برنامه‌ها در زمینه تبدیل فلرهای نفتی محقق نشده است/علاوه بر مشکلات زیست محیطی باعث ده‌ها میلیارد دلار ضرر شده است
برنامه‌ها در زمینه تبدیل فلرهای نفتی محقق نشده است/علاوه بر مشکلات زیست محیطی باعث ده‌ها میلیارد دلار ضرر شده است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: تبدیل گازهای حاصل از سوختن نفت به‌خوبی انجام نمی‌شود و برنامه‌ها در این زمینه محقق نشده است.

فارس: رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: تبدیل گازهای حاصل از سوختن نفت به‌خوبی انجام نمی‌شود و برنامه‌ها در این زمینه محقق نشده است.

حجت‌الاسلام حسن درویشیان در بازدید از تاسیسات فرآوری و تبدیل گازهای حاصل از سوختن نفت در منطقه نفتی کریت کمپ اهواز، اظهار کرد: یکی از معضلاتی که در این منطقه داشته‌ایم، بخش قابل توجهی از این گازهایی که در اینجا اصطلاحا فلر می‌شود و می‌سوزد، باید طبق ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه زودتر از این جمع‌آوری می‌شد.

وی افزود: این گازها باید تبدیل به گاز شیرین و برای صادرات و مصرف داخلی استفاده می‌شدند که عملا این اتفاق به‌صورت کامل نیفتاده، بخشی از این کار انجام شده اما بخش قابل توجهی اجرا نشده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: عدم اجرای این طرح دو ضرر را به دنبال دارد. سودی که حاصل از این نعمت خدادادی است هدر می رود که برآوردها متفاوت است، برخی برآوردها بیش از ٣ میلیارد دلار در سال است و اگر تبدیل به فرآورده‌های تولیدی نشود این زیان به ده‌ها میلیارد دلار در سال نیز می‌رسد.

وی ادامه داد: نکته مهم‌تر آثار زیست‌محیطی و مشکلاتی است که برای سلامت مردم ایجاد کرده که بسیار حائز اهمیت است. امروز از نزدیک وضعیت و مشکلات را مورد بررسی قرار دادیم و موانع عدم اجرای قانون در زمینه جمع آوری گاز را بررسی و تذکر لازم به مسئولان ذی ربط داده می‌شود.

گفتنی است طرح آماک با هدف پالایش گازهای ترش به‌همراه نفت استخراجی از لایه بنگستان در محدوده شهرستان‌های اهواز، شادگان، بندر ماهشهر و رامهرمز و تبدیل آن به گاز شیرین، برای مصارف خانگی و صنعتی و نیز استحصال محصولات جانبی نظیر گوگرد به اجرا در آمد.

گازهای مذکور تا قبل از بهره برداری از این طرح در واحدهای بهره برداری «آب تیمور»، «منصوری»، «اهواز ۱، ۲، ۳»، «کوپال» و «مارون ۳» از نفت جدا و سوزانده می‌شدند که این امر علاوه بر ایجاد آلودگی در محیط زیست و هدر رفتن حجم عظیمی از انرژی، موجبات زیان‌های اقتصادی کلانی را نیز فراهم می‌آورد.