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار شغل مستقیم، بحث‌های فرهنگی، صنعتی و کشاورزی شده است.

استاندار خوزستان گفت: باید صنایع پایین‌دست پتروشیمی و صنایع مرتبط با کشاورزی تکمیل شوند. در این زمینه ضعف داریم و کاری که در خور و شایسته ظرفیت استان خوزستان است، انجام نشده است.

وی بیان کرد: از مرکز استان تا شهرهای دیگر خوزستان، از نظر توسعه و عمران شهری مشکلات عدیده‌ای دارند و بعضا از نظر بافت‌های فرسوده، حاشیه شهرها و ساختارهای زندگی بهتر، مشکل وجود دارد.

خلیلیان افزود: فاضلاب نخستین موضوعی است که انسان نباید با آن مواجه شود اما ۹ شهر خوزستان درگیر این مشکل هستند. این مسائل، نشان‌دهنده غفلت در گذشته است؛ زیرساخت‌ها به این سادگی از بین نمی‌روند بنابراین یا ایجاد نشده‌اند یا با غفلت از بین رفته‌اند.

وی گفت: در سفر دولت به خوزستان، پروژه‌هایی در زمینه زیرساخت‌های مرتبط با تصفیه فاضلاب و شبکه جمع‌آوری فاضلاب در شهرهای مختلف با اولویت اهواز تعریف شده است. در اهواز در بحث شبکه فاضلاب و جمع‌آوری آب‌های سطحی و بازسازی اضطراری انجام شده است تا اگر مشکلی شبیه دو سال گذشته رخ داد، تا ۸۰ درصد آن معضلات را نداشته باشیم.

استاندار خوزستان افزود: شبکه فاضلاب اهواز پس از ۳۰ سال هنوز تکمیل نشده است. قرار بود این پروژه در مدت سه سال تکمیل شود که درخواست کردیم در دو سال تکمیل شود. یکی از مصوبات سفر هیات دولت، اختصاص اعتبار انجام این کار برای شهرهای مختلف استان خوزستان است.

وی بیان کرد: اقدامات عملی در خصوص وضعیت فاضلاب با اقدامات اضطراری به ویژه در اهواز آغاز شده است. متاسفانه در دو سال گذشته اقدامات بسیار تاثیرگذار در خوزستان انجام نشد البته بخشی از پروژه در راستای تکمیل پروژه بلند مدت در حال اجرا بود ولی برای رفع مشکلات ناشی از فرسودگی شبکه اقدام زیادی نشده بود. در این راستا از دو ماه و نیم اخیر کار با بیش از ۱۰۰ جبهه کاری شروع شده است که با این کارها، بخشی از پروژه‌های بلند مدت نیز تکمیل می‌شوند.

خلیلیان با اشاره به لایروبی چاه‌های فاضلاب در برخی شهرها به منظور کاهش مشکلات فعلی در کوتاه مدت، گفت: امیدواریم با اخذ مصوبات، تکمیل شبکه فاضلاب ۹ شهر خوزستان تا سال ۱۴۰۳ به اتمام برسد.

وی با اشاره به وضعیت آب آشامیدنی خوزستان تصریح کرد: یک‌سوم آب‌های کشور از خوزستان عبور می‌کند اما بسیاری از شهرهای این استان با کمبود آب آشامیدنی مواجه هستند؛ برای حل این مسائل هفت طرح داریم که همه شهرها و روستاهای استان خوزستان را پوشش می‌دهد. یکی از این طرح‌ها، پروژه آبرسانی غدیر است که ۵۲ درصد جمعیت خوزستان را تحت پوشش خود قرار می‌دهد.

استاندار خوزستان افزود: در حال انجام کار اضطراری برای طرح غدیر هستیم تا حجم برداشت آب از ۱۰ مترمکعب بر ثانیه، دو برابر شود و EC آب به نصف برسد یعنی کیفیت آب نیز دو برابر شود. کل پروژه غدیر در مدت دو سال تکمیل می‌شود اما این بخش تا اردیبهشت‌ماه تکمیل خواهد شد.

وی بیان کرد: مقام معظم رهبری، مسئولان کشوری، دولت، مجلس و قوه قضاییه مصمم به پشتیبانی و حل مشکلات خوزستان هستند. رئیس جمهور نیز از آغاز کار خود تاکنون دو بار به خوزستان سفر کرده است که این موضوع تاکنون در طول تاریخ خوزستان مشاهده نشده است. مسئولان مختلفی نیز در خوزستان حضور یافتند و مشکلاتی که باید رفع شوند را بررسی کردند. برای نخستین بار با چنین ظرفیت بزرگ و عزم جدی، مسائل خوزستان به صورت ویژه در حال پیگیری است.

خلیلیان با بیان اینکه رفع مسائل آب و فاضلاب با قدرت پیگیری می‌شود، گفت: در خوزستان باید هم‌افزایی داشته باشیم و از این ظرفیت ملی به بهترین شکل استفاده کنیم. از همه نیروهای سیاسی و غیر سیاسی می‌خواهم از این ظرفیت، با هم‌افزایی بهره‌مند شویم.

وی با اشاره به آبگرفتگی برخی مناطق شوشتر در پی بارندگی بیان کرد: سه منطقه شوشتر دچار آبگرفتگی و آسیب شدند که در همان لحظات اولیه سه مسئول استانداری، نماینده ولی فقیه در خوزستان، امام جمعه شوشتر و بخشی از دوستان سپاه پاسداران، در منطقه حضور پیدا کردند. من نیز برای پیگیری طرح‌های دولت و بحث‌های آب خورستان در تهران بودم که بلافاصله از تهران برگشتم و دو روز پیش به شوشتر سفر کردم.

استاندار خوزستان گفت: در سفر به شوشتر مشاهده کردیم که شدت این حادثه در مناطق متفاوت است. به طور مثال در منطقه چشمه سوزنگر با وجود گذشت دو روز از این آبگرفتگی راه عبور و مرور ساده نیز وجود نداشت. صبح روز گذشته کار شن‌ریزی در دو مسیر که این بخش را به جاده اصلی متصل می‌کند، انجام شد.

وی افزود: به برخی پارکینگ‌های مسکن مهر آب وارد شده بود و مردم از این بابت ناراحت بودند. در این منطقه باید در بالادست پروژه مسکن مهر کاری شود تا زمانی که آب از تپه‌ها سرازیر می‌شود، وارد مسکن مردم نشود. در این نقطه باید کانال انحراف آب برای هدایت آب تا رودخانه و نیز آسفالت شهرک انجام شود.

خلیلیان بیان کرد: برای حالت اضطراری باید ابتدا شن‌ریزی انجام می‌شد که از روز گذشته انجام شد. برای انجام اقدامات، یک نفر به صورت ویژه به منطقه اعزام کردم. در عین حال در هر منطقه یک یا دو نفر به عنوان ناظر تعیین شد تا وضعیت اقدامات را با پیام به من اطلاع دهند که تاکنون دو پیامک در خصوص آغاز کار شن‌ریزی و کاهش مشکل عبور و مرور دریافت کرده‌ام.

وی در خصوص فعالیت پیمانکاران غیربومی در استان خوزستان، گفت: در این خصوص با کار کارشناسی، بخش‌نامه‌ای در چهار ماده ابلاغ شده است؛ استفاده از پیمانکاران و نیروهای بومی یکی از ماده‌های این بخش‌نامه است بنابراین شرکت‌ها و موسسات اقتصادی ملزم به استفاده از پیمانکاران بومی و استخدام نیروهای بومی هستند که بر این کار نظارت می‌کنیم.

استاندار خوزستان افزود: برخی از این شرکت‌ها دفاتر مرکزی در تهران دارند و مالیات این شرکت‌ها در دفاتر مرکزی وصول و برون‌رفت ارزی از استان خوزستان ایجاد می‌شود در حالی که باید در خوزستان پرداخت و سهم این استان حفظ شود.

وی گفت: از طرف دیگر بعضا گردش وجوه و حساب‌های این شرکت‌ها در تهران است در حالی که اگر این گردش مالی در خوزستان باشد، می‌توانیم نقدینگی برای حمایت از توسعه کشاورزی و صنعتی خوزستان داشته باشیم. در خصوص رفع این موارد، بخش‌نامه صادر کرده‌ایم اما گاهی از همین استان، به تهران گزارش داده بودند که کار غیر قانونی انجام داده‌ام در حالی که از ظرفیت قانونی استفاده کرده‌ایم.