مسیر بازگشت آمریکا به برجام روشن است؛ باید تحریم‌هایی که پس از خروج از برجام اعمال کرده، همه را یکجا بردارد / واشنگتن همچنین باید تضمین بدهد که هیچ دولتی در این کشور مجدداً حقوق بین الملل را به سخره نخواهد گرفت
مسیر بازگشت آمریکا به برجام روشن است؛ باید تحریم‌هایی که پس از خروج از برجام اعمال کرده، همه را یکجا بردارد / واشنگتن همچنین باید تضمین بدهد که هیچ دولتی در این کشور مجدداً حقوق بین الملل را به سخره نخواهد گرفت

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه عمل دولت جدیدآمریکا بر خلاف ادعاهایش است، گفت: ایالات متحده باید بداند که عضو برجام نیست و نمی‌تواند به اعضای دیگر برجام اظهاراتی را منتسب کند یا درخواست‌هایی داشته باشد و بهتر است اول برادری خود را ثابت کند.

انتخاب: سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه عمل دولت جدیدآمریکا بر خلاف ادعاهایش است، گفت: ایالات متحده باید بداند که عضو برجام نیست و نمی‌تواند به اعضای دیگر برجام اظهاراتی را منتسب کند یا درخواست‌هایی داشته باشد و بهتر است اول برادری خود را ثابت کند.

سعید خطیب زاده روز دوشنبه در نشست خبری هفتگی، درباره تیم مذاکره کننده و اینکه امریکا هم حضور دارد یا نه، گفت: از آنجا که آمریکا عضو برجام نبست، طبیعتا نمی‌تواند در این نشست حضور داشته باشد.

وی ادامه داد: تیم مذاکرات مشخص شد با هدایت آقای باقری و ترکیبی از نمایندگان ارگان‌ها و نهادهای مرتبط با رفع تحریم‌ها حضور خواهند داشت و هیچ تغییری از حیث حقوقی نخواهیم داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره صحت یا سقم سفر احمد مسعود به ایران، گفت: سفرهای انجام شده با موضوع افغانستان عادی و با آگاهی دوستان در بخش‌ها و گروه‌های مختلف افغانستانی انجام شده و می شود و هفته گذشته درباره صادرات برق سفری به افغانستان انجام شد.

خطیب زاده افزود: آقای کاظمی قمی هم مستقر شدند و رفت و آمدهای دو کشور همسایه در جریان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات جیک سالیوان مشاور امنیت ملی‌آمریکا اظهار کرد: ایالات متحده باید بداند که عضو برجام نیست و نمی‌تواند به اعضای دیگر برجام اظهاراتی را منتسب کند یا درخواست‌هایی داشته باشد و بهتر است اول برادری خود را ثابت کند.

وی یادآورشد: ما خوشحال هستیم که آمریکایی‌ها مدام اراده و نیت شان را تکرار می کنند شاید برای این است که فراموش نکنند که می‌خواهند تحریم‌هایی که به صورت غیرقانونی و فراسرزمینی توسط دولت قبلی ایالات متحده اعمال شد و توسط این دولت ادامه یافت و برخی اضافه شد را بردارند. اما آنچه که مهم است عمل هست.

خطیب زاده با بیان اینکه عملی که از دولت فعلی ایالات متحده دیدیم ، متاسفانه در خلاف جهت اعلامی آنها بوده است، گفت: ایالات متحده مسیرش برای بازگشت به برجام روشن است؛ باید بپذیرد به عنوان مقصر وضعیت فعلی از این مسیری که رفته بر می‌گردد و برای بازگشت از این مسیر غلط هم باید تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی که بعد از خروج آمریکا از برجام اعمال کرده همه را یکجا به صورت موثر بردارد و مهمتر اینکه تضمین بدهد که هیچ دولتی در ایالات متحده مجدداً جهان و حقوق بین الملل را به سخره نخواهد گرفت و این شرایط را تکرار نخواهد کرد.