گزارشی از جشنواره ملی برداشت نیشکر در خوزستان 
گزارشی از جشنواره ملی برداشت نیشکر در خوزستان 

یک ماهی می‌شود که شرّ کرونا به همت مدافعان سلامت و رعایت مردم، از سر خوزستانی‌ها کم شده و آمار مبتلایان، شیبی نزولی یافته و اندکی دررفت و آمدها و دید و بازدیدها گشایش حاصل شده‌است.

یک ماهی می‌شود که شرّ کرونا به همت مدافعان سلامت و رعایت مردم، از سر خوزستانی‌ها کم شده و آمار مبتلایان، شیبی نزولی یافته و اندکی دررفت و آمدها و دید و بازدیدها گشایش حاصل شده‌است.

در این دو سال، رسانه‌های خوزستان نیز همچون مدافعان سلامت، در صف اول اطلاع‌رسانی بودند و در این راه سنگ تمام گذاشتند. خبرنگاران و عکاسان زیادی در رهگذر این جهادِ خبررسانی، مبتلا شدند اما قدم‌ها و قلم‌هایشان استوار و ماندگار ماند.
حالا پس از آبی شدن نقشه خوزستان، برگزاری جشنواره ملی نیشکر به همراه جشنواره شهد رسانه، جمع خبرنگاران و عکاسان را پس از ماه‌ها جمع کرد و هوای دلربای پاییزی در طبیعتِ بازِ مزارع شکرشکن فارابی، به محفل رسانه‌ای‌شان، گرمایی دوباره بخشید.
همه آمده بودند تا بزرگترین رویداد فرهنگی و گردشگری کشاورزی استان را به نظاره بنشینند؛ رویدادی که با ثبت ملی برداشت نیشکر رقم خورده و سرآغاز راهی خواهد شد که رسانه‌ها به‌مثابه بسترسازان توسعه، می‌توانند نقش حیاتی در چشم‌انداز شیرین خوزستان ایفا کنند.

آخرین چهارشنبهٔ آبان ماه

روی موجِ مثبت؛ شاید بهترین توصیف آخرین چهارشنبهٔ آبان ماه باشد؛ روزی که «آوای سکوت» فریاد شیرین جشنواره ملی نیشکر شد و «دستان گویا» با نوای دلنشین «شکر ز خاک برآریم» حکایت‌گر پیوند نیشکر با میراثی شدند که قرار است حال خوزستان را در گردشگری خوش کند.
چند قدمی دورتر از سالن همایش، بوی عطرآگین «عود»، هر نگاه جستجوگری را به سوی میدانی می‌کشاند که دسترنج‌شان در غرفه‌های کنار هم چیده شده بود.

ابوعلی با چای ترش در غرفه گردشگری کارون

ابوعلی مردی از سرزمین چای قرمز، همنشین نخلستان‌های کارون، با حضورش حال و هوای غرفه‌ها را رنگی تازه بخشیده‌است. حکایت ابوعلی در «علوه» عالم‌گیر شده و طعم چایش به مذاق مردمان آن سوی مرزها هم خوش آمده‌است. هنر حصیر بافی در کارون جلوه‌گر هنر دستانی بود که در غرفه گردشگری شهرستان کارون به نمایش درآمد.

مای لگاح نوشیدنی شگفت‌انگیز شادگان

«عرق طارونه» بوفهٔ شادگان، چشم‌های زیادی به خود خیره کرده بود. یک نوشیدنی خوشمزه با تمام خواص خرما که از نخل گرفته می‌شود و به شادگانی‌ها «مای لگاح» می‌گویند. روی بنر بیرونی غرفه این شهرستان، خاصیت‌های شگفت‌انگیز دارویی و گیاهی عرق طارونه را نوشته بودند. اگر برای یکبار این نوشیدنی را بچشید طعمش تا مدت‌ها زیر زبان‌تان ماندگار می‌شود.

غرفه‌ای با عروسک‌های غول‌پیک

غرفه خرمشهر با عروسک‌های غول‌پیکرش جالب و دیدنی بود. خانمی با لباس محلی در این غرفه از «تلخک» و «پهلوان کچل» و «حاجی فیروز» سخن می‌گفت. گروه خود را اولین گروه خیمه شب‌بازی خوزستان می‌دانست و با نوک انگشتانش، عروسک‌های دست‌سازِ آویزان شده به نخ‌های باریک را نشان هر بازدیدکننده‌ای می‌داد.

 

از کیف‌های چرمی دست سازِ تا گلیم‌بافی خرمشهر

کیف‌های چرمی دست سازِ غرفه گردشگری اهواز و حصیربافی شوشتر و گلیم بافی خرمشهر از دیگر جاذبه‌های ارائه شده در نمایشگاه توانمندی‌های گردشگری و صنایع دستی پیرامونی نیشکر بود. صنعت توسعه نیشکر نیز ظرفیت‌های گردشگری خود – از هتل نیشکر گرفته تا نمایش محصولات متنوع- به نمایش گذاشته بود.

نمایشگاهی از تصاویر برداشت نیشکر

تنوع در بخش‌های مختلف، ویژگی بارز این جشنواره بود. جشنواره‌ای که در کنار «شکرستان» ثبت ملی برداشت نیشکر، نمایشگاه عکس، جشنواره رسانه‌ای و غرفه‌های گردشگری مناطق پیرامونی جذابیتش را دو چندان کرده بود. تصاویر منتخب چهارده عکاس خوزستانی از برداشت نیشکر در سرسرای نمایشگاه قرار گرفته بود؛ خلق لحظاتی از دروگرهای نیشکر، مزارع سرسبز، کارگرانی در دل نیشکر.

نمایش هنر توربافی شادگان

جمع فرمانداران و مدیران میراث فرهنگی مناطق پیرامونی طرح‌های نیشکر هم در این جشنواره جمع بود. هر فرمانداری سعی می‌کرد مدت زمان بیشتری کنار غرفه گردشگری شهرستانش باشد. حسن ناصر رئیس میراث فرهنگی شادگان روی فرشی دستباف کنار بافندگان تور نشسته بود و از هنر توربافی و ساخت قایق در این خطّه حرف می‌زد.

سرآغازی برای تکرار خاطرات خوب

آخرین چهارشنبهٔ آبان ماه جشنواره «شکرستان ۱۴۰۰» با حضور مدیرعامل شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی، همراهی مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان، معاون سیاسی اجتماعی استانداری و حضور پرشور اهالی رسانه و گردشگران در پاییز دلربای خوزستان، خاطره انگیز شد. گردشگری نیشکر سرآغازی برای تکرار خاطرات خوب در خوزستان خواهد شد.

برگزاری جشنواره شهد رسانه و تقدیر از برگزارکنندگان این جشنواره از دیگر محورهای شکرستان 1400 بوده است.